Fredag den 11 februari

Elisamatilda och Fem en fredag v. 6: Skräp

Som vanligt får vi fem frågor av Elisa på fredagar, den här gången är temat Skräp. Vill du vara med så gå till Elisamatilda.se. Här är veckans frågor:

  1. Var finns mest skräp hemma hos dig?
  2. Hur många mejl finns i din inkorg?
  3. Vad är det äldsta som ligger i din frys?
  4. Vad har du sparat som är trasigt?
  5. Vilket rum tar längst tid att städa?

Var finns mest skräp hemma hos dig?
Tveklöst i mitt arbetsrum där jag har skrivbordet och datorn! Det ser nästan ut som när jag jobbade, papper över allt.

Hur många mejl finns i din inkorg?
Usch ja! För det första har jag 7 (SJU) e-postkonton! Jag brukar göra reklam för att man ska ha två, ett riktigt och ett som man använder när man registrerar sig – hos typ Kjell & Co, Claes Olsson, Facebook osv. Jag har mer än 4 000 mail, det äldsta från 2006 och det fanns ingen som helst anledning att det skulle ligga kvar. Nu är det kastat.

Vad är det äldsta som ligger i din frys?
Den frågan kan jag inte svara på, men där finns säkert något som legat där för länge.

Vad har du sparat som är trasigt?
Till vänster om mig på skrivbordet ligger 2 laptop’ar och en dockningsstation till Lenovo’n. Okej då, de fungerar fortfarande men jag använder dem aldrig eftersom min nuvarande HP är så mycket snabbare och bättre.

Vilket rum tar längst tid att städa?
Det är nog vardagsrummet, det är störst, köket är nog nr 2. Mest att göra är det förstås i mitt arbetsrum, men där får gärna vara lite stökigt – det är väl hemtrevligt…

Besök på vårdcentralen

Idag hade jag tid hos en sköterska på vårdcentralen, jag hade fått ett utslag på benet som jag ville hos skulle titta på. Hon förstod lika lite som jag om vad det var för utslag. Men, en av läkarna fick ett återbud så du kan få det om 15 minuter om du vill, sa hon. Det tog jag. Så nu är det fixat, vilket flyt att få en läkartid så direkt.

Jag tog en lite cykeltur i förmiddags, skulle posta ett brev och så hade jag ett brev till en adress som var en km från brevlådan, i samma område så jag cyklade dit själv och la brevet i brevlådan. Tog det här kortet där för jag tyckte det såg så vårlikt ut. Klicka, tryck, zooma gärna bilden.
IMG_5233_1920x1080

Detta inlägg publicerades i Foto, IT-teknik, Kultur, Miljö, Sjukvård och märktes , , , . Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Fredag den 11 februari

  1. BP skriver:

    Ditt arbetsrum verkar vara ett rum där ingen frivilligt skulle besöka;-) Men bara du trivs och hittar bland alla pappren så…
    Du verkar däremot inte ha koll på frysen. Frugans jobb antar 😉
    Du är inte ensam med att ha tusentals mejl i din inkorg. De flesta som svarat på frågorna har över tusen mejl. Förstår inte hur ni kan ha det så. Hur hittar ni? Jag har knappt några mejl alls i inkorgen. Jag lägger mejl som jag vill behålla i egna mappar. Men alla har ju sin egen metod just med mejl…

    • p169sun skriver:

      Jag har alltid haft det stökigt på mitt arbetsrum, även på jobbet alltså. En chef jag hade hade minst lika mycket papper på skrivbordet fast han hade dem i 3 perfekt ordnade högar. Tror inte han hittade något papper fortare än mig.
      När det gäller mailen så är det ganska lätt att hitta åtminstone när man använder Microsoft Outlook. Där kan jag söka enkelt efter mail i alla 7 kontona, med en enda sökning alltså.

  2. Paula Merio skriver:

    Här ligger ännu vit och vacker snö, inte så mycket men den är ren och fin och så får det gärna förbli en månad till! Visst är det hemtrevligt när det är stökigt, den devisen lever jag efter
    Ha en trevlig helg

  3. Kina Hellquist skriver:

    Egentligen är det bra att bo på liten yta för då kan man inte ha så stökigt. Jag är duktig på att lägga mail i papperskorgen. Portot är så dyrt nu, så man skulle behöva cykla runt med alla sina brev! 😁 Ha en trevlig helg!

    • p169sun skriver:

      Senaste dagarna har jag fått önskningar om att få vår kurskatalog på papper. Några har jag skickat ut med vanliga brev men de som bor inom 5 km har jag cyklat ut med. Det har ju varit fint väder både fredag och lördag så jag fick rätt sköna cykelturer. Ha en skön helg du också!

  4. Vad är poängen med sju mejlkonton, jag klarar mig med en…. Lämna fungerande laptop till loppis så nån annan kan ha glädje av dem.

    • p169sun skriver:

      7 är ingen mening alls med. 2 däremot är smart, ett använder du som ditt e-postkonto, det andra använder du bara när du registrerar dig t ex när du handlar typ Kjell & Co, Clas Ohlson, IKEA, Facebook osv. Om ngt av företagen blir hackade så får de inte tag i ditt riktiga e-postkonto. Dessutom slipper du spam.

  5. Susjos skriver:

    Jag är inte ensam om att ha många mail i min brevlåda, men har faktiskt rensat lite nu!
    Vilken fin vårlik bild du lägger ut, och vilket vackert ljus.
    Skönt att vi går mot ljusare tider, fast det är ett tag kvar tills våren kommer på riktigt!
    Ha en fin helg!

    • p169sun skriver:

      Jo, jag rensade lite jag också, utan att kolla tog jag bort alla mail före 2021.
      Det såg vårlikt ut men det var kallt, vi får nog vänta ett tag tll på våren, men den kommer!
      Ikväll håller jag på John Lundvik utan att ha hört låten, men jag gillar honom. Ha en skön helg!

  6. Pingback: Fem en fredag v. 7: Ring, ring - elisamatilda.se

  7. Är nog ganska lätt där med skräp i arbetsrummet. Känns som ett typiskt ställe för sådant 🙂

    • p169sun skriver:

      Jo, så är det. Ändå är jag inte riktigt tillfreds med det. Men, jag har ruskigt svårt att kasta både papper och annat. Bra att ha!!!

Lämna en kommentar