Fredag den 15/10 och Fem en fredag förstås

Fem en fredag – Planering

  1. Vad står på agendan idag?
  2. Vad har du fått boka om i veckan?
  3. Vad vill du stryka i helgen?
  4. Vad har du på planeringsstadiet?
  5. Hur planerad är du vanligtvis?

De här frågorna vill Elisamatilda att vi ska klura på den här fredagen. Häng med du också, det är roligt att se vad andra svarar och fundera lite själv också. Klicka på länken så kommer du till Elisamatilda.

Vad står på agendan idag?
Det är ju fredag, vilket betyder fredagshandla. Under pandemin, i början på 2020 då e-handlade vi på Kvantum, efter 3-4 veckor övergav vi det och handlade när de öppnade kl 7 på fredagsmorgonen, Snart upptäckte vi att det var mindre folk om vi kom halv åtta istället. Nu, dubbelvaccinerade så handlar vi först framåt niotiden. Sedan har jag lovat en dam som är medlem i SeniorNet att ringa upp henne i eftermiddag och försöka fixa hennes problem med e-posten.

Vad har du fått boka om i veckan?
Ingenting, den här veckan har allt flutit på enligt planerna, körde kurs på måndag em ”Bekvämlighet i en ny tid” om smarta mobiler och appar som gör livet bekvämare. På onsdagen körde jag kursen ”Sociala medier”, det är lite tveeggat att köra den kursen numera, när jag började för 4-5 år sedan då var jag entusiastisk och gillade verkligen Facebook, Instagram och Twitter i första hand. Idag använder jag en timme i början och försöker visa farorna med sociala medier och framförallt vad algoritmerna ställer till med. Igår, torsdag, körde jag Internetkafé Tallgården.

Vad vill du stryka i helgen?
Ingenting. Imorgon ska jag klippa mig, det är på tiden och på eftermiddagen ska brorsan och jag bada bastu och den tiden ska det mycket till innan jag stryker. På söndag har vi städdag i bostadsrättsföreningen, det är också kul. Inte så värst ansträngande när man är många.

Vad har du på planeringsstadiet?
Ingenting just nu. Alla våra studiecirklar/kurser/kaféer är planerade. Jo förresten, för två veckor sedan var jag med bilen på Kronobergs Bilaffär och, jag vet inte varför, jag gick in och tittade i bilhallen på nya och begagnade bilar. Har börjat fundera lite på ny bil. Det är mycket svårare nu än det varit tidigare. Ska det vara en elbil eller el-hybrid? En sak är jag säker på, det ska inte vara en vanlig bensin eller diesel. Det lutar nog mest åt hybrid, men…

Hur planerad är du vanligtvis?
Jo, jag tycker det är kul att planera, men jag är ingen vidare på det. Det blir nästan alltid på ett annat sätt men oftast blir det bra i alla fall. Kanske blir det så eftersom jag planerat?

Tog en sväng med Aprilian och kameran förstås. Bokhultet börjar bli fint nu.
IMG_4838_1920x1080

Detta inlägg publicerades i Foto, Humanism, IT-teknik, Kultur, Miljö, SeniorNet, Uncategorized och märktes , , , . Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Fredag den 15/10 och Fem en fredag förstås

  1. E skriver:

    Wow, vilken underbar bild!
    Ha en trevlig helg!

  2. Susjos skriver:

    Ja, verkligen en fin bild på hösten! Din vecka har varit fullbokad, och en trevlig helg med klippning och bastubad vill man inte stryka! Ha en fin helg! Hoppas ni också får sol där du bor!

    • p169sun skriver:

      Tack, bokskogen blir vackrare om någon vecka. Egentligen är ju inte 2 kurser á 3 timmar och ett kafé på 3 timmar särskilt mycket jobb. Fast ibland känns det så, kan det ha med ålder att göra. Kan det väl inte…
      Ha en skön helg du också!

  3. BP skriver:

    Vilken vacker bild som avslutning på ditt inlägg. Så du är också en motorcyklist. Det är min man också.
    Vad gäller bil så går vi i samma tankar som du. Det lutar nog troligen åt privatleasing, då allt hänger i luften just nu. Bilen ska ju hålla ett tag och det känns lite osäkert att satsa ett stort belopp på nåt som kanske är ”ute” om ett år eller två.

    • p169sun skriver:

      Nja, hustrun kallar min Aprilia för moped men det är en scooter klassad som motorcykel, så det så… Bil är svårt nu, jag har en kompis som precis köpt en ren elbil och han är så här långt jättenöjd med sitt köp. Den går ca 45 mil när den ät fulladdad.

  4. Helen skriver:

    Håller med om att bilden är vacker! Hoppas du får en riktigt härlig helg!

  5. bokdamen skriver:

    Det var verkligen en fin bild. Blandad vecka med olika saker låter det som. Bastu har jag inte fått till det med, men säkert skönt för den som gillar det. Trevlig helg!

    • p169sun skriver:

      Bastu är fantastiskt skönt, det är så avkopplande tycker jag. Men man får nog lära sig det, tror inte någon tycker det är skönt första gången. Trevlig helg!

      • bokdamen skriver:

        Jag är från Finland där är det poppis med bastu, men värmen funkar inte för mig så numera får det vara. Men säkert trevligt och skönt när det fungerar. Märkt att det är en social grej.

  6. Kina Hellquist skriver:

    Bokskogar är så vackra och lite trolska. En väldigt fin bild. För övrigt så verkar du ha fullt upp, men det är som du säger att det verkar kanske mer när man blir äldre, än vad samma agenda skulle vara i yngre år. Men man ska inte ta ut sig!! Ha en trevlig helg!

    • p169sun skriver:

      Nejdå, jag tar inte ut mig, det riktigt härliga med pensioneringen är att numera gör jag bara det som jag själv tycker är roligt. Att hjälpa äldre att utnyttja mobil teknik är så roligt.
      Ha en skön helg!

  7. it_is/Anette skriver:

    Låter som om du haft en riktigt trevlig vecka 🙂 Hoppas helgen blir lika fin

    • p169sun skriver:

      De allra flesta veckorna är riktigt fina, det blir så när man själv får välja vad man ska göra. Pensionär alltså och frisk utan några besvärande krämpor vilket är något att vara tacksam för. Hoppas din helg blir skön!

  8. Pingback: Fem en fredag v. 42: Kultur - elisamatilda.se

Lämna en kommentar