Nyårsafton 2021

Elisa och fem en fredag v. 52

För sista gången 2021 ger Elisamatilda oss fem frågor att klura över. Vill du vara med så besök sidan elisamatilda, det är kul.

Gott slut och Gott Nytt År!

  1. Vad hade du velat ha mer av i år?
    Lätt fråga, tycker jag. Definitivt mer umgänge, både privat men även fler kurser i SeniorNet, det blev några kurser i våras men ungefär hälften av vad jag brukar ha. Höstterminen däremot var nästan som vanligt.
  2. Vad har varit din största framgång i år?
    Jag har hållit ett kort (1,5 timme) föredrag vid två tillfällen för deltagare i ett pensionärskollo som PRO anordnade utanför Älmhult. Samma föredrag drog jag för Osteoposföreningen Kronoberg. Jag rubricerade det ”Bekvämlighet i en ny digital tid”, jag försökte visa vilken fantastisk utveckling vi fått vara med om och varför jag anser att jag aldrig tidigare haft det så bekvämt som jag har det idag. I slutet på januari ska jag hålla samma föredrag för Kalvsviks Hembygdsförening. Jag tycker det är så roligt och responsen jag fått hittills är att deltagarna också tycker det är kul.
    Att jag med hjälp av Martin på Aktiv Rehab, fått hyfsad ordning på min vänstra axel. Att hustrun köpte inläggssulor till mina skor på Hälsokost som gjort underverk för mina fötter och för mitt gående.
  3. Vad ser du fram emot under 2022?
    Att livet ska återgå till det normala och att vi ska slippa vara rädda för fysisk kontakt.
  4. Vad tar du med dig från 2021?
    Att vi klarar det mesta, att vi i Sverige klarat oss så bra igenom detta utan att stänga ned fullständigt och genom råd istället för regler.
  5. Har du något nyårslöfte?
    Det var länge sedan jag gav något nyårslöfte, jag lyckades aldrig uppfylla dem heller.

Mamma

MammaIdag skulle min mamma fyllt 100 år om hon levt, men hon gick bort 9/9 1999. Det var förresten ett datum som en del IT-personer kände lite rädsla för.

Jag tänker ofta på dig mamma. Vila i frid.

Detta inlägg publicerades i Foto, Humanism, IT-teknik, Kultur, SeniorNet, Sjukvård och märktes , , , , , , . Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Nyårsafton 2021

  1. Trevligt att läsa andras svar, gillar också Fem en fredag.
    Du har haft ett aktivt år, och ja, vi hoppas att coronoläget lättar, men vissa indikationer tyder på att vi bara sett början av pandemin (nyheter på BBC, om man nu kan tro på dem).
    Gott nytt år!

  2. Kina Hellquist skriver:

    Visst ser vi fram emot ett mer normalt år 2022, och det tror jag det blir! 😄
    Tänker också ofta på mina föräldrar och på de frågor som jag glömde att ställa medan det fanns tid. Själv skriver jag mycket just för att mina efterkommande inte ska behöva undra över så mycket.
    Gott Nytt År!

  3. A ROOM OF MY OWN skriver:

    det är väldigt besvärligt att inte ha någon att fråga. min syster och jag har ofta helt olika minnen av vissa händelser. och det händer nästan lika ofta att det flyger genom mitt huvud att det ska jag minsann fråga mamma! lite mera socialt liv 2022 hade varit fint. lite mindre ont i vänster arm, axel och skuldra hade också varit fint. Gott Nytt År!

  4. min mor är 89, lever med huvudet ok, men knäet strejkar, slutade dansa för några år sedan, gott nytt år.

  5. BP skriver:

    Ja, det där med fysisk kontakt skrev jag också. Saknar alla kramar som nu uteblir. Är trött på att hålla avstånd hela tiden och bära munskydd. Men, man vänjer sig ju…
    Det r rätt märkligt och jag vet inte om någon har en förklaring för det faktum att länder som Spanien, Italien, Tyskland, England, Norge, Danmark, USA med mera, med mera som stängt ned sina länder i olika omgångar inte har lyckats ett dugg bättre än vad Sverige har gjort. Ett Sverige utan lockdowns och bara med rekommendationer, som nuförtiden alla struntar i. Ja, jag förstår det helt enkelt inte… Tur? Skicklighet?

    • p169sun skriver:

      Jag tror vi ska vägra att vänja oss vid att hålla avstånd, idag håller jag avstånd men i oktober så höll jag inte avstånd till de som hade fått tre sprutor. När den här vågen är över tror jag vi kan krama varandra igen. Håll ut lite till BP så får vi hålla om varandra snart igen.

  6. Geddfish skriver:

    Jag tänker ofta på datum och klockslag. Idag är det år 2022, en massa tvåor. Får vi sen den 2/2 också, så…
    Ja, min mamma var född 1908 och dog 76 år gammal. Jag blev ganska tidigt föräldralös, saknar mamma och pappa enormt.
    Gott nytt år!

  7. Susjos skriver:

    Alltid roligt att läsa andras svar på fem en fredag. Du har hunnit med mycket under förra året.
    Å visst saknar man alltid sina föräldrar, men de finns med oss alltid. Min mamma dog alldeles för ung, bara 61 år gammal 1995.
    God fortsättning på det nya året!

    • p169sun skriver:

      Nu är vi precis hemkomna från ostkusten efter att ha firat in de nya året i Södra Kärr, söder om Kalmar. Det är härligt att kunna umgås men ändå fattas det lite, ett av paren som brukar vara med vågade inte i år.
      Hoppas verkligen att det här blir ett bättre år, hörde någon på radio som trodde att covid-19 skulle vi nog få leva med men att den skulle bli som en vanlig influensa framöver.
      God fortsättning!

Lämna en kommentar