Julafton 2021

Elisamatilda och En en fredag

Den här fredagen blir det bara en fråga från Elisamatilda, klicka på länken och var med du också.

  • Hur kommer du fira idag precis så som du vill?

IMG_5114_1920x1080Precis som vanligt – nästan – vi är fyra färre än före pandemin. Hustruns äldste bror med fru och två söner kan inte komma eftersom frun och en av sönerna är i en riskgrupp. Vi övriga, hustrun, dottern och hustruns yngste bror och en kusin firar jul i hustruns föräldrahem i Mariestad. Det blir massor med god julmat, numera är sillen höjdpunkten för mig. Så var det inte när jag var ung, jag åt ingen fisk över huvud taget förrän jag fyllt 30 år.

Kvällsmaten på julafton är alltid risgrynsgröt med sirap, kanel och kall mjölk. Attan vad gott det är, det är enda gången på året jag äter gröt, det är kanske därför det är så gott. Bilden är från idag.

Detta inlägg publicerades i Foto, Humanism, Kultur, Miljö, Uncategorized och märktes , , , , . Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Julafton 2021

  1. BP skriver:

    Till att börja med önskar jag dig en god fortsättning på julhelgen.
    Denna eländiga pandemi ställer till det för andra året i rad. Är så innerligt trött på det. Ja, det är du och din familj säkert också.
    Men du/ni lyckades i alla fall följa traditionerna, om än i decimerat antal.

    Matjessill är jag än idag inte förtjust i. Men olika varianter av egen tillagad saltsill går ned. Gillar ju inte socker, så alla sillvarianter går bort. Lite synd egentligen…

  2. Robert W skriver:

    Sill är gott!

  3. Karoleen skriver:

    Vilken härlig bild, riktigt julig och fin! Ett vackert ställe att spendera julen på! Om jag inte tyckte gröt var bland det läskigaste jag vet så lät sirap och kanel som en väldigt härlig kombination! 😉 God Jul!

  4. it_is/Anette skriver:

    Vilken underbar bild. Och er jul låter väldigt härlig. Jag var lite lustig när jag var liten – gäller inlagd sill, matjesill jag gillade smaken o dom fick hälla lite spad på potatisen men själva fiskbiten blääää *Ler* Idag äter jag allt. Ha en trevlig julhelg 😊

  5. Scylla skriver:

    Sill är väldigt gott. Jag åt det faktiskt redan som barn – fast hade lite svårt för matjes då. Sirap på gröten var nytt för mig, men varför inte. God fortsättning!

  6. Lärt mig äta sill, kan inte tänka mig jul utan. Egen risgrynsgröt med fruktsoppa är nästan bäst på julnatten.

  7. Susjos skriver:

    En sån fin julbild. Ja, sill är gott. Redan som barn åt jag surströmming, det du! På julbordet så är det sill och lax som är godast, och Janssons frestelse!
    Nu är jag proppmätt igen av alla rester. Julgröt är gott, har inte ätit någon ännu, men har färdig julgröt i en ”korv” i kylskåpet, jag vet, inte som hemlagad, men det får duga!
    God fortsättning på julen!

    • p169sun skriver:

      Ja, det är ett mysigt hus, byggt i början på 1900-talet. Surströmming har jag provat en gång, det gör jag inte om. Sirap och kanel är en hit till gröten, jag lovar. God fortsättning till dig också!

  8. Pingback: Fem en fredag v. 52: Gott nytt 2022 - elisamatilda.se

  9. Pingback: Fem en fredag v. 1: Ljudspår - elisamatilda.se

Lämna en kommentar