Fredag och midsommarafton

Elisamatildas ”Fem en fredag v. 25”

Var med och svara du också, här är Elisamatildas fem frågor idag.

  1. När senast har du dragit på något?
  2. När senast hade du en riktigt skön sovmorgon?
  3. När drog du senast det största strået till stacken?
  4. Vilket samtalsämne suckar du oftast åt?
  5. Känns sommaren kort eller lång när midsommar nu är här?

När senast hag jag dragit på något?
IMG_1477_1920x1080Det gör jag ganska ofta, tyvärr. Jag kan inte förklara varför, det är förstås idiotiskt. I höstas fick jag punktering på min Aprilia, det är en italiensk scooter. Först i april i år kollade jag med några däckverkstäder om de kunde fixa det. Bakdäck på en scooter är rätt besvärligt, man får montera bort ganska mycket, motorn sitter ju där. Dohini Däck lovade fixa det men de var tvungna att beställa däcket från Italien för de hade inget sådant hemma.
Så jag missade hela den soliga och fina perioden i juni. I tisdags fick jag min Aprilia fixad, hade jag inte dragit på det så hade den fixats i höstas!

När hade jag senast en skön sovmorgon?
Sovmorgon hade jag alltid på lördagar och söndagar före pensioneringen, steg oftast upp först vid halv tio. Men inte nu, när jag egentligen kan ha sovmorgon när jag vill. Men förra veckan vaknade jag vid halv sju och flyttade från sängen till min vilfåtölj. Somnade direkt och vaknade först halv nio. Det var skönt.

Senast jag drog det största strået till stacken?
Jag håller på och ”syr ihop” ihop en utbildning för styrelsen i Bröstcancerföreningen i Kronoberg kring i första hand sociala medier och MS Teams. Det börjar närma sig så i september är det säkert klart.

Samtalsämne jag oftast suckar över?
När någon vän eller bekant säger något rasistiskt då suckar jag, för då tar stämningen slut. Finns inte på kartan att jag inte måste invända. Ingen har uttryckt detta bättre än: Magdalena_Ribbing_om_rasism

Känns sommaren kort eller lång när det är midsommar?
Sommaren är fortfarande framför mig, men lång är den inte, å andra sidan gillar jag hösten också. En höstdag med vackert väder är nog det bästa jag vet. Å andra sidan är regniga höstdagar tvärt emot.

Detta inlägg publicerades i Foto, Humanism, Moral, SeniorNet och märktes , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Fredag och midsommarafton

  1. Knasigt med punkteringen… skönt att kunna bestämma över sin egen tid, vänner och familj har samma värdegrund, så vissa självklara saker blir det inte direkt någon diskussion, trevlig midsommar.

  2. Väldigt klok var hon, Magdalena! Och dessa råd är bra.

  3. Sognafaret skriver:

    Sommeren kunne vært mye lengre, det er en herlig tid.

  4. Karoleen skriver:

    Härligt med sovmorgon när man kan, jag har nästan aldrig sovmorgon pga hunden men idag blev det faktiskt av. Härligt! Lycka till med utbildningen!

  5. Geddfish skriver:

    Sommaren är egentligen kort men just nu känns den lång!

  6. bokdamen skriver:

    Jag drar också på en del saker, vet inte varför men det blir så. Lustigt det där med sovmorgon och hur det kan bli olika perioder. Trevlig midsommar!

  7. Boklysten skriver:

    Visst är de skönt att äntligen helt bestämma över sin tid och ta sovmorgon när man känner för det!

  8. Kristina Anna Ingeborg Ponting skriver:

    Trist med fortskaffsnings medlet, men så är livet ibland:) Men du skriver bra och tydligt( Autism) Det gillar jag, jag lägger din blogg i min mapp: Besök ofta:) KRAM Från Karlshamn

Lämna en kommentar