Fem en fredag lördagen den 24 juli

Igår var det fredag och ställde precis som vanligt Elisamatilda Fem frågor en fredag. Var med du också, klicka på länken. De här frågorna gäller nu.

  1. När tröttnade du senast på något?
  2. Vad håller dig vaken om nätterna?
  3. Hur bryter du en ovana?
  4. Vad har du gjort för mycket av i veckan?
  5. Vad har du inte fått göra hittills i sommar?

När tröttnade du senast på något?
Det var nog igår, jag började titta på en film, det tog nog bara 10 minuter sedan stängde jag av den. Förmodligen kan jag se den med behållning vid ett annat tillfälle. Den sinnesstämning man är i betyder mycket när man ska titta på en film eller läsa en bok. Jag ser ofta om filmer och upplevelsen av filmen är nästan aldrig densamma som första gången jag såg den.

Vad håller dig vaken om nätterna?
Det händer inte så ofta men det händer ibland. Oftast beror det på något jag funderar över eller något som oroar mig. Då gäller det att försöka släppa det och slappna av, ibland går det och ibland är det nästan omöjligt.

Hur bryter du en ovana?
Det är svårt och någon enstaka gång är det lätt. Jag slutade röka efter 50 år och det var lätt, det är sant. Jag fick problem med blödning i näsan, blodkärl brast och det forsade blod så jag fick åka ambulans. Jag var själv övertygad om att detta berodde på min rökning så jag la av direkt. Jag hade försökt 3-4 gånger tidigare utan att lyckas men den här gången var det hur lätt som helst. Ska jag lyckas måste jag vilja, inte önska att jag vill, jag måste innerst inne VILJA.

Vad har du gjort för mycket av den här veckan?
Ätit godis och rört mig för lite! Ingen bra kombination.

Vad har du inte fått göra hittills i sommar?
Cykla tillräckligt ofta och mycket eftersom jag tycker det är för varmt.

Vackra hus i Växjö

Häromdagen la jag ut lite bilder i Facebookgruppen Gamla Växjöbilder. Dagen innan hade en kompis lagt ut de 5 vackraste byggnaderna, enligt hans mening, i Växjö. Så jag blev inspirerad och tog min scooter och kamera och fotade gamla hus i Växjö som ligger högt och som jag tycker är vackra. Här är mina favoriter. Gillade en kommentar ”jobbade som springpojke ett tag, den här adressen var det ingen som gillade”, det gällde den nedersta bilden. Det var en tung trappa

IMG_4113_1920x1080IMG_4110_1920x1080IMG_4107_1920x1080

Detta inlägg publicerades i Foto, Humanism, Kultur, Sjukvård, Uncategorized och märktes , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar