Lördag den 29 juni

Mitt nöje är och har alltid varit Film

Sedan jag var i tonåren har film varit ett stort nöje för mig. Jag har haft andra nöjen också förstås, men film har bestått hela tiden medan andra har kommit och gått.

SAGA_interiör_1939-11-25_premiär

SAGA vid premiären den 25 november 1939.

Palladium_interiörNär jag var i tonåren var vi tre grabbar som gick på bio flera gånger i veckan. Växjö hade på den tiden fyra biografer mitt i sta’n, Röda Kvarn och Palladium på Storgatans norra sida, på södra sidan låg Saga och Lyran. Oftast körde biograferna samma film två gånger varje kväll och samma film gick hela veckan. Så det var bara fyra filmer att välja mellan. Det är lite skillnad idag, Filmstaden har sju salonger och den här veckan går det 20 filmer. Det kan vara så att filmer som gått länge kanske bara visas vid två tillfällen den här veckan. Bilderna är förstås klickbara om du vill se dem större.

Jag tycker det är en betydligt större upplevelse att se film på bio jämfört med att se filmen hemma på TV eller i datorn. Ändå ser jag film på bio bara en gång varje eller varannan månad. Hemma i TV’n ser jag nog 5-6 filmer, ibland fler i veckan. Jag har ungefär 500 filmer att välja mellan, filmer på dvd eller filmer som jag äger rätten att streama, köpta av Apple, Microsoft eller Google. Numera köper jag bara filmer att streama, jag köper dem direkt i TV’n i appen (som jag har i TV-apparaten) Apple TV+. Jag har inte kanalen Apple TV, men i appen kan man köpa eller hyra filmer som man kan streama.
Igår hade de sänkt priset på filmen Enemy at the gates från 99 kr till 49 kr så då kunde jag inte låta bli att köpa filmen, så nu kan jag ladda ned den om jag vill eller låta bli för jag kan ändå streama filmen när jag vill, bara jag har tillgång till internet. På senaste tiden har jag köpt flera gamla storfilmer för 49 kr, Kanonerna på Navarone, Härifrån till evigheten, Bron över floden Kwai.

the_big_countryJag har förstås alla filmerna i en Excel-fil. Vilket innbär att jag kan söka på till exempel Denzel Washington och få fram alla filmer jag har där han är med. Ett annat sätt att söka kan vara Westernfilmer från 1950-talet, det är 34 filmer. Min favorit där är The Big Country – Det stora landet, med Gregory Peck, Jean Simmons, Charlton Heston och Burl Ives.
Häromdagen sorterade jag filmerna efter det år filmerna släpptes. Så nu kan jag säga att jag har sex filmer från 30-talet. På Västfronten intet nytt, Captain Blood (Errol Flynn), Robin Hoods Äventyr (Errol Flynn), Borta med vinden, Diligensen (John Wayne) och Destry Rides Again (James Stewart).

Så kan det gå om man gillar både film och Microsoft Excel.

Detta inlägg publicerades i Foto, IT-teknik, Kultur, Nostalgi och märktes , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Lördag den 29 juni

  1. Tony skriver:

    Visst är det bra med streaming och lätta köp av filmer vis streamingtjänster nu för tiden. Tänkte på det att under en period var det populärt att ta med en känd artist som inte var förknippad med spelfilm. För mig var Burl Ives mest förknippad med sång. Du ser mycket film men tycker du att de där storfilmerna fortfarande håller att kolla på eller blir det mest nostalgi. Jag kan känna att filmer jag verkligen gillade på ex. 70-talet har åldrats både berättarmässigt och fimtekniskt när jag nån gång skall kolla på en favoritfilm från den tiden.

    • Janerik Sundh skriver:

      Alla håller inte, men vissa håller verkligen, krigsfilmer från 40 50-talen håller generellt inte. Där är Amerika hjälten och moraliskt överlägsen och tyskarna är den onde personifierad. Så enkelt var det inte. Men det gäller inte alla filmer, jag tycker att bron över floden Kwai håller.
      En av de bästa filmerna tycker jag är Patton, det är egentligen ingen krigsfilm utan en dokumentär om en otäck general under WWII som var värdefull just då, han förkortade nog kriget. Men det var en otäck man. En fantastiskt bra film.

      Sedan gillar jag westernfilmer och en del sci-fi filmer. Jag ser nya filmer också men en del är bara för mycket våld. Med den stigande åldern gillas romcom-filmer (romantiska komedier) mer och mer.

  2. Tony skriver:

    Patton såg jag på bio nån gång på 70-talet. Den skall jag försöka se igen. Tack för svar.

Lämna en kommentar