Fredag den 24 maj

Elisamatilda och fem en fredag v. 21

Den här veckans frågor handlar om överskott!

Du deltar genom att svara på frågorna i din blogg (eller genom en kommentar om du inte har en blogg). Lämna gärna en kommentar hos elisamatilda.se så hon och andra kan hitta in till dig och läsa dina svar. Kom ihåg att länka till elisamatilda.se så fler kan ta del av Fem en fredag.

  1. Vad har du haft för mycket av i livet på sistone?
  2. Vad var droppen som senast fick bägaren att rinna över?
  3. Hur hanterar du en stressad känsla?
  4. Vad går på sparlåga just nu?
  5. Hur tar du hand om dig själv?

Vad har du haft för mycket av i livet på sistone?
Det var en lätt fråga, jag har varit sjuk sedan ett par dar efter vi kom hem från Stockholmsbesöket den 26 april. Det gäller både hustrun om mig, men nu är vi friska igen men förstås trötta efter mer är 3 veckors sjukdom.

Vad var droppen som senast fick bägaren att rinna över?
Det var förstås nästan deprimerande när det gått 2 veckor och febern gick ned och ändå fortsatte hostandet.

Hur hanterar du en stressad känsla?
Det är väldigt olika, jag tycker att jag hanterat den här sjukdomens sista vecka rätt lugnt och behärskat. Annars kan jag gå upp i varv och bli rätt otrevlig när jag stressas.

Vad går på sparlåga just nu?
Arbete, jag gör inte många knop just nu, det tar nog några dagar till innan jag är riktigt fit for fight. Men jag är rätt duktig på att gå på sparlåga, kanske lite för duktig…

Hur tar du hand om dig själv?
IMG_5495_1920x1080Vilar rätt mycket och gör sådant som inte är kroppsligt ansträngande. Idag har jag varit på ett förmiddagsmöte 8:30 – 11:00 där vi finslipat planeringen inför höstens verksamhet i SeniorNet Växjö. Imorgon ska jag hjälpa min vän Maj-Britt (93 år) att fotografera hennes el-cykel en Monark 3-hjuling, och sedan lägga ut den till försäljning på Blocket. Hon har nu fått en enklare eldriven skoter av kommunens hjälpmedelsavdelning. Vi har redan en spekulant på cykeln. Klicka/tryck på bilden så blir den större.

Ha en skön helg!

Detta inlägg publicerades i Foto, Humanism, IT-teknik, SeniorNet, Sjukvård, Uncategorized och märktes , , , , . Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Fredag den 24 maj

  1. A ROOM OF MY OWN skriver:

    det var en lång sjukdomsperiod! och hosta som är så jobbigt. men om du orkade med ett möte på 2,5 tim så är du väl på bättringsvägen. tuff kompis du har. krya på dig ordentligt och njut av våren!

    • Janerik Sundh skriver:

      Ja, det frestade på, men nu känns det helt annorlunda i kroppen så nu är jag bara trött efter den här 3-veckors långa perioden. Imorgon ska jag besöka men 93-åriga vän och hjälpa henne sälja el-cykeln. Hon ska skänka hela försäljningssumman till Operation Smile, han hon sagt. Cykeln kostade över
      30 000 för 3 år sedan. Som sagt, det är en häftig dam!

  2. skönt att ni mår bättre

  3. bpz3 skriver:

    Ledsen att ditt/ert besök i Stockholm slutade med flera veckors sjukdom. Tänker såklart Covid-19 direkt. Den sjukdomen är liksom inprogrammerad i min hjärna när det gäller dina symtom… Så skönt att höra att du/ni är på bättringsvägen.

    Lycka till med försäljningen av vännens trehjuling. En sådan har jag inte sett här – som hjälpmedel till äldre alltså. Men den är riktigt cool.

    Fortsätt nu att krya på dig!

    • Janerik Sundh skriver:

      BP, det tog säkert ett helt år innan Maj-Britt blev trygg på trehjulingen. Men sedan körde hon över hela stan och hon använde bara elen när det tog emot av vind eller uppförsbacke.

      Nu hjälper jag henne imorgon att sälja cykeln som kostade över 30 000 kr för 3 år sedan. Maj-Britt skänker hela summan till Operation Smile. Visst är hon en häftig dam!

      Ha det bra!

  4. Susanne (Susjos) skriver:

    Trist att bli så sjuk efter Stockholmsbesöket, gudskelov att ni är på bättringsvägen nu! Så fint att du hjälper din 93-åriga vän !

    Ha nu en fin helg!

    • Janerik Sundh skriver:

      Ja det var trist för trots regnet var det ett väldigt trevligt besök. Bra hotell (Adlon på Vasagatan) och restauranger och framförallt musikalen Änglagård.

      Imorgon ska jag hjälpa Maj-Britt att sälja el-cykeln. Hon har lovat att skänka hela summan till Operation Smile. Det är en häftig dam Maj-Britt!

      Det var en fin present med båtturen till Åland! Jag blev avundsjuk när jag såg dina bilder.

      Ha en fin helg!

  5. Paula Merio skriver:

    Nu luras du, det går inte att förstora upp bilden! Jag har haft två trehjulingar, pga dålig balans. Ingen av dem var jättebra, hade två hjul fram o ett bak och så provade jag även andra varianten. tungtrampade var de och hade dålig svängradie. En elcykel skulle sitta fint…men jag tror att jag också satsar på en eloped så småningom.

    Visst kan man bli ganska otrevlig när man är stressad, jag kan fräsa ifrån rejält, tack o lov är den mesta stressen över när man gått i pension. Trevig helg och krya på er!

    • Janerik Sundh skriver:

      Ja, tydligen missade jag att fixa det. Nu har jag stängt av datorn och på iPaden kan jag inte fixa det.
      Trevig helg Paula!

    • Janerik Sundh skriver:

      Nu har jag fixat bilden, så du kan klicka/trycka på den och få upp den i full storlek 1920×1080. En del är enklare i datorn, annat är lättare i den smarta mobilen.

      • Paula Merio skriver:

        Japp, ser ut som den jag hade. Himla bra om den hade varit lite mer lättrampad. Men jag köpte min begagnad så den hade några år på nacken, tror de nyare är lättare.

  6. itismadeby skriver:

    Skoj att läsa dina svar på veckans Fem en fredag.

    Skönt att ni är friska igen, tycker att när man blivit förkyld/influensa så sitter det i så länge och i värme är det inte skoj.

    Ha en fin söndag

Lämna en kommentar