Fredag den 3 september

Elisamatilda ställer fem frågor en fredag

  1. Vilken artist eller band skulle du gärna se göra en comeback?
    Vet inte om jag sagt ABBA om inte de hade släppt två låtar igår men nu när de gjorde det igår, det var stort.
  2. Om du bara fick lyssna på en artist/ett band i ett år, vilken/vilket skulle det bli?
    Det skulle bli enformigt, men minst enformigt hade det nog blivit med Elvis Presley.
  3. Vad spelar du mest för typ av musik?
    Det är generellt sett lite äldre musik, men jag är ju en gammal gubbe? Tradjazz och jazz typ Louis Armstrong och Ella Fitzgerald. Men även rätt mycket soul. Det var en gammal arbetskamrat som hittade mina spellistor på Spotify, hon skickade ett mejl till mig. Vilken bra musiksmak du har. Jag har ju ingen musiksmak – jag gillar ju allt. Jazz, tradjazz, soul, disco, smörsång, klassiskt. Jag gillar ju nästan all sorts musik.
  4. Har du något speciellt musikminne
    Eurovisionsschlagern 1979, jag tände så in i … på den här låten. Jag tycker fortfarande att det är en skön låt. Det här är ett nyare minne som jag också tände hårt på.
  5. Vilken artist eller band gjort första stora intrycket när du var barn
    Det var ju länge se’n! Först var det nog Glenn Miller och sedan 1956 då kom Bill Haley and his Comets med Rock around the clock.

Var med du också, det här är roligt. Både att tänka till själv och att sedan läsa vad andra svarar.
Här är Elisamatildas blogg.

Det här var ju kanonkul frågor Elisa! Tack för att du gav mig en rolig stund.

Vilken dag det var den 2 september

Sverige – Spanien i VM-kval i fotboll. Det fanns inte på kartan hos mig igår eftermiddag att Sverige skulle vinna mot Spanien i fotboll. Och som de gjorde det, det var många bra spelare i Sveriges lag men jag måste bara framhålla Alexander Isak och Dejan Kulusevski, jisses vilken brist på respekt för det namnkunniga motståndet de visade. Men de gjorde ju inte detta ensamma, det var många fantastiska insatser som gjordes. Jag tror Janne Andersson framförallt har fått alla att inse hur bra de är.

Den andra grejen igår var ju att ABBA återuppstod, det hade jag verkligen inte väntat. Det var verkligen spännande och intressant. Två låtar släpptes igår och det kommer ett helt nytt album med 10 låtar i november.

Detta inlägg publicerades i Idrott, Kultur, Musik, Nostalgi och märktes , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Fredag den 3 september

  1. Karoleen skriver:

    Jag lyssnar alldeles för lite på jazz… har du några tips för en nybörjare?

    • p169sun skriver:

      Har du Spotify så skriv i sök-rutan: spotify:user:p169sun
      Du kommer då till mina spellistor, där finns en spellista som heter Genre och klickar du på pilen till höger där så hittar du en spellista jazzigt.
      Arne Domnerus, Autum Leaves och The Midnight Sun Never Sets är sköna tycker jag.
      Sedan gillar jag Diana Krall, Bengt Hallberg.
      Kolla i den listan där finns en del som jag gillar i alla fall.

  2. Robert W skriver:

    Eurovisionsschlagern har givit oss en del riktigt fina upplevelser. Och en del skräp också 🙂

  3. Scylla skriver:

    Louis Armstrong gillar jag verkligen, och Ella också. Och visst är Heroes en riktig totalupplevelse. Jag minns att jag tyckte att det var så jäkla dåliga låtar i Melodifestivalen det året och så kom Måns, sist ut i sista deltävlingen, och vi hade vår låt. Klockrent.

  4. BP skriver:

    Kul att du också verka älska fotboll. Matchen igår var nästintill magisk. Jag menar när ser man motståndaren göra 0-1 i femte minuten och replikera direkt vid avspark till 1-1. Isak och Kulusevski är riktigt vassa. Att besegra Spanien är en skalp som Sverige förhoppningsvis kan leva länge på. Alltså vad jag menar är att energin håller över Grekland-matchen. Det skulle ju sitta bra med en seger där också.

    Vad gäller musik så håller jag helt med dig om ABBA (otippat comeback), Bill Hailey och Hallelujah:-)

    • p169sun skriver:

      Fotbollen är lite på dekis i Växjö just nu, Öster är förstås mitt lag men de harvar i Superettan, däremot har ju Växjö blivit en riktig ishockeystad med Växjö Lakers. Men jag tycker fotboll är både intressantare och roligare så jag fortsätter hoppas att Öster ska komma igång.
      Kul att vi tycker lika om musikvalen jag gjorde.

  5. bokdamen skriver:

    Många bra du nämner!

    • p169sun skriver:

      Tack, det finns så mycket bra musik men ibland tar det lång tid för mig att upptäcka den. Vissa låtar måste jag lyssna på många gånger för att fatta hur bra de är. Å andra sidan håller de låtarna ofta över tid vilken sällan låtar som fastnar direkt gör.

  6. Susjos skriver:

    Tack för att du tipsade mej om att kolla in Elisamatildas fem en fredag så här lite i efterskott, jätteroliga frågor ju, som jag svarat på nu en söndag, haha!
    Va kul att du gillar Eurovision song contest också! Jag är ju ett stort fan av ESC! Var faktiskt på plats i Wien när Måns vann med sin fantastiska låt, vi hade biljetter till semifinalerna, men tyvärr inte till finalen, men den såg vi på en nattklubb istället på storbilds-TV, gissa hur glada vi blev när han vann!!! Israels låt från 1979 minns jag också mycket väl, superfinlåt, de vann ju ESC två år på raken!
    Ha det fint!

    • p169sun skriver:

      Härliga bilder från Malaga som du delade med dig av, tack för det.
      Nu blev jag sugen på en resa till Grekland, före pandemin brukade vi åka till någon ö i Grekland i september. Det var ett skönt sätt att förlänga sommaren. Må väl!

Lämna en kommentar