Fredag den 27 augusti

Äntligen fredag

Så sa man alltid då man jobbade, som pensionär är inte fredagen lika speciell, men ändå tycker jag att fredagen är lite extra. Numera är den lite extra tack vare Elisamatildas Fem en fredag. Elisa ställer fem frågor som vi för tillfället är ett 20-tal personer som brukar ge våra svar på frågorna och läsa och kommentera de andras svar. Det är ett trevligt filosoferande på fredagarna tycker jag. Prova du också, klicka här så kommer du till Elisamatilda.

Den här veckan frågar Elisamatilda oss:

När senast gjorde du nåt drastiskt med ditt yttre?
Oj oj oj, har jag gjort det någon gång? Det var nog någon gång på 80-talet då min hårfrisörska flyttade benan från höger till vänster sida! Det är nog på tiden att göra något drastiskt nu…

Har du bytt till varmare garderob än?
Nja, jag har nog rätt ofta en tunn jacka eller en tröja på mig nu, men jag hoppas jag kan cykla min runda runt sjöarna utan jacka eller tröja några gånger till innan det blir dags att byta garderob.

När ändras säsongen till höst?
Någon annan skrev den 7 oktober, jag fyller år den 5 oktober så jag tycker det låter bra. Jag har några ställen jag ofta fotograferar på hösten, det är så vackra färger just där och det brukar vara i början på oktober.

Vad ser du fram emot med en ny säsong?
Inte så mycket egentligen. När jag var yngre gillade jag vintersäsongen med bowling och senare med curling, men bowling slutade jag med och curlinghallen sålde kommunen ut så den kunde rivas och den ersattes inte. Men vi har ju julafton att se fram emot och nyårsafton! Det blir nog rätt kul den här säsongen också, har precis köpt biljetter till Jesus Christ Superstar med Peter Jöback och Ola Salo när de spelar i Växjö!

Vad är något du nyligen ändrat åsikt om?
Jag kan inte komma på något direkt, däremot har mina åsikter blivit starkare med åldern. Jag blir mer irriterad idag på bilar utan blinkers, eller bilar som kör i 40 där det är hastighetsbegränsning till 60. Det är ju egentligen dumt så jag brukar tänka på vad Torbjörn Nilsson (fotbollsspelaren i IFK Göteborg) skrev en gång. Han var likadan och ville inte hålla på och irritera sig på andras beteende i trafiken, så istället för att svära på dem så sa han sig själv ”vilken jäkla tur att jag inte kör så illa som han framför mig”. Men jag har svårt att låta bli.
För några månader sedan körde jag efter en taxi, det var en minibuss, ganska lång väg körde jag efter honom. Han skulle till samma ställe som mig en ICA-butik på Norremark i Växjö. Vi körde igenom 3 rondeller och svängde höger i en korning och vänster i en annan korsning. Han stannade precis vid ingången och släppte av en passagerare i rullstol. När jag kom fram till honom sa jag: ”Du måste åka till verkstan med bilen”, ”Varför då” frågade han. Så jag svarade ”Varken höger eller vänster blinkers fungerar bak!”. Många i närheten skrattade men det gjorde inte han. Jag tvivlar på att jag förändrade hans beteende, men lite nöjd var jag ändå.

Detta inlägg publicerades i Curling, Kultur, Trafik, Uncategorized och märktes , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Fredag den 27 augusti

  1. Susjos skriver:

    Å jag fyller år den 3:e oktober!
    Va kul att du ska se Jesus Christ superstar, måste kolla in om jag kanske också ska se dem?
    Lite rolig historia du berättade om taxichauffören, jag brukar vara noga med blinkers, och tjatar på min man att han ska bättra sig, haha!
    Ha en fin helg!

    • p169sun skriver:

      Jag beundrar Ola Salo, såg när han spelade Jesus i uppsättningen på Malmö Opera.
      Han brukar framträda i Växjö Konserthus tillsammans med Per Tengstrand och han är så bred, han är lika bra på klassisk musik som på pop. Ha en skön helg du också!

  2. Robert W skriver:

    Vi har också köpt biljetter till Jesus Christ Superstar, fast till föreställningen i Karlstad.

  3. Sognafaret skriver:

    Det er litt kos med , selv om man har ferie så er fredagen i ferien litt ekstra kos. Tror mange av oss ser fram til disse fredagsspørsmålene for å tenke litt selv eller bli litt bedre kjent med disse andre som er med på dette.

  4. Scylla skriver:

    Ha ha, jag går också igång på bilar utan blinkers. Värst är det när man står och väntar på att komma ut på huvudled eller in i rondell. När det gäller hastighet retar jag mig mest på dem som kör 60 rätt över. De masar i 60 på 70-väg och när man kommer till 40-väg, eller 30- mellan skola och dagis, så kör de glatt på i 60 där också.

    • p169sun skriver:

      Visst, vi är helt överens. En undrar ibland om de över huvud taget tänker varför det finns blinkers på bilarna. Men det är svårt att förändra och det blir bara värre och värre. Ibland har jag tänkt att polisen som har brist på resurser, de kunde ju dra in en massa pengar på att ställa sig vid en rondell och bötfälla alla som inte blinkar ut ur rondellen. Jisses vad mycket pengar de skulle dra in på bara en timme.

  5. Dom som inte använder blinkers är för att dom kör nya fina bilar som har alla tänkbara faciliteter – men inte blinkers!
    Vi som är födda 1945 är ett bra gäng som fått vara med om både uppgång och fall i samhället. Man hoppas ju att det bara ska vara uppgångar, men tyvärr verkar det inte vara fallet. Men som min käre gubbe (född -40) säger när dom berättar om nåt trist på nyheterna om framtiden; Det slipper ju vi i alla fall!
    KRAM/Susie

  6. Skulle gärna se den föreställningen med Salo och Jöback. Och jag tycker din kommentar om bilen var riktigt begåvad!

Lämna en kommentar