Fredag den 30 juli

Välmående på fredagarna

Vi, hustrun och jag, åkte till Kvantum Teleborg på fredagsmornarna redan klockan 7 när de öppnade i början på pandemin. Sedan hade vi en period, den var inte så lång, då vi handlade på nätet. Men vi slutade med det i första hand för att vi ville se frukten, grönsakerna och köttet vi köpte. Dessutom hittade de inte den yoghurt som vi alltid köpte, de sa att den var slut. Den har aldrig varit slut när vi handlat, de hittade den inte. Vi återgick alltså till att handla själva men nu handlade vi vid halv åtta istället. Med tiden har det här ändrats så idag var vi där klockan åtta och nu konstaterade vi att vi får nog ändra det till halv nio eller nio eftersom de inte plockat fram varorna klockan åtta.
Å andra sidan gillar jag verkligen att äta frukost först efter att vi varit och handlat, dels för att jag köpt nybakade frallor och en croissant samt juice. Ja, ja vi får se hur vi ska lösa det här i framtiden för hustrun muttrade något om att vi då måste äta innan vi åker och handlar.

Fem en fredag v. 30: Temperaturväxlingar

Varje fredag besöker jag förstås Elisamatildas blogg för att fundera på hennes Fem en fredag. Vill du vara med så klicka på länken.
Här är hennes fem frågor den här veckan:

Vad får dig ofta att koka?
Orättvisor och inte minst inskränkthet som rasism.
”Det är obegripligt att en tänkande människa kan inbilla sig att andra är sämre varelser bara för att de har en annan religion/kultur eller ett annat kön; hur korkad får man vara för att tro sådant?” Det här skrev Magdalena Ribbing och jag tycker det är mycket bra formulerat. Jag saknar hennes kolumner i media om stil och etikett.

Vad fick dig nyligen att frysa?
Det var nog någon gång tidigt i år då jag cyklade och jag frös riktigt ordentligt om näsan! Har aldrig tidigare känt det så, det var bara om näsan jag frös, inte om fingrarna eller fötterna, bara näsan! Annars är det väldigt sällan jag fryser. Jag har större problem med värme.

När senast gick något upp i rök?

Det är ett tag sedan nu. Tidigare hände det ganska ofta att min mobil försvann, det var nästan omöjligt att hitta den åtminstone de gånger jag stängt av ljudet på den. Men jag köpte ett nytt skal, istället för det svarta jag hade tidigare har jag nu ett ljusbrunt. Dessutom kommer jag nu oftast ihåg att använda Hitta min iPhone på iCloud.com, där kan jag spela upp ett ljud i min iPhone även om ljudet är avstängt.

Vad fick dig nyligen att smälta?
Det gör jag ofta, jag är väldigt känslig. När jag var yngre så led jag av det, idag ser jag det som en tillgång. Så när någon säger något snällt till mig så blir jag lätt rörd precis som när jag ser en del filmer.

Vad får dig att rysa?
Höjder! Med åren har det blivit värre, när jag var yngre var det inte alls farligt. Idag kör det i magen på mig när jag tittar på en film och de befinner sig högt upp i en mast eller på ett tak utan räcke. Det kör riktigt ordentligt i magen alltså, jag är tvungen att titta bort.

IMG_4198_1920x1080
Teleborgs slott vid sjön Trummen. Ett antal program Stjärnorna på slottet spelades in där.

Detta inlägg publicerades i Foto, Humanism, IT-teknik, Kultur, Uncategorized och märktes , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Fredag den 30 juli

  1. Paula Merio skriver:

    Jag skriver under på Magdalena Ribbings kloka ord! Ha en skön helg, jag handlar ibland mat på nätet, eftersom jag bara har en närbutik där jag bor och utbudet är begränsat. Det har funkat bra men vill gärna också gynna den lokala handlaren. Trevlig helg

  2. Pingback: Fem en fredag v. 31: Aldrig säga aldrig III - elisamatilda.se

Lämna en kommentar