Fredag 12/11

Tallgården

IMG_0066_Tallis_2021-10-28_1920x1080B_ej_publiceringInternetkafé Tallgården går verkligen som tåget, chefen på Tallgården kallar mig numera ”Loket”. Idag var det också lite av ett paradigmskifte? Historiskt har det i många år varit en kraftig manlig övervikt av deltagare. Idag var det ett kort ögonblick före starten klockan halv tio 10 kvinnor och 9 män vilket jag givetvis kommenterade, då steg det in ytterligare en man så vi blev 10 kvinnor och 10 män den här träffen, jämvikt är bra! Men kul är det också att vi är så många numera. När jag startade upp kaféet för 6-7 år sedan, var det första hösten 4-5 deltagare och bara ”gubbar” men vi hade roligt då också.

Krönika i Smålandsposten

Idag skrev Olle Larsson krönikan på sista sidan i Smålandsposten. Den började så här; ”En ung man går på en trottoar någonstans i Berlin. Han är klädd på det sätt som pojkar i allmänt var klädda på under 1930-talet – i skjorta, slips, pullover, äppelknyckarbyxor, knästrumpor och grova skor.”
Det är tidigt på morgonen den 10 november 1938 och pojkens familj har just fått sin affär sönderslagen av en nazistisk pöbel. Kristallnatten! Olle Larsson avslutar en fin krönika med orden: ”Glömskan är tillsammans med likgiltigheten några av våra farligaste fiender”. Har du prenumeration på Smålandsposten så rekommenderar jag att du läser krönikan. Annars kan du väl i alla fall komma ihåg att ”Glömskan är tillsammans med likgiltigheten några av våra farligaste fiender”.

Elisamatilda och Fem en fredag v. 45: Räknetal

Elisa ger oss fem frågor varje fredag att klura över. Skriv frågorna och dina svar i din blogg och lägg en länk hos Elisamatilda så vi andra kan läsa dina svar.

Här är mina tanker kring den här veckans frågor.

Nämn fem av dina käraste ägodelar?
IMG_4244_1920x1080Min iPhone, min Dator, min Aprilia Scarabeo 100 2003, min Vilfåtölj (som  jag somnar så lätt i), min Canon kamera.
iPhonen och vilfåtöljen står för min bekvämlighet, datorn, kameran och scootern står för mitt nöje.

Vad är fyra saker du har gjort den här veckan?
IMG_4996_1920x1080Jag har kört SeniorNet-kurser ”Bekvämlighet i en ny tid” och ”Sociala medier”, dessutom lett Internetkafé Tallgården. Vandrat runt på Skogslyckans kyrkogård i måndags kväll med kamera och stativ. Vandringen i mörkret på Skogslyckans kyrkogård var en skön lisa för själen med mörkret, tystnaden och alla ljusen. Två SeniorNet-kurser räknas väl som en sak så den 4:e saken blir att jag och dottern gick på bio och såg Eternals i onsdags kväll. Den var bra, action och sci-fi gillar vi.

Vilka är dina tre senaste telefonsamtal?
Hjälpt en kollega i SeniorNet med planeringen av vårterminen, snackat med min bror om helgen, lämnat lite support per telefon till en medlem i SeniorNet.

Vilka två val velar du mellan?
Jag tror att det jag velar mest mellan, det är vilken film jag ska se ikväll? Utbudet är så enormt stort idag med Netflix, Disney plus och en massa DVD-filmer så det är ett rent h-te att välja. Tror jag kan sitta och kolla i en timme utan att det blir något valt. Det var bättre förr, då hade vi 4 biografer i stan – nä, det var inte bättre!

Vad är en sak du aldrig kommer glömma?
Det är känslan när dottern föddes, jag kan fortfarande förnimma den idag så många år efteråt.

Detta inlägg publicerades i Foto, Humanism, IT-teknik, Kultur, Moral, Politik, SeniorNet, Uncategorized och märktes , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Fredag 12/11

  1. viss privat glömska kan vara bra, inte minnas alla tråkiga saker… Vilken aktiv vecka, tänk ett par dagar utan dator, katastrof, jag erkänner det, vi äger svärsonens gamla bil, men åker mycket buss, bra förbindelser här, födslar är stort! När svärsonen ringde och berättade… glädjetårar, flera gånger har det hänt.

    • p169sun skriver:

      Vi har också bra bussförbindelser, 3 linjer passerar precis utanför och alla går in till stan. Åkte In igår och lyssnade på Bo Kasper i Konserthuset. Riktigt bra förstås.

  2. Kina Hellquist skriver:

    Så sant det han skrev om glömskan och likgiltigheten! Hoppas du hittar en spännande film och ha en riktigt trevlig helg!

    • p169sun skriver:

      Jag gillade verkligen den krönikan det är sådant vi behöver läsa och höra idag. Jodå, jag hittade en film till slut.

  3. Senior-Net är en bra grej för den som inte kommer överens med ny teknik. Stligt att du gör en insats där!

  4. it_is/Anette skriver:

    Kamera eller att ta bilder är verkligen en rogivande sysselsättning o det finns ju så otrolig mycket man kan ta bilder på. Själv fick jag en äldre Canon i somras, skäms att säga att jag ännu inte haft tid att lära mig använda den, leka med den.
    Filmer – ja förr så såg man det som sändes, idag har man fullt upp med att hitta en som intresserar en i mängden som finns.
    Ha en fin helg,

    • p169sun skriver:

      Jag tar bilder med min iPhone också, den är ju alltid med och kameran i de nyare modellerna är riktigt bra. Men det är ännu roligare med systemkameran, så ut och lek med den.. ha en skön helg du också!

  5. bokdamen skriver:

    Aktiv vecka, seniornet är viktig verksamhet. Mobil, padda etcetera blir det besvärligt utan numera.

    • p169sun skriver:

      Det är nästan omöjligt att ha ett bekvämt liv utan en smart mobil idag. Vilket innebär stora svårigheter för vissa med handikapp. Det måste vi försöka göra något åt.

  6. Sognafaret skriver:

    Ja det er veldig mange filmer å velge mellom. Jeg husker når jeg var liten og det kun var en kanal på tv. Den startet med barnetv kl 18 og sluttet kl 23 med nyheter.

  7. BP skriver:

    Du har då inte haft tråkigt ens en sekund den här veckan, även om du inte kan bestämma dig för vilken film du vill se;-)
    Skotern är kul! Fräckt att välja en röd skoter och inte en svart som det flesta killar hade gjort;-)

    • p169sun skriver:

      Nej, tråkigt har jag sällan. Skotern fick jag av min svåger som hade använt den väldigt sällan. Han hade kört 140 mil på 10 år, jag körde 100 mil första sommaren jag hade den. Den har 18 år på nacken nu men den fungerar perfekt för mig. Det är himla roligt att köra den tycker jag.

Lämna en kommentar