Fredag den 28 juni

Fredag betyder ”Fem en fredag” från Elisamatilda

Varje fredag ställer Elisamatilda fem frågor till oss att svara på, idag är temat Ljudligt.
Här är frågorna och mina svar kring dem.

  1. Vilka ljud gillar du att somna till?
  2. Vad brukar låta i ditt hem?
  3. Vad tycker du om din egen röst?
  4. Vad är mest oljud för dig?
  5. Vilket ljud är sommar för dig?

Vilka ljud gillar du att somna till?
Lätt fråga att svara på eftersom jag har sex ”sovlistor” i Spotify som jag använder som insomningsmusik. 2 listor American songbook, Rod Stewart, 2 listor André Rieu och 2 listor med lugn jazzig pianomusik. Typ måndag – lördag: American songbook 1, André Rieu 1, jazzig pianomusik 1, American songbook 2, André Rieu 1 och på lördagen jazzig pianomusik 2. På söndagen börjar jag om igen. Jag har en rätt bra högtalare (Audio Proi sovrummet så det inte blir skrällig musik.
All musik är utvald att vara typ ”hissmusik” dvs lugnt avslappnande musik. Alla listorna är ca 1 timme långa, det är ytterst sällsynt att jag är vaken när det blir tyst.

Vad brukar låta i ditt hem?
Hustrun har en liten, i mitt tycke bra högtalare, hon lyssnar omväxlande på P4 och P1, det är mycket nyheter på den. I mitt arbetsrum med datorn och skrivaren har jag en rätt häftig Harman/Kardon högtalare och jag lyssnar ofta på min favoritmusik på Spotify, det kan vara klassisk musik, jazz, soul, disco, country, smörsång, tradjazz och ibland dansband (Ingmar Nordström i första hand).

På kvällarna är det TV’n som står för ljudet, ibland ser vi båda på samma TV och ibland tittar hustrun på den ena och jag på den andra TV’n. Det räcker med en nyhetssändning för mig, sedan får det gärna vara idrott eller en bra film.

Vad tycker du om din egen röst?
Jag gillar att föreläsa om IT och just nu är mina favoritämnen: Digital ekonomi och säkerhet, AI – Artificiell intelligens, e-handel och säkerhet.

Önskar att jag hade en djupare röst, men jag försöker kompensera det med att tänka på att tala högt och tydligt.

Vad är mest oljud för dig?
Musik jag inte gillar, jag är allätare när det gäller musik, men det finns en del nyare omelodiös hög skrikig musik som jag ännu inte lärt mig uppskatta. Ibland blir musik jag vanligen gillar oljud, det är när jag går på konsert och ljudet är alldeles för högt. Undrar om inte många ljudtekniker har hörselskador? Flera gånger har jag varit på Konserthuset och första avdelningen är ljudet alldeles för högt, när andra avdelningen sedan börjar efter pausen är ljudnivån mycket bättre.

Vilket ljud är sommar för dig?
Det är nog fågelsång när jag vaknar. På våren är det ljudet av en forsande bäck när jag promenerar i skogen.

Den här bilden från Linnéparken tog jag i förgår när jag var ute och cyklade, bysten är förstås Carl von Linné själv.IMG_8030_1920x1080

Detta inlägg publicerades i Foto, Musik och märktes , , , , , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Fredag den 28 juni

  1. Praktiskt med den lilla (sladdlösa) högtalaren maken har på altanen ibland,
    den har några år på sig, vi lyssnade på P1 Sommarpratade till lunch (jo, man kan lyssna när man vill och hur man vill).
    Jag har P4 Göteborg i min mobil, är lokalpatriot, har även fyrtiotal brittiska radiostationer i min mobil när längtan till England smyger på.
    Funderat på att hälsa på Carl von Linné

    • Janerik Sundh skriver:

      Ja, det är bekvämt idag man har radion och TV’n med sig överallt numera. Alla kanaler jag betalar för och alla gratiskanaler finns också på nätet och då i min mobil, överallt där jag har tillgång till internet.

      Linnéparken tycker jag är väl värd ett besök, Linnés trädgård som ligger några 100 m söderut, på västrasidan av sjön Trummen, är jag inte speciellt mycket att titta på. Men jag har hört andra säga tvärt om.

  2. Susanne (Susjos) skriver:

    Nu ska jag kolla in dina musiklistor på Spotify, tack för tipsen! Nu när vi är i stugan på landet vill vi gärna lyssna på soft musik ibland, här finns just en maffig Harman/kardon högtalare som svägerskan sett till att den kommit till stugan, ett fantastiskt ljud!

    Vilken härligt färggrann bild från Linnéparken!

    Ha en fin fortsatt fin helg!

    • Janerik Sundh skriver:

      Om du ska kolla mina listor på Spotify. Du hittar dem lättast om du söker efter p169sun, då bör du hitta en profil som heter så. Jag har spellistor som heter: Smörsång, Soul, Country, Disco, Rock, Tradjazz, Dansband, Klassisk musik, Swingeran, Jazzigt, Filmmusik. Sedan har jag en spellista som heter Oldies också.

      Det var länge sedan jag var ute och fotograferade, men Linnéparken var lockande i förgår.

      Ha en härlig helg!

  3. bpz3 skriver:

    En helt underbar bild du har tagit i Linnéparken.

    Vi har inte mycket gemensamt idag, men jag gissar att vår musiksmak är rätt lik – hårdrock är till exempel en ”musikform” jag inte kan/vill lyssna till.

    PS. De flesta ljudtekniker har hörselskador. Nuförtiden har de dock antingen hörselkåpor på sig eller öronproppar… DS.

    • Janerik Sundh skriver:

      Du gissade rätt, hårdrock är inte något jag spelar. Men en del av dem kan sjunga härligt – John Paul Young är väl en hårdrockare men låten Love is in the air gillar jag skarpt. Det är ingen hårdrocklåt.

      Kalle Moreus hade ett jätteband och tre vokalister förra året och personalen fick springa in med hörselskydd till många i publiken. Efter pausen lät det suveränt, då hade de sänkt volymen rejält.

      Ha en skön helg!

  4. Inser att du är långt mer intresserad av musik än vad jag är! Ändå är jag ganska mycket en allätare, med undantag för hårdrock och rap. Naturens ljud tröttnar man i a f aldrig på.

    • Janerik Sundh skriver:

      Jag hade en period i livet då jobbet tog över helt och hållet och musiken bara försvann. Den kom inte tillbaka förrän jag slutade jobba och skaffade Spotify Premium!
      Håller med dig om hårdrock, rap förstod jag mig inte på under många år men efter flera år började jag uppskatta en del rap-artister, de hade verkligen en del kloka saker att förmedla.
      Över huvud taget tar det ofta flera år innan jag lärt mig uppskatta bra musik. Jag höll på Tommy Steele mot Elvis Presley under flera år, sedan fattade jag hur bra Elvis var, idag är han fortfarande The King för mig.

  5. Paula Merio skriver:

    Haha, tror inte jag skulle bli långlivad i din hemmiljö! Jag är allergisk mot ljud och lyssnar helst på tystnaden om inte det erbjuds vågskvalp och fågelsång. Lyssnar inte ens på tvn, utan tar fram textning till alla program. Men ni verkar samsas bra ändå, det är ju bättre att ni har två tv-apparater än att den ena får offra sig o titta på nåt den finner ointressant. Snart börjar OS och då står teven på större delen av dygnet i pörtet

Lämna en kommentar