Fredag den 4 juni

Jag håller ju på med ett dödsbo nu, min farbror Roland den yngste av 6 syskon har nu gått bort. Det kändes lite tungt när jag kom på att nu är jag äldst i den grenen.

Igår bestämde jag mig för att göra en ny fotobok, lite större format än sist och lite lyxigare papper. Temat ska vara Arabygatan 12, den gamla villan där farmor och farfar bodde och där min farbror Roland, som avled för en vecka sedan, bodde i 78 år. 1943 köpte alltså Lilly och David den villan.


  1. Hur märker du av sommaren utanför?
  2. Vad ser du fram emot i sommar?
  3. Vad saknas i ditt närområde?
  4. Hur långt behöver du ta dig för att komma till närmaste turistattraktion?
  5. Hur njuter du av sommaren där du bor?

Här ovan är Elisamatildas 5 frågor en fredag den här veckan. Tema är Runt knuten. Här är en länk till Elisamatildas 5 frågor v 22. Häng med du också.

Hur märker du av sommaren utanför?
3-400 meter från huset jag bor i finns Kampaängen, en stor gräsyta precis ovanför en badstrand i Växjösjön. Den platsen är full med solbadande människor när det är solsken och varmt som idag. Sedan märker jag det förstås på träd och buskar som är så vackra nu.

Vad ser du fram emot i sommar?
Just nu väntar jag ivrigt på att mitt nya däck till Aprilian (min scooter/motorcykel) ska komma så jag kan ut och åka med kameran. Det är så mycket lättare och roligare med scootern eftersom jag kan stanna nästan överallt om jag vill ta kort.

Vad saknas i ditt närområde?
Jag tycker inte det saknas någonting. Vi bor högt och har utsikt över sjön Trummen åt öster och åt väster ser vi Växjösjön. Runt sjöarna går Hälsans stig som jag ofta cyklar ett eller två varv. Jag har 5 min cykelväg till centrum, 3 lokala busslinjer går precis utanför. Butiker finns COOP, Willys och ICA Kvantum på gång- och cykelavstånd. Instabox finns på både Willys och Kvantum, den är suverän när jag näthandlar.

Hur långt behöver du ta dig för att komma till närmaste turistattraktion?
Linnéparken, Linnés trädgård och Växjö Domkyrka är väl drygt 1 km till. Linnéparken gillar jag att besöka och fotografera i. Växjös i mina ögon främsta attraktion är PM & Vänners restaurang och till den har jag nog 4-5 km, men det är det värt.

Hur njuter du av sommaren där du bor?
Är det inte allt för varmt så gillar jag att cykla runt sjöarna, jag brukar ta först Växjösjön motsols, Trummen medsols och så Växjösjön medsols. Alltid med kameran beredd förstås. Den rundan är 12 km och det är lagom för mig numera.


Detta inlägg publicerades i IT-teknik, Kultur, Motion, Sjukvård, Uncategorized och märktes , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Fredag den 4 juni

  1. Sognafaret skriver:

    Så herlig det er å ikke savne noe i nærområdet. At man kan ta en tur i naturen og bare nyte sommeren.

    • p169sun skriver:

      Om man vill kan man förstås alltid sakna något, men nej jag tycker det är suveränt att bo här på Kampen i Växjö. Vi bor högt och har fin utsikt. På vintern skulle jag gärna sett att vi hade en curlinghall i närheten, men någon sådan har vi inte längre i Växjö.

  2. Boklysten skriver:

    Det där med dödsbon är jobbigt och tidskrävande, har själv hållit på med mammas dödsbo det senaste året. Härligt med en badplats i närheten!

    • p169sun skriver:

      Det kan det vara, nu är det en äldre ensamstående släkting och vi är sju brorsbarn som är hans närmaste. Någon sa senast vi träffades, det är väl själva den att det ska till ett dödsfall för att vi ska träffas. Så det är också väldigt roligt – mitt i sorgen – att få träffa kusinerna.

  3. bokdamen skriver:

    Låter som att ni har nära till det mesta och trivs där ni bor, inte dumt. Ha en skön helg!

    • p169sun skriver:

      Ja, det är viktigt att trivas med sitt boende. 2017 sålde vi vårt hus i Sandsbro, en stadsdel i norra Växjö och flyttade till en bostadsrätt på Kampen. Så nu bor jag 5 minuters cykeltur från centrum, jag bor högt upp på 4:e våningen och har utsikt över två sjöar.
      Ha en skön helg du också!

  4. Beklagar sorgen! Jobbigt för er!
    Oj vilka härliga miljöer att vara i och ha med kameran. Jag har ju nära till ån härnere. Men gör inga såna långrundor som du, varken till fots eller till cykel (klara inte det pga hälsoskäl)
    ha en skön helg

Lämna en kommentar