Fredag 20/5 och Jesus Christ Superstar ikväll

Jesus Christ Superstar på Vida Arena

Ikväll ska vi tillsammans med ett gäng vänner som kallar sig Sy-stemet, därför att det började med ett symötesgäng på 70-talet och utvecklades till ett gäng damer som träffas och äter och dricker (Systemet) gott en gång i månaden. Vid speciella tillfällen får även herrarna vara med. Ikväll är en sådan kväll. Förra gången vid såg Jesus Christ var på Malmö Opera och då spelade Ola Salo rollen som Jesus, ikväll spelar han Judas och Peter Jöback spelar rollen som Jesus. Det blir säkert en riktig höjdare.

Elisa’s Fem en fredag v. 20: Om

Vill du vara med och klura kring 5 frågor så finns de på Elisamatilda.se, häng med det är kul.

  1. Om du kunde se en film igen för första gången, vilken skulle det vara?
  2. Om du kunde begå ett brott och inte åka fast, vad skulle du göra?
  3. Om du skulle vara expert i ett ämne, vilket skulle det vara?
  4. Om du kunde skriva en toppsäljande bok, vad skulle du skriva om?
  5. Om du kunde lägga till en sak i din dagliga rutin, vad skulle det vara?

Om du kunde se en film igen för första gången, vilken skulle det vara?
Det tycker jag var en svår fråga. Det blir kanske Örnnästet, inte för att det är någon av de bästa filmer jag sett. Mer för att det är just överraskningarna i handlingen som gör att den är svår att se om med samma behållning som första gången.

Om du kunde begå ett brott och inte åka fast, vad skulle du göra?
Jag skulle överskrida hastighetsbegränsningen, inte i sta’n, men på landsväg. 110 där det är 90 om det är bra väglag, dagsljus och ingen trafik. Jo, men det händer ju att jag gör. Nja det händer att jag kör lite för fort även i sta’n. Det finns ett par gator i utkanten av Växjö som är breda, har breda gräsytor vid sidorna av vägen och där gäller 40 km/tim. Det händer nog att jag kör lite för fort där.

Om du skulle vara expert i ett ämne, vilket skulle det vara?
Filosofi? Jo, det skulle jag nog vilja kunna mycket mer om. Citat från Wikipedia: ”Finns det någon verklighet utanför mina tankar?”, ”Vad är kunskap?”, ”Vad är sanning?”.
Psykologi är också intressant, kanske framförallt idrottspsykologi.

Om du kunde skriva en toppsäljande bok, vad skulle du skriva om?
Jag skulle nog skriva om den utveckling jag fått vara med om hittills under mitt liv. Tänk hur livet tedde sig 1945 med skafferi – inget kylskåp eller ett väldigt litet kylskåp, med radio – men ingen TV. Vi hade ingen telefon men mammas moster (som bodde granne) hade. Bil hade vi inte. Vägen fram därifrån till dagens digitaliserade samhälle, där alla (nästan) har smarta mobiler som är mycket mer än bara  telefoner. De är datorer med internet där de kan hitta massor med information om nästan allting. Du kan köpa biljetter till bio och andra evenemang med dem (kolla här), du kan titta på TV och lyssnar på radio. Du kan också titta på filmer och serier i dem. Parkera går knappast att göra utan dem. Ska du åka med lokaltrafiken är det också nästan nödvändigt att ha en sådan. På 60-talet fick du gå till banken och ta ut pengar (kontanter) om du skulle köpa något. Några fick sin lön insatt på ett bankkonto men många fick fortfarande ett kuvert med din lön i kontanter. Inga bankkort att handla med, inget Swish. Mycket mycket mer finns det, jag tror det skulle bli en stor bok. När den färdig hade det hänt en massa nytt som inte kommit med i boken. Visst är det häftigt vad vi fått vara med om!

Om du kunde lägga till en sak i din dagliga rutin, vad skulle det vara?
Det är inget svårt egentligen, men jag har svårt för det, det finns alltid något annat jag måste göra istället just då. Motion alltså! Jag cyklar en del men jag skulle säkert må bättre om jag cyklade ännu mer.

Hoppas alla får en skön och rolig helg! En härlig fredag kväll får jag säkert med Jesus Christ Superstar.

Bilderna är från Bokhultet, en bokskog i Växjös västra utkant och Linnéparken som ligger i centrum.

Detta inlägg publicerades i Foto, IT-teknik, Kultur, Nostalgi och märktes , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

20 kommentarer till Fredag 20/5 och Jesus Christ Superstar ikväll

  1. Monika skriver:

    När pandemin började och sambon och jag fick jobba hemma så införde vi två promenader varje dag. en till lunch och en efter jobbet. Det var liksom tvunget att komma ut från lägenheten ibland och vi fortsätter med promenaderna de dagar vi är hemma.

    • p169sun skriver:

      Det låter som en bra idé, men jag avskyr att gå men gillar att cykla och hustrun gillar att gå. Det hade varit lättare om vi gillat lika. Men hon går en runda och jag cyklar en runda. Men jag borde cykla varje dag men det gör jag inte.

  2. Vad är kunskap, vad är bildning? Det har de lärda tvistat om mycket, skrivit böcker, enigt svar vet jag inte om de har kommit fram till. Tänk så mycket världen har förändrats under vår uppväxt; minns när mormor värmde soppa i en PLASTskål på järnspisen… det gjorde hon bara en gång. Minns fortfarande ljudet när hon skrapade bort smält plast från järnringarna…

    • p169sun skriver:

      Nu fick jag mig ett gott skratt. Men när saker är nya så vet vi ju inte hur de fungerar förrän vi gjort fel några gånger.

  3. (plast i köket var nytt på 1950-talet)

  4. Susjos skriver:

    Åh, vilken kväll ni säkert kommer att få, så kul att se Jesus christ superstar igen! Blir lite avundsjuk!
    Men vi får snällt stanna hemma ikväll,och biljetterna brinner inne på Vasateatern och After Dark, det svider lite, för det var dyra biljetter med middag, men men, har man covid så har man!
    Ha en fin kväll!

    • p169sun skriver:

      Tack, jo det blev en riktig höjdarkväll. Vi började med middag på Skai, högst upp i Icon-huset, på 19:e våningen, med en fantastisk utsikt över Växjö. Där var förstås fullbokat och jag tror att de allra flesta skulle gå på Jesus Christ i Vida arena som ligger precis intill.
      Krya på dig!

  5. Karoleen skriver:

    En bok om utveckling låter intressant, jag tycker att det har hänt en hel del i mitt liv och det är en kortare period, så jag kan tänka mig att boken blir intressant! Ha en fin kväll!

    • p169sun skriver:

      Utvecklingen går fortare och fortare och jag som tycker det är roligt har ganska lätt för att hänga med. Jag tror det är viktigt att försöka göra det. Ha en skön helg!

  6. Paula Merio skriver:

    Det är verkligen fart i luckan igen nu, läser både här och där om evenemang som kompisar går på, resor man åker på, hoppas nu vi kan få fortsätta njuta av livet igen utan avbrott av vare sig mörkrets makter i öst eller nya pandemiutbrott. Ha en trevlig kväll!

    • p169sun skriver:

      En av vännerna som var med igår sa ”bland så här mycket folk har jag inte varit på två år, det är nästan obehagligt”. Ha en skön helg!

  7. bokdamen skriver:

    Låter som en jättekul kväll, den är nog bra med Salo och Jöback. Bok idén känns spännande. Ha en skön helg!

    • p169sun skriver:

      Det blev en härlig kväll. Vi såg den tidigare uppsättningen med Ola Salo som Jesus på Malmö Opera för ett antal år sedan. Den här nya uppsättningen spelas på engelska och första akten hade jag, och en del jag pratade med, rätt svårt att hänga med i handlingen. Men musiken och artisterna uppvägde detta, åtminstone för mig.

      Boken kanske jag skulle skriva, jag tror det skulle vara roligt, för mig i alla fall. Ha en skön helg du också!

  8. Lottens Bokblogg skriver:

    Åh Jesus Christ Superstar skulle jag vilja se! Över hastighetsbegränsningen kör jag också ibland, i alla fall på motorväg.

    • p169sun skriver:

      Ja, fast jag kör nog lite långsammare nu än jag gjorde tidigare. Jesus Christ, det var en fin uppsättning och en mycket spännande dekor de använde. Behållningen är musiken, suveräna artister, inte bara Salo och Jöback.

  9. BP skriver:

    Hoppas ditt gäng hade riktigt kul med Jesus Christ Superstar. Huvudlåten kan jag faktiskt nynna än idag, och då sägs det att jag är tondöv;-)
    Visst är det stor skillnad om man jämför när vi var unga med det som finns idag. Är man tekniknörd som du uppskattar man såklart alla nyheter. Med det sagt så ligger Sverige ljusår före bland annat Spanien, där man fortfarande kan betala bussresan med kontanter och där kontokort inte alls tas av alla restauranger/barer/caféer.
    Än idag känner jag mig ”naken utan minst fem hundra kronor i kontanter i plånboken. Även om jag till 90 procent använder kort, så tycker jag bara att det är löjligt att betala åtta kronor på Apoteket för ett receptuttag. Då plockar jag fram de förhatliga och fula kopparmynten;-)

    • p169sun skriver:

      Janice som Maria Magdalena var en positiv bekantskap för mig, vilken härlig röst hon har. Ola Salo har varit en favorit i några år, hans storhet framstår med stor tydlighet när han framträder med Per Tengstrand varje år i Växjö Konserthus. Per Tengstrand är också bördig från Växjö och han är en världsberömd konsertpianist. Ola Salo sjunger klassiskt musik när de uppträder tillsammans. Snacka om att ljuv musik uppstår!
      När det gäller Apoteket så gör jag alla inköp, även receptbelagda, på apoteket.se, dels är det alltid billigare att handla där (det gäller allt utom receptbelagd medicin) och leverans antingen till dörren eller, vilket jag använder oftast, Instabox. Suveränt enkelt, billigt och smidigt! Nackdelen – på sikt – är att apoteken förmodligen kommer att gå samma öde till mötes som bankkontoren, nedläggning. Det blir ett fåtal kvar därför att de flesta kunderna handlar på nätet.

  10. Hannas krypin skriver:

    Hoppas det blev en rirktigt bra kväll, Låter ju som att alla förutsättningar finns. Känns som att alla som svarar på frågorna vill lägga till just mer rörelse på olika sätt.

    • p169sun skriver:

      Jadå, det var både trevligt och gott på restaurangen Skai högst upp i Icon-huset (våning 19) och efter det i grannhuset Vida Arena (Växjö Lakers hockeyasrena) såg vi Jesus Christ med Peter Jöback som Jesus och Ola Salo som Judas. Det var en härlig upplevelse.
      Jag tror det är ett samhällsproblem i alla rika länder, att vi rör oss för lite. Vi mår så mycket bättre om vi rör på oss mer, cyklar eller går istället för att ta bilen även korta sträckor. Eftersom jag gillar att cykla så borde jag cykla mycket mer än jag gör. Siktar på det den här sommaren i första hand.

  11. Pingback: Fem en fredag v. 21: Gott och blandat - elisamatilda.se

Lämna en kommentar