Torsdag och IKEA

Idag åker jag tillsammans med hustru och dotter till IKEA i Älmhult. Dottern behöver en ny bokhylla för alla sina Bluerayfilmer. Hon är precis som jag väldigt intresserad av film och till skillnad mot mig så vill hon inte stoppa in dvd-skivorna i praktiska pärmar med plastfickor för skivorna. Nej, hon vill ha kvar fodralen med bilder och information. Då tar de plats. Jag har mina DVD-filmer i pärmar, typ A4-pärmar, som var och en rymmer 160 DVD-filmer. Det är praktiskt och smart tycker jag.

Igår läste jag en kulturkrönika i GP.se ”Nej, Sverige är sig inte likt”. Förändringen är inte etnisk, det är jämlikheten som gått förlorad. Läs och förstå sanningen om hur Sverige ”utvecklats” sedan slutet på 90-talet.

Fantastiskt roligt tycker jag att GP publicerar den här kulturkrönikan, jag har tyckt så illa om GP under den politiska redaktören Alice Teodorescu. Det går framåt och åt rätt håll, åtminstone med GP.

Tillbaka till fastigheter och miljöer i Växjö. Här är en bild på Fortnox alldeles öster om Arenastaden, eller räknas den dit? Jag gillar både Fortnox, Icon och Myresjöhus Arenda.
Fortnox och Arenastaden från I11”Myran” syns knappt på den här bilden, jag får ta en ny bild på den arenan vid tillfälle.
Som vanligt, klicka på bilden så öppnas den i ett nytt fönster och betydligt större.

Arenastaden från norr visar vilket fantastiskt område detta är. Här ser man Fortnox Arena där det spelas Arenastaden från norrinnebandy och där det ibland är mässor. I mitten och längre bak syns förstås Icon, till höger är Telekonsult Arena, en fin byggnad för friidrott. Bakom träden i mitten finns Myresjöhus Arena.

Telekonsult Arena är i mina ögon en tråkig byggnad exteriört men interiört är det något helt annat. IMG_0237_1920x1080Fortnox Arena tycker jag är en mycket vacker byggnad så den måste få en egen bild här.

En sak saknar jag i Arenastaden. Där Icon ligger idag fanns tidigare en blå lång låg byggnad. Det var den gamla curlinghallen. Idag saknar Växjö en curlinghall, det är nästan tragiskt. Åtminstone för mig som tyckte det var så roligt att spela curling.

Detta inlägg publicerades i Foto, Kultur, Miljö, Politik och märktes , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar