Fredag den 7 januari

Fem en fredag v. 1: Ljudspår från Elisamatilda

Nu är vi tillbaka i vardagen igen, när vi får FEM frågor från Elisa på fredagsmorgonen. Det gillar jag. Här är veckans fem frågor:

  1. Vad lyssnar du på?
  2. Vad hör du?
  3. Vad slår du dövörat till?
  4. Vad har du nyligen överhört?
  5. Vem har du senast lånat ditt öra åt?

Vad lyssnar du på?
Just nu hör jag svagt från högtalaren i köket Lisa Ekdahl och ”Vem vet?”. Själv sitter jag i ”arbetsrummet” där jag har min laptop. Jag gillar att ha ett riktigt tangentbord när jag skriver och jag vill också ha en rejäl bildskärm när jag sitter vid datorn, dessutom har jag en ganska kraftfull högtalare bluetooth-kopplad till laptopen. Så nu när jag svagt svagt hörde ”Vem vet?” så sökte jag upp den på Spotify och så spelar jag den nu.

Vad hör du?
Jag hör mina fingrars knappande på tangentbordet lite svagt och så hör jag Lisa Ekdahl rätt högt. Nu gick det över till nästa låt ”Jag bara vet”.

Vad slår du dövörat till?
Jag försöker ignorera negativt snack typ ”Sverige håller på att gå åt …”, hur kan man tro det? Om jag inte slår dövörat till brukar jag fråga ”jaha, vad har blivit så dåligt med ditt liv jämfört med för 10 eller 20 år sedan?” Då brukar svaret bli ”nej, inte för mig, men för…”. Förhoppningsvis väcker det till eftertanke och kanske till och med till att hen inser att det där är ju inte sant.

Vad har du nyligen överhört?
Minns jag inte säkert men det var nog när jag var och servade bilen i onsdags, jag gick en sväng i bilhallen medan jag väntade. Där gick några andra och snackade med varandra, men jag minns inte vad de pratade om. Det var förmodligen om ren el-bil, laddhybrid eller elhybrid.

Vem har du senast lånat ditt öra åt?
Det var igår eftermiddag, när jag besökte och hjälpte min 91-åriga granne Maj-Britt. Jag hjälper henne med elektroniken, den här gången lyckades hon inte kolla sina kortköp. Det löste vi förstås, men jag vet inte riktigt hur vi gjorde. Så är det ofta och det är ju ett problem om man vill lära ut hur man gör.
Det blev förstås en massa annat snack också när jag ändå var där.

Roligt om gamla tider och Skolorkestern

Skolork1959-60_300dpi_1920x1080_taggad_BIgår hade en man skrivit en kommentar på sidan Skolorkestern, en sida jag har på min blogg/hemsida. Han spelade säkert i flera år samtidigt som mig i Skolorkestern, jag spelade där 1954-1963. Under de åren gjorde vi ett par längre utflykter, dels deltog vi i en tävling med skolorkestrar från Europa, tävlingen gick i Stockholm och vi bodde på Af Chapman. Sedan, jag tror det var något eller några år senare gjorde vi en bussutflykt genom Tyskland och Belgien till Amsterdam, vi stannade på flera ställen och höll konserter. Bägge de här resorna var vi med på båda två. Jag har ett rätt bra foto på Skolorkestern från 1959 eller 1960, men det här fotot är han inte med på, antingen hade han förhinder den dagen vi tog kortet eller hade han slutat i skolorkestern. Klicka på fotot så blir det större.

Detta inlägg publicerades i Foto, IT-teknik, Kultur, Musik, Nostalgi, Resor och märktes , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

21 kommentarer till Fredag den 7 januari

  1. Härlig bild, fina minnen, våra tre söner spelade i skolorkester, även i Arméns Musikkår, en saxofonist och en klarinettist… spelade när kungen fyllde 60 år. Sådant nästan utdött, varje skola ska ha sin egen orkester, som dör när skolan slutar, synd, den Kommunala Musikskolan är inte längre vad den varit…

    • p169sun skriver:

      Jag kom ihåg från min ungdom hur Kungl. Kronobergs Regementes musikkår marscherade och spelade varje torgdag (onsdagar och lördagar) och det var mycket populärt. Skolorkestern startades nog i Växjö i slutet på 40-talet, den finns kvar fortfarande. Det var verkligen roligt att vara med i den.

  2. Karoleen skriver:

    Blir mycket smidigare med tangentbord och extra skärm och mus… bättre för kroppen också. Skönt att ni löste grannens problem, ibland blir det bara fel utan att det egentligen var ”fel”. Ha en trevlig dag! 😉

    • p169sun skriver:

      Jag skriver ganska mycket så jag köpte nyligen att ganska dyrt trådlöst tangentbord (o mus förstås). Min granne är en häftig donna, hon har iPhone och iPad och hon har förstås mobilt bank-id och swish. ”Varför skulle inte jag ha det?” sa hon. ”Man är väl inte dum för att man är gammal!”
      Så jag hjälper henne gärna för jag gillar verkligen hennes inställning.

  3. Geddfish skriver:

    Jag var ju i kontakt med musikens värld just igår och några tillfällen bakåt i december. SÅ härligt!
    Jag ville också ha tangentbord men har tvingat mig bort ifrån detta och ändrat arbetsplats lite grand. Lite flexibelt med laptopen nu.
    Hälsningar från ett snöigt Lidköping!

    • p169sun skriver:

      Musik är viktigt för vårt välmående, det är jag övertygad om.
      Jag fick problem under ett par år när jag jobbade i banken, Mus-armbåge, samma som tennis-armbåge, det gjorde fantastiskt ont när man hälsade på någon som hade ett fast handslag. Jag lyckades bota det med hjälp av en sjukgymnast. Så jag tycker att om man skriver mycket vid datorn så är det värt pengarna med ett trådlåst tangentbord och inte minst en trådlös mus. Här är inte mycket snö, men det är ruskigt halt så det gäller att vara försiktig. Må väl!

  4. Kina Hellquist skriver:

    Saknar det här att kunna gå på lokala konserter och andra begivenheter, men det kommer bättre tider. Nu är det säkrast att hålla sig hemma ett tag igen!
    De här domedagsprofeterna, som dyker upp både här och där, får man verkligen slår dövörat till för.
    Livet blir så tråkigt annars! Ha det gott!

    • p169sun skriver:

      Vi är helt överens Kina! Vi gick på mycket konserter under hösten, många av dem var uppskjutna sedan länge. Bo Kasper, Lill Lindfors, Kalle Moreus med ett stort band körde en hyllning till Björn och Benny, Helen Sjöholm och så var det flera andra också. Så härligt var det, och det blir så igen när den här vågen är över. Ha det bra!

  5. Susjos skriver:

    Som tur är kan jag höra musik fortfarande, fast i bilen kan det ta en stund innan jag uppfattar vilken musik det är! Kul med skolorkester.
    Ha en fin helg!

    • p169sun skriver:

      Ja, det måste vara skönt. Hörlurar är väl bäst, gissar jag. Köpte ett par trådlösa hörlurar för ett år sedan – Jabra – och det köpet ångrar jag inte.
      Tiden i skolorkestern var kul, jag var med från jag var 10 år tills jag var 17 eller 18, minns inte riktigt när jag slutade.
      Ha en skön helg Susanne!

  6. A ROOM OF MY OWN skriver:

    musik är fint! att musicera tillsammans ger så mycket av kontakter och gemenskap. jag spelade altsaxofon och fiol en gång i tiden. basflöjt också förresten. gillade alla tre instrumenten. god fortsättning på det nya året!

    • p169sun skriver:

      Jag spelade klarinett och var ganska nära att bli yrkesmusiker blev inbjuden att komma till regementet och se hur det var att bli militärmusiker. Men jag valde bankbanan istället.
      God fortsättning!

  7. BP skriver:

    Lisa Ekdahl – herreguuu hon är ju kult! Absolut ÄLSKADE hennes ”udda” låtar och även min svengelska man gillade hennes låtar.
    El-bil, laddhybrid eller elhybrid, ja det är de nstora frågan. Å jag är mycket benägen att strunta i diskussionen just nu och istället leasa en hederlig, vanlig bensinbil som förhoppningsvis inte har för många tekniska finesser som jag inte begriper;-)

    • p169sun skriver:

      Lisa Ekdahl, Vem vet? tycker jag är en fantastisk låt. Annars lyssnar jag nog inte så mycket på henne.
      Bil är ju svårt nu! Jag är övertygad om att vi måste sluta med fossila bränslen och det gör det svårt att välja nu. Det är många frågor som det inte finns några svar på ännu. Helst skulle jag vilja köpa en ren e-bil, men tänk om det kommer något annat miljövänligt alternativ om ett eller två år, då står jag där med en dyr bil som rasat i värde.
      Men tekniska finesser är ju kul BP! Bra är många av dem också. När jag sätter mig i bilen har jag handsfree automatiskt till min mobil. Backkamera gillar jag verkligen. Varning när något befinner sig i min döda vinkel är också bra.

  8. Så klokt av dig att försöka sålla bort skitprat som pågår runt omkring en! Folk borde tänk sig för lite mer och lite oftare!

  9. Paula Merio skriver:

    Jag hittade dig med en gång! Min far var trumpetist, spelade i arméns musikkår och senare i Brandkårens…Du är snäll som hjälper din granne, och hon är nog dig evigt tacksam.
    Trevlig helg!

    • p169sun skriver:

      Jodå, hon är så tacksam och jag tycker det är roligt att hjälpa henne för hon vill verkligen hänga med. Det är synd att inte alla vill lära sig mer om allt kring det snabbt framväxande e-samhället, det är inte svårt men det tar förstås lite tid att lära sig och lite längre tid när man är äldre. Allt är lätt – när man väl kan det…

  10. Sandra J skriver:

    Det är något visst med tangentsmatter, kanske en känsla av att vara i sitt rätta element. Jag blir ju jättenyfiken på vad du skriver… Vad skriver du på?

    Så himla fint av dig att hjälpa din granne. Det behövs mer sådant i världen. Precis som du tror jag inte att samhället blivit sämre med tiden, det finns fortfarande kärlek, värme och snälla grannar.

  11. p169sun skriver:

    Jag köpte Logitech MK850 Performance för strax under 1000-lappen, det var tydligen billigt när jag kollar nu. https://www.logitech.com/sv-se/products/combos/mk850-wireless-keyboard-mouse.html
    Det mesta är bättre nu än det någonsin varit tidigare, ändå finns det några som vill påstå att det är tvärtom, varför? Och varför är det kloka människor som tror på dem? Obegripligt för mig.

  12. Pingback: Fem en fredag v. 2: Mätbart - elisamatilda.se

Lämna en kommentar