Fredag och ”Fem en fredag”

Elisamatilda ställer fem frågor varje fredag

Den här veckan är det följande fem frågor Elisa vill ha svar på. Klicka på länken i rubriken och var med du också om du vill.

Vad går du alltid utanför dörren med?
Vad inom teknik har förbättrat ditt liv?
Vilket livsmedel är ett måste i skafferiet?
Vad på morgonen gör så resten av dagen blir bra?
Vad är livsviktigt för dig?

Vad går du alltid utanför dörren med?
Min iPhone och min nyckelknippa har jag alltid med mig, då har jag allt jag behöver för att klara mig. Förr skulle man alltid ha kontanter och bankkort, det klarar jag med mobilen nu.

Vad inom teknik har förbättrat ditt liv?
Internet och i synnerhet smartmobiler och appar har gjort livet så mycket bekvämare, framförallt de sista åren har det hänt mycket.

Vilket livsmedel är ett måste i skafferiet?
Korv! Jag är en korvälskare, det måste finnas korv att grilla eller koka i kylskåpet. Jan Scherman har skrivit en härlig bok ”Den svenska korvresan”. 

Vad på morgonen gör så resten av dagen blir bra?
Att jag vaknar, alternativet är ingen vidare. Jag är inte speciellt pigg förrän jag varit upp en kvart eller möjligen en halvtimme men sedan blir det nästa alltid bra och kul.

Vad är livsviktigt för dig?
Familjen är förstås allra viktigast men bortsett från det självklara är det utan tvekan min laptop, jag har många roliga program i den men kanske ännu viktigare min iPhone. En smart mobil betyder så mycket bekvämlighet idag så den är väldigt viktigast för mig. Har jag den med mig kan jag betala så gott som överallt med Apple Pay och med Swish och jag kan RINGA också.  Jag kan åka kommunalt, jag kan parkera, jag kan hitta hem med  hjälp av gps’en och mycket mycket mer.


IMG_4468_1920x1080Just det jag har ju en kamera i den, igår tog jag ett kort på ett häftigt hus jag körde förbi. För några veckor sedan åkte jag runt i Växjö och fotograferade hus som låg högt placerade och som jag tyckte var vackra. Det här huset ligger inte högt men det är speciellt och det är vackert tycker jag.
Tryck/klicka/zooma bilden.

Hade jag varit yngre hade jag gärna ägt det huset men idag är jag mycket nöjd med min bostadsrätt som är en 3:a på Kampen i Växjö. 5 minuter på cykel så är jag mitt i sta’n.

Detta inlägg publicerades i Foto, IT-teknik, Uncategorized och märktes , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Fredag och ”Fem en fredag”

  1. bokdamen skriver:

    Spännande hus. Jag är lite seg på morgonen, föredrar att ta det lite slow om det går. Ska jag till jobbet så måste jag pusha på lite mer.

  2. p169sun skriver:

    Jo, men ruskigt stort. En person är skriven på den adressen. Det blir mycké städning…

  3. Susjos skriver:

    Visst är det otroligt vad man kan använda en smart-phone till, tänk om någon hade sagt det till mej för bara 30 år sedan!!! Man hade inte trott på det!
    Huset ser underbart ut!!
    ..å visst är man glad att man vaknar på morgonen, för alternativet är ju inget vidare!
    Ha en fin helg!

  4. Jag tror att vi nästan alla som svarar på dagens fredagsfrågor har mobil/dator/internet som ett tungt svarsalternativ! Sån är tiden!

  5. llhertz skriver:

    Ja men du har ju så rätt på sista frågan, min smarta mobil känns faktiskt livsviktig och finns alltid inom räckhåll.
    Riktigt läcker arkitektur på ”drömhuset” flera om-och påbyggnader där och säkert spännande vinklar och vrår interiört.

    • p169sun skriver:

      Jag pratade med husägaren och fick reda på att huset byggdes 1907! Han berättade också att det är enda tillbyggnad, det är det som sticker upp längst bak. Han berättade också att stenfoten (heter det så) kommer från Teleborgs slott.

Lämna en kommentar