Fredag den 11 mars

Elisamatilda och Fem en fredag v. 10: Trängsel

Det är alltid kul att på fredagsmorgnarna titta in hos Elisamatilda och se vilka frågor hon har den här fredagen. Häng med du också, det är riktigt kul.

Här är den här veckans fem frågor:

  1. Finns det någon trängsel du undviker?
  2. Vilken var den senaste större folksamling du deltog i?
  3. Har pandemin medfört någon ändrad vana hur du hanterar trängsel?
  4. Vad är det längsta du stått i kö?
  5. Var trängs du mest?

Finns det någon trängsel du undviker?
Är bussen in till stan full, så väntar jag till nästa kommer. Det är lätt när man bor nära en hållplats där 3 busslinjer passerar och alla går in till centrum. Jag behöver aldrig titta på klockan, det dröjer aldrig mer än ett par minuter innan det kommer en buss.

Vilken var den senaste större folksamling du deltog i?
Större folksamling var det länge sedan jag deltog i, men internetkaféet jag är värd för på torsdagsförmiddagarna är ju oftast kring 20 personer. När vi fikar i halvtid så sitter vi alla ganska tätt vid ett långbord. Å andra sidan har alla 3 sprutor och några har 4. Vi hade en deltagare tidigare som inte vaccinerat sig så jag talade om för henne att både för hennes egen skull och för vår skull så fick hon inte vara med.

Har pandemin medfört någon ändrad vana hur du hanterar trängsel?
Ja, verkligen. Det märks tydligt när vi handlar på fredagarna, alla (nästan) är mån om att hålla avstånd. När man hamnar i någon kö, så har man aldrig någon uppe i ryggen längre och det känns ju skönt.

Vad är det längsta du stått i kö?

ParisDet är nog när vi för ganska många år sedan var i Paris och skulle åka upp i Eiffeltornet, det var en ganska lång kö. När vi bytte hiss halvvägs upp så tyckte jag det var otäckt högt men när vi sedan kom högst upp var det inte alls obehagligt. Tror att det berodde på att det var inglasat och allra högst upp var det nät runt om.
När vi var i Barcelona avstod vi från kön till La Sagrada Familia, det fanns inte i min värld att ställa sig i den kön även om jag gärna hade velat gå in och se denna enorma kyrka som har byggts och byggts på sedan 1882! Kön var enormt lång och när vi var där rörde den sig knappt.

Var trängs du mest?
Jag känner inte att jag trängs någonstans numera, det närmaste jag är några är nog internetkaféet, bussen och på Kvantum när vi handlar. Inget är någon verklig trängsel enligt min mening.

Lite hjälp med min kurs?

På måndag startar jag kursen Bekvämlighet i en digital tid. Deltagarna är seniorer, alla är 65+. Jag har kört två kurser, i höstas, och jag är inte riktigt nöjd med den än. Syftet är ju att visa att med en del appar så kan livet bli väldigt bekvämt nu, jag tycker att det är det. Jag visar förstås mobilbank, swish, mobilt bank-id, parkeringsapp, länstrafikens app för att köpa buss- och tåg-biljetter.
Har du förslag på andra appar eller internetsidor som gör livet bekvämt för dig så är jag tacksam för tips.

Cykeltur

Cyklade runt Växjösjön, hade tänkt ta Trummen också, det såg så fint ut inifrån men det var motvind nästan hela vägen och kall var vinden också. Men det blir ju bättre träning med motvind. I morgon blir det också fint och enligt prognosen lite mindre vind, då tar jag bägge sjöarna.

Detta inlägg publicerades i Foto, IT-teknik, Motion, SeniorNet och märktes , , , , , , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Fredag den 11 mars

  1. A ROOM OF MY OWN skriver:

    härligt med så täta bussavgångar. då kan en ju välja. ska snart ta fram cykeln. ännu så länge får det bli promenader. förmiddagen var skön. nu ikväll var det iskalla vinar som blåste genom märg och ben.

    • p169sun skriver:

      Cykeln har jag tagit fram men det är skönare när det blir lite varmare ute. Vår till höst blir det bara buss om det är busväder, cykel är suveränt transportmedel och man kommer fram överallt.

  2. i min ungdom hade jag inte råd att åka upp i Eiffeltornet… vår nya resa varit inställt ett par år…

    • p169sun skriver:

      Ja, vi var ju inga ungdomar när vi var i Paris, det var 2001 strax efter den 11 september. Vi var fem par, ett par stannade när vi bytte hiss halvvägs upp, de tyckte att höjden räckte. Jag tyckte också det var otäckt halvvägs, däremot hade jag inga problem med höjden högst upp.

  3. BP skriver:

    Roligt att läsa att Växjö har fungerande bussförbindelser. Det är ju så många som gnäller att mindre städer och landsbygden inte har vettiga kommunikationer. Skoj med ett undantag från Småland:-)
    Det är fler som nämnt kön till Eiffeltornet, där är du inte ensam. Ja, Eiffeltornet är ju ett av världens största turistmagneter så… Har inte heller varit inne i La Sagrada Familia. Tycker exteriören är betydligt häftigare än interiören.
    Vad gäller appar så har jag ytterst få. Men en som jag kan rekommendera är QR Reader och PostNords app.

    • p169sun skriver:

      När jag bodde norr om stan i Sandsbro då var det bara en linje till stan men nu bor jag på Kampen, på vägen ut mot Linnéuniversitetet och 2 andra linjer till stadsdelen Teleborg. Det är inte många som har så bra kommunikationer, men det är perfekt.
      PostNords app har jag också, den är bra. QR Reader behöver jag inte längre, det fungerar med den vanliga kameran i min iPhone. Ha en skön helg BP!

  4. Paula Merio skriver:

    Här sitter jag grön av avund över dina täta bussförbindelser. Jag har ca en mil in till Falun och bussarna går som bäst en gång i timme, under lågtrafik är det 2-3 timmar mellan turerna! Sista bussen hem från stan går 18.15 så några kvällsaktiviteter är inte att tänka på!
    Angående appar så är jag förvånad över hur få som beställer hem sina mediciner! Istället sitter de och åker in till stan varje gång de behöver fyllas på, både de receptbelagda och de vanliga. Även 1177 är ju guld värt att ha direkt i mobilen om man inte har en dator.

    • p169sun skriver:

      Det borde vara lägre skatt när man bor utanför de större städerna. Jag tycker vi har det bekvämt som bor i Växjö. Stadstrafiken går normalt sett 20 minuter mellan bussarna, bor man som jag med tre busslinjer då går ju bussarna med max 7-8 minuters mellanrum.
      Apoteksapparna håller jag med dig om, det är enkelt och det är billigare. Effekten på lite längre sikt blir förstås att apoteken slås ut eftersom vi handlar på nätet. Så blev det ju med mitt jobb, bankkontoren lades ner och de som fanns kvar har öppet för bokade möten och några timmar om da’n för spontana besök.
      1177 gillar jag också.

  5. Pingback: Fem en fredag v. 11: Blandat - elisamatilda.se

Lämna en kommentar