Måndag

Imorgon kör vi till Södra Kärr för att fira nyår med våra grannar i Sandsbro på 70-talet. Jag tror vi firat nyår och midsommar i Södra Kärr i mer än 35 år nu.

Om en stund ska vi köra in till sta’n för att göra lite inköp. Jag ska nog ringa till vår granne, henne jag hjälper lite med sin nyinköpta iPad, och höra hur det går för henne. Det är en omställning att gå från dator till surfplatta, kanske lite större än jag trodde. Men det går framåt.

Igår fick jag ett e-postmeddelande från en dam som skrev att hon inte var medlem längre i SeniorNet, hon undrade om hon ändå kunde få hjälp av oss att uppgradera från Windows 7 till Windows 10. Detta är ett exempel på en sak som Berthel Nordström sa, han utsågs för ett antal år sedan av Digidel till Sveriges modernaste pensionär, han ansåg att han måste hänga med i varje steg som togs av tekniken för om han hoppade över ett steg så blev nästa steg för långt. Jag anser att det var ett klokt råd. Damen som mailade mig har haft det enkelt i några år, hon behövde inte lära något nytt, men idag har hon större problem. Dels kostar det att uppgradera idag, dels blir steget betydligt större nu. Läste i en datortidning att skribenten ansåg att det i de flesta fall var klokare att köpa en ny dator med Windows 10 än att uppgradera en gammal dator. Egentligen köper vi inte ny dator för att den gamla är slut, vi köper därför att den nya är så mycket bättre.

Jag var en sväng på Grand Samarkand i eftermiddags, där träffade jag ett par som var med i SeniorNet och som jaft på ett par av mina kurser. Nu ville de lära sig mer om Spotify. Gissa om jag tände på detta. Nu funderar jag på om jag ska lägga in en Spotify-kurs i vårt program eller om jag ska köra ett par tre internetkaféer på Tallgården om Spotify.

Detta inlägg publicerades i IT-teknik, Kultur, Resor, SeniorNet, Uncategorized och märktes , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar