Onsdag den 30 september

Imorgon klockan halv tio så är det Internetkafé Tallgården. Men bara för inbjudna, vi kan inte vara mer än 10 pers. pga. Coronapandemin, det är därför. Före Corona så brukade vi vara mellan 17 och 24 deltagare, så det är lite ledsamt nu, men vi gör så gott vi kan. De som blev inbjudna är de som alltid varit med länge här.

IMG_2614B_nya_glasögon_2020-09Igår var vi en runda och shoppade, först på ICA Maxi och sedan på Systemet. Jag var också och besökte ”flickorna” på Elgiganten Phonehouse, jag ville få reda på vilka smartmobiler som hade ansiktsigenkänning. Det var samma på androidsidan som på Apple, de dyraste modellerna hade det. Sedan fick jag reda på att de visste att jag rekommenderade dem får mina elever, och de var tacksamma. De är riktigt duktiga på det här med smartmobiler tycker jag. Efter shoppingturen hämtade jag mina nya glasögon hos Jacobssons Optik. Nu har jag återgått till fotokromatiska glas dvs. de anpassar sig till soljuset och blir mörkare automatiskt.

Dottern kom på besök igår efter jobbet. Hon har köpt en ny iPhone SE, den bygger på iPhone 11 men är mindre. Hon ville ha hjälp att få igång den. Jag behövde inte göra mycket, det är – i mina ögon – det allra bästa med iPhone, när du köper en ny så är det bara att sätta i SIM-kortet och logga in med ditt Apple-ID så blir den installerad med alla appar du har och när installationen är klar ser den ut som din gamla iPhone. Jämför med att köpa en ny dator, där du får installera alla program på nytt. Ta bort programmen från din gamla dator och sedan installera dem på din nya. Ja, ja, där har ni mycket att lära Microsoft.

Vi fick också installerat nytt lås, bostadsrättsföreningen har bestämt att vi ska få nya lås till våra lägenheter och gemensamma utrymmen. Det blir också en tagg till ytterdörren.

Detta inlägg publicerades i Foto, IT-teknik, Kultur, SeniorNet, Uncategorized och märktes , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar