Fredag 1/4 och Fem en fredag, v 13

Elisamatildas fem frågor en fredag om April

Här är den här veckans frågor.

  1. Är du lättlurad?
  2. Att lura, eller bli lurad?
  3. Vad ser du fram emot med april?
  4. Odlar du till sommaren?
  5. Är du beredd på aprilväder?

Vill du vara med så länka dina svar till Elisamatilda. Här är mina svar på frågorna den här veckan.

Är du lättlurarad?
Jag tror att jag är rätt bra på källkritik, men visst händer det att jag blir lurad.
Jag googlade lite efter aprilskämt i morse. Det första jag tänker på är förstås Kjell Stensson (SVT’s teknikexpert) när han 1962 gravallvarligt berättade hur man kunde få färg-TV utan att köpa en ny dyr TV-apparat. Man skulle klippa sönder en nylonstrumpa och tejpa den över skärmen. Enligt uppgift var det många som gick på skämtet.
Göteborgs-Posten skrev den 1 april 1950 att Öland hade lossnat från havsbotten och var på drift mot fastlandet.

Att lura, eller bli lurad?
Det gör inget om någon lurar mig eller om det är jag som luras, bara det är roligt och att vi alla kan skratta åt det efteråt. Men det är svårt att hitta på så det är sällan jag lurar någon.

Vad ser du fram emot med april?
Värme men absolut inte hetta, jag gillar när det är blå himmel och solsken men helst ska temperaturen hålla sig under 25˚C och det ska vara svag vind. Men så hade vi det ganska många dagar i mars så vi kanske har fått årets dos av ”mitt väder” redan. Hoppas inte det.

Odlar du till sommaren?
Lätt fråga, nej det gör jag inte. Hustrun har gröna fingrar och hon odlar på balkongen. Jag kan inte ens luka, jag tar bort det som ska vara kvar istället för tvärtom.

Är du beredd på aprilväder?
Jag är beredd, jag har lätt att sysselsätta/roa mig inomhus om det är dåligt väder. Men jag föredrar att det åtminstone ett par timmar på dagen är bra väder så jag kan cykla en runda.

IMG_0369_1920x1080Det här är inget aprilskämt, jag har fickparkerat vid Tallgården och jag lovar att jag backade in och körde fram några dm, sedan var det klart. Perfekt fickparkering.

Jag lovar det var ren skär tur, jag fick-parkerar ganska ofta men för det mesta får jag backa och köra fram flera gånger innan det blir rätt.

Jag hittade Kjell Stensson och aprilskämtet om nylonstrumpan och färg-TV på youtube – håll tillgodo.

Detta inlägg publicerades i Foto, Kultur, Nostalgi och märktes , , , . Bokmärk permalänken.

21 kommentarer till Fredag 1/4 och Fem en fredag, v 13

  1. A ROOM OF MY OWN skriver:

    det där med Öland var ju riktigt roligt. skulle väl inte vara omöjligt? ditt väder låter alldeles lagom. vi nordbor behöver ljus och solsken

    • p169sun skriver:

      Tror nog inte det är möjligt att Öland lossnar från havsbottnen, men vem vet? Jag har blivit mer beroende av ljus ju äldre jag blir, märkligt för när jag var ung gillade jag höst och vinter bättre än sommar. Så ÄR det inte nu!

  2. Karoleen skriver:

    Jag brukar aldrig gå på aprilskämt men det är oftast för att de är lite för enkla…. men färg-TVn är ju en riktigt klassiker. Telias i år var lite rolig tyckte jag dock =) Ha en fin helg!

  3. Susjos skriver:

    De måste ha kört med samma aprilskämt senare angående färg-tvn, för 1962 var jag för liten för att prova det där med nylonstrumpan på vår svartvita tv, kanske det var mina föräldrar som lurade mej några år senare,haha, för jag provade med en nylonstrumpa!
    Ha en fin helg!

    • p169sun skriver:

      Den fina grejen med nylonstrumpe-skämtet tycker jag var Kjell Stenssons allvar när han presenterade aprilskämtet, han var gravallvarlig.
      Det verkade vara en härlig kryssning ni hade i veckan. Lite avundsjuk blev jag.
      Ha dé gott i helgen!

  4. bokdamen skriver:

    Aprilskämt kan jag gå på ibland. Gillar inte att luras. Mars var ovanligt varm där ett tag nästan lite konstigt även om det var skönt. Men bakslag var inte oväntat, minns att det snöade i maj något år, fy. Ha en skön helg.

    • p169sun skriver:

      Växjö, normalt bland de sista i solligan, vi var i topp i mars. Har aldrig haft så många soltimmar sedan man började mäta. Men, det är lite otäckt också även om jag njöt på mina cykelturer.
      Ha en skön helg!

  5. BP skriver:

    Så jag skrattade åt din fickparkering! Det är ytterst sällan att en kille medger (offentligt) att han INTE är en expert på fickparkering;-)
    Sedan är det rätt många som har klippt sönder nylonstrumpor – hahaha:-) Ett bra betyg för skämtet då så många gick på det;-)
    Sommarväder hade vi ju nästan i mars. Nu har vi snöoväder istället. Tur att man är luttrad:-)
    Ingen odling här heller. Har inga gröna fingrar heller.

    • p169sun skriver:

      BP, jag är ”rätt” bra på fickparkering… Men det är inte ofta det blir perfekt utan att backa några gånger i alla fall. Det vet du väl att alla grabbar kör som en formel 1 förare!
      Det blir snart sommarväder igen, sedan när jag bytt däck på bilen då kommer snön igen.
      Ha en kul helg BP!

  6. jag tror på allt och alla, har gått bra ändå, har min 40:e förlovningsdag idag, på riktigt.

    • p169sun skriver:

      Min inställning är också att tro på folk på ingående balans men ändå använda sunt förnuft som t ex att låter det för bra för att vara sant då är det inte sant. Det finns tyvärr de som vill lura oss idag. Men tänker vi bara oss för så är det ingen fara.

  7. Robert W skriver:

    Det är nog ingen större risk för verklig hetta i april. Det där med Öland var kul 🙂

    • p169sun skriver:

      Nej, det verkar inte så just nu men april brukar gå upp och ner. Jag tyckte också den var kul. Så onödigt att bygga en bro…

  8. it_is/Anette skriver:

    Jag tycker det är skoj med minnen, nu var jag inte riktigt född än då med skämtet med nylonstrumpan, men det är ett skämt som hängde kvar o skrattades åt länge efter. Måste nog vara ett av dom skämt från 1 april som just levt kvar o skrattats åt länge efter.
    Ha en fin helg

    • p169sun skriver:

      Ja, det var ett aprilskämt som fastnade och det lever fortfarande kvar i minnet hos många. Ha en skön helg du också!

  9. Paula Merio skriver:

    På den tiden jag körde bil avskydde jag fickparkering, nu finns det ju bilmodeller som i stort sett sköter det själva, fusk tycker jag, haha!
    Jag är också sån att jag rensar bort groddar och knoppar och sparar ogräset. …

    • p169sun skriver:

      Jag gillade faktiskt fickparkering när jag tog körkort och det fungerade riktigt bra. Nu händer det inte så ofta att jag gör det, och det är sällan det fungerar direkt som den här gången.

  10. Kina Hellquist skriver:

    Minns också det där med nylonstrumpan. Jag tycker, precis som du, att bara man får sig ett gott skratt, så spelar det ingen roll vem som lurar vem. Och den här veckan är jag en riktigt medlöpare. Jag tycker nämligen som du även när det gäller vädret, inte för varmt och gärna en svag vind. Då mår jag som bäst! Ha det gott!

  11. Pingback: Fem en fredag v. 14: Verb - elisamatilda.se

Lämna en kommentar