Fredag den 4 februari

Elisamatilda och Fem en fredag v. 5: Vardagsliv

Äntligen fredag, sa jag ofta förr men det är inte riktigt samma sak längre, efter pensionen. Men ändå, fredagen är lite extra även nu. En sak som gör den lite extra är förstås Elisamatildas Fem en fredag!

Den här veckan är det Vardagsliv och här är frågorna och mina tankar kring dem.

Vilken aktivitet utför du varje dag?
Varje morgon när jag stigit upp, innan jag äter frukost, startar jag min laptop. Är jag nörd? Till frukosten löser jag alltid korsordet och sudokut i Smålandsposten.

Vad gör du enbart på helgen?
Lördagar och söndagar äter jag alltid kokt ägg till frukost. Melodikrysset var länge en tradition på lördagarna kl. 10, men numera blir det mer sporadiskt. Tidigare hade jag alltid Facebooksidan MTHW, förkortning av Melodikrysset, the harder way, uppe och fick och gav nya ledtrådar till och från de andra medlemmarna på den sidan. Att skriva rätt lösning på frågorna var strängt förbjudet liksom att gissa i förväg. Tittar fortfarande in på den sidan ibland på lördagarna.

Har du, eller har du inte magneter på kylskåpet?IMG_5222
Två magneter med smarta kulor som gör att de håller t ex en utriven sida ur en tidning med OS-programmet. Vill du se lite tydligare så klicka/tryck/zooma bilden till höger.

Vad för något går mest på automatik i din vardag?
Dricker te klockan 21-22 någon gång. Märkligt egentligen, till för ett år sedan ungefär så drack jag bara te om jag var sjuk. Nu dricker jag te varenda kväll. Hustrun säger att jag dricker honung med lite te-vatten till. Okej, jag har ”lite” honung i te’et.

Vad kallar du spontanitet en vanlig tisdag?
Å, tisdagar är det inte läge för spontanitet. Tisdag är vår ”lille-lördag” numera, det betyder lite extra god mat på kvällen med vin för hustrun och öl och en lille en för mig.

Gammal – men utmärkt – film

Igår kväll tittade jag på Dansar med vargar, den hade premiär i Sverige den 15 februari 1991. Det är alltså 31 år sedan premiären i Sverige, det är svårt för mig att greppa. Betyder det att jag är en gammal gubbe?
I vilket fall som helst är det en gammal film men i mina ögon håller den fortfarande. Den fick 7 Oscars 1991 bland annat för bästa film och bästa regi till Kevin Costner. Det är en lång film 3 timmar.

Jag har en annan gammal film, Ben Hur, som jag nog ska titta på. Den är t o m i mina ögon riktigt gammal, den är från 1959 men den hade premiär i Sverige först 1962. Den filmen är ännu längre, 3 och en halv timme. När jag såg den 1962 var det paus efter ungefär halva filmen, vi var ju många som rökte då och vi behövde förstås en rökpaus. Idag är många filmer ganska långa men det är aldrig någon paus numera. Ben Hur fick 11 Oscars, bland annat bästa film, bästa regi, bästa manliga skådespelare i en ledande roll. Får se om jag tycker den håller fortfarande.

Detta inlägg publicerades i Foto, IT-teknik, Kultur, Nostalgi, Uncategorized och märktes , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

23 kommentarer till Fredag den 4 februari

  1. En vanlig man skriver:

    Ben Hur är ju en klassiker. Jag såg den på Bio många gång i slutet av 60-talet. Hyrde också den på video senare.

  2. Geddfish skriver:

    Dansar med vargar kommer jag ihåg!
    The är absolut inget för mig. Det är morgonkaffet som gäller och inget annat.
    Man kan ha vilken vardag som helst som mysdag!

    • p169sun skriver:

      På morgonen finns inget alternativ för mig heller. Två koppar kaffe behövs innan jag är riktigt vaken.
      Tisdag passade oss bra eftersom hustrun ofta är på vattengympa på onsdagskvällarna.
      Ha en mysig helg!

  3. BP skriver:

    Kommer ihåg båda filmerna – ja, inte innehållet då, men väl att jag har sett filmerna. Ben Hur var ju en av de mest upphaussade filmerna på den tiden.
    Skrattade gott åt din utriven sida med OS-programmet på kylskåpsdörren. Jag köpte OS-bibeln istället, för även jag ska kolla. Dessvärre måste jag troligtvis stå ut med Patrick Ekvall varje kväll, då jag knappast gå upp klockan 2 på natten, men det kan det ju vara värd, speciellt om svenskarna lever upp till medaljförväntningarna. Imorgon har redan döpts till ”Superlördag”, vilket gör mig ”nervös”. Upphaussade svenska atleter brukar sällan infria förväntningarna tyvärr. Men van der Poel kommer att leverera:-)

    • p169sun skriver:

      Ja, det är nervöst när man hausar upp förväntningarna, men vi har bra vinteridrottare just nu, särskilt på damsidan. Sedan har vi van de Poel, vilken härligt kaxig kille det är. Ha de gott framför TV’n i helgen!

    • p169sun skriver:

      Nils van der Poel levererade, men jisses vad spännande det blev.

  4. bokdamen skriver:

    Dricker inte kaffe men te, men vill inte ha det på morgonen då är det frukostmat som gäller. Annars funkar te när som. Dansar med vargar minns en ju.

    • p169sun skriver:

      Jag har fått smak för det, med en rejäl klick honung. Men på morgonen måste jag bara ha kaffe. Det är nog för att jag vant mig vid det från unga år.

  5. Paula Merio skriver:

    Ja OS-programmet måste finnas tillgängligt, du hade löst det fiffigt. Jag har programmet som bokmärke på datorn. Kollar ju deltagarlistor o annat där varje morgon så jag kan notera startnummer o sånt..
    Du är inte den enda som börjar morgonen med att starta datorn! Men till skillnad från dig blir jag sittande minst en timme medan jag dricker en kanna kaffe. Sen blir det hundrastning och sen blir det en mycket sen frukost. Din tisdagsrutin skulle jag kunna ta efter, men det är inte lika kul ensam. Men jag kan ju alltid skåla med jycken! Trevlig helg

    • p169sun skriver:

      Jodå, jag hade en tuff Springer Spaniel för många år sedan och jag tror säkert att man kan skåla med vänner och hundar blir åtminstone jag gärna vän med. Ha en skön helg!

  6. it_is/Anette skriver:

    Ben Hur, en favoritfilm när jag var yngre… håller med om att det är lite svårt tänka att Dansa med Vargarna är så gammal, men kopplar man ihop filmen med saker som skett i livet så inser man att det faktiskt är så längesedan den kom.
    Ha en fin helg

    • p169sun skriver:

      Jag ska nog se om Ben Hur snart intressant att se om den har åldrats väl?
      Jo, jag tänkte också så, jag var 45 år när jag såg Dansar med vargar, det var långt till pensionen. Ha de gott!

  7. A ROOM OF MY OWN skriver:

    Ben Hur minns jag. Charlton Heston? Dansar med vargar har jag inte sett. har också börjat dricka te på kvällen. inget fel med något extra gott en tisdag. då har en ju tagit sig igenom måndagen i alla fall. jag läste just i en hälsotidning att ägg är väl så nyttigt som havregröt. det piggade upp! trevlig helg!

  8. Susjos skriver:

    Visst kommer jag ihåg Dansar med vargar, framför allt för att Kevin Costner är så snygg, haha!
    Ben Hur är en mastodontfilm som jag hört talas om, men inte sett.
    Te med honung blev det för mej också under min förkylning här i januari, riktigt gott ju! Så mysigt ni har det på tisdagar, verkligen en guldkant på vardagen.
    Ha nu en fin lördag!

    • p169sun skriver:

      Du är nog för ung för Ben Hur! Men det är/var en bra film med en riktig hjälte och en riktigt otäck skurk. Dansar med vargar gillar jag för beskrivningen av indianerna. Nu blir det mycket OS-TV. Ha det bra och hoppas du blivit av med värken!

  9. Helen skriver:

    Dansar med vargar minns också jag väldigt väl! Den skulle jag gärna se om för det var länge sedan nu. Ben Hur tror jag inte ens jag har sett, inte så jag minns det i alla fall. Te på kvällen är gott, jag försöker dricka ett te utan tein (koffein) som rooibos eller ett örtte så jag somnar lättare.

    • p169sun skriver:

      Du är för ung för Ben Hur, den kom 1959, 1962 till Sverige. Bara det en storfilm kom till tillSverige först efter 3 år!
      Men den är sevärd fortfarande.

  10. Karoleen skriver:

    Dansa med vargar har jag tänkt se igen, vi kör mycket ”gamla” filmer nu. Jag kommer knappt ihåg den, såg den säker när den kom ut men jag var ”bara” 9 så den satte sig nog inte riktigt. Men jag gillar att titta på gamla saker nu och försöka se om jag kommer ihåg något. I julas tittade vi på Twin Peaks som jag absolut inte hade sett eftersom jag var ganska ung när den kom ut, men har minnen av att mamma och pappa såg den och kom ihåg vissa riktigt märkliga sekvenser 😂 Ägg till frukost till helgen låter som en bra tradition, vi kör oftast något som tar lite mer tid än mackor att laga… Breakfast of Champions (även kallad full english), amerikanska pannkakor, Grilled Cheese eller Egyptisk frukost är favoriterna. Ha en fin dag!

    • p169sun skriver:

      Dansar med vargar tycker jag är en riktigt bra film, inte minst för att den har en vacker beskrivning av indianerna och om man hårddrar det lite visar att det handlar inte om vita, svarta, gula, det handlar om människor. Det finns både onda och goda människor av alla sorter! Twin Peaks minns jag ganska väl, det var en märklig TV-serie, det tyckte nog alla när den kom, men nästan alla tittade på den.
      Jag tittade på Ben Hur (1959) igår och den håller fortfarande enligt mina (gamla) ögon. Den filmen är som många filmer från den tiden – de goda mot de onda. Ibland kan det vara skönt att se att de goda vinner. Ha det bra!

  11. Pingback: Fem en fredag v. 6: Skräp - elisamatilda.se

Lämna en kommentar