Fredag den 27 maj

Fredag betyder Elisamatilda och fem en fredag

Dags för fredagsnöjet, att klura lite över Elisas fem frågor den här veckan och läsa andras svar på frågorna. Här, hos Elisamatilda.se hittar du frågorna om du vill vara med.

  1. När var du senast helt offline?
    Senast var en kväll/natt när jag gått till sängs och som vanligt spelade en av mina sovlistor på Spotify. Lugn musik på låg volym alltså, det är behagligt tycker jag samtidigt som jag löser sudokut i morgondagens tidning eftersom klockan nästan alltid har passerat midnatt när jag går till sängs. Plötsligt tystnar musiken och sudokut i surfplattan fungerar inte heller. Men, det varade bara några minuter sedan kom det igång igen. Som väl är händer det ganska sällan numera att vi tappar internet, men vi är utsatta idag. Det är mycket jag ”behöver” internet till idag eftersom det är så bekvämt.
  2. Vad skulle du klä ut dig till vid en maskerad
    Två gånger har jag klätt ut mig. På 70-talet hade vi en ”Vilda Västern”-fest på jobbet. Alla klädde ut sig till cowboys eller indianer. Minns att vi satt runt lägerelden och så hade vi välkomstdrinken i en spann. Det var en kul fest. Andra gången var första och enda gången jag varit på en Halloweenfest. Greve Dracula, hårt sminkad.
    Nu kom jag på tredje gången, det var en skotsk julfest och alla karlarna fick byta byxorna mot en kilt. Det var ett bekvämt plagg.
    Jag skulle nog välja att klä ut mig till Dracula idag.
  3. Vilka två val behövde du senast välja mellan?
    IMG_0527_1920x1080I måndags när vi bodde på ett verkligt speciellt och fantastiskt trevligt hotell långt ute på landet, i Skåne. Sydkustens at Pillehill, Skivarp. Fish or meat till middag, inte mer precist. Vi valde meat och fick en fantastisk vällagad middag på lamm. Kocken var engelsman. Det hotellet är verkligen värt ett besök. Vi fick även träffa den blivande hotellchefen som var en dalmatiner och hette Hilton. Bilden, vårt badrum med sanslös utsikt genom panoramafönstren från badkaret, naturligtvis en kandelaber också. Klickbar bild förstås.Igår på hemväg från IKEA i Älmhult ställde jag in GPS’en på att köra hem och så valde vi en väg österut där 23:an var avstängd och omledningen var västerut. Vägen vi valde blev smalare och smalare, till slut var det en smal kurvig grusväg. Skulle jag fortsätta eller skulle jag vända. Jag fortsatte och kom efter några km ut på en ”riktig” väg. Det är rätt kul med GPS, den leder rätt men ibland undrar man.
  4. Vad gjorde du senast i skogen?
    Det var nog för ett par veckor sedan, jag ville fotografera i bokskogen vi har i Växjös västra utkant, Bokhultet. Jag hängde kameran på magen och så tog jag Aprilian och körde dig. Det är suveränt när man vill fotografera att köra scooter så man kan stanna precis var som helst.
  5. Vilken aktivitet gör du helst ensam?
    När jag jobbar med min laptop, som jag egentligen använder som en desktop utom då jag tar med den till möten eller på resor. Normalt sett ligger den på skrivbordet med nedfälld skärm eftersom jag har en ”riktig” bildskärm 24″ ansluten med HDMI, tangentbord och mus anslutna trådlöst. Skrivare trådlöst ansluten liksom en harman/kardon högtalare.
    Cyklar gör jag också helst ensam, hustrun har en elcykel vilket gör att hon försvinner i fjärran så fort det blir uppförsbacke eller stark motvind. Hon behöver elcykeln, det gör inte jag än.

Cykeltur runt Växjösjön och Trummen

IMG_5753_1920x1080För en stund sedan cyklade jag Hälsans stig runt våra två sjöar i Växjö, det är små sjöar men härligt att två sjöar inne i stan. Jag brukar cykla 2 varv runt Växjösjön och 1 varv runt Trummen, det blir 12 km. Det händer mycket nu och det går fort. Jag tycker om rhododendron och nu har några av alla som finns runt Växjösjön börjat slå ut.
Tryck/klicka/zooma gärna bilden.

Detta inlägg publicerades i Österlen, Foto, Kultur, Resor och märktes , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till Fredag den 27 maj

  1. A ROOM OF MY OWN skriver:

    rhododendron är härliga. sonen odlar en massa olika sorter. tillsammans med japanska lönnar. din cykelrunda skulle jag kunna tänka mig. alltid härligt med vatten. förstår att du helst cyklar ensam 😆

    • p169sun skriver:

      Det finns flera stora bestånd av rhododendron nära vår bostadsrätt som ligger alldeles vid sidan av Växjösjön.
      En del undrar varför jag cyklar samma runda runt sjöarna. Det är två skäl, dels som du säger att vatten är härligt, det andra skälet är att det är alltid mycket folk som cyklar eller går runt sjöarna så jag träffar nästan alltid några jag känner.

  2. BP skriver:

    Så du är också en nattuggla! Visst har det sina fördelar att vara pensionär;-)
    Har ingen GPS i bilen. Och om jag ska vara ärlig så använde vis oss inte ens av GPS:en som satt i hyrbilen i Spanien. Min man är en utmärkt navigator med gamla kartor…

    • p169sun skriver:

      Jo, jag har nog alltid varit en nattuggla men det är enklare nu som pensionär. GPS’n är ett suveränt hjälpmedel tycker jag. Tror inte jag hittat hotellet vi skulle till i måndags utan den. Små smala grusvägar långt ute på landet och jag körde rätt på med en gång. Ser just nu Champions League finalen. Vilken målvakt i RMA. Men rättvist är det inte.

  3. internet behövdes nyss för bokning av bilbesiktning, jag gjorde det och betalade som alla år… MEN det är makens bil, jag ville kolla om betalningen/tiden var ok, med det krävdes makens bankID… dagen innan fick jag påminnelse-SMS, och en kod som jag/han skulle skicka när han var framme!! Som omväxling körde maken iväg och besiktigade bilen, jag hade koden och numret i min mobil (klart det gick att ordna, men allt har blivit så krångligt)

    • p169sun skriver:

      Jo, det är krångligt innan man gjort det några gånger, det är ju så man lärt sig allt annat under livets gång. BankID är vår trygghet så därför blir jag glad varje gång det krävs. Men min fru kan aldrig använda mitt BankID, det är ansiktsigenkänning som krävs, inte kod. Det är lätt för mig att säga, som har jobbat med dator och smarta telefoner sedan de uppfanns. Men jag ser också att min granne som är 91 år kan handla på nätet, kolla sina fakturor på nätet och hantera sin ekonomi med internetbanken. Så det går, men det krävs träning.

    • poängen är ju att jag inte kan ”klicka” i makens bankID, dessa krav är nya för i år… jag har besiktigat HANS bil i alla år (i år besiktigade han själv, för första gången på flera år – men alla uppgifter fanns i MIN mobil)

      • p169sun skriver:

        Jag förstår dig. Men, vitsen med BankID är att det ska verifieras att det är just jag och ingen annan.

      • förra året kunde man beställa BILBESIKTNING utan BankID och komma dit utan extra koder från mobilen (jag vet vad bankID är till för)

      • för några decennier sedan retade jag mig på att jag inte kunde ens köpa en bok utan att ange hela mitt personnummer – då skapade jag ett personnummer som godkändes av datorer av små köp… men nu uppskattar jag enkelheten med Kirva, Klarna och annat, man vänjer sig… (och förhoppningsvis färre fuskare nu?)

  4. Susjos skriver:

    Ja, det är inte ofta man är offline nuförtiden, så beroende man har blivit.
    Dracula är en bra maskering på maskerad, helt klart!
    Å vilket fint hotell ni bodde på, wow!
    Rhododendron är ju sååå fina, coh du har fått till ett fint foto med flera färger, snyggt!
    Ha en trevlig helg!
    PS. Jag har också en elcykel, är väldigt bekvämt, och ska jag till F&S för att träna så tar jag gärna elcykeln dit så slipper jag åka pendeltåget, det är en mil ungefär, passar fint med elcykeln då!

    • p169sun skriver:

      Dracula i smoking, röda läppar, spetsiga hörntänder. Jo, det är snyggt och häftigt.
      Jag har aldrig tidigare sett något liknande det hotellet. Tänk, att ligga i badkaret på kvällen med ett glas cava och ljusen i kandelabern tända – och så titta ut genom panorama-fönstren på utsikten!
      Hoppas ni är friska nu! Ha det skönt i helgen!

  5. jo, sprang som vampyr 10 km på en nyårsafton och vann två biobiljetter! Blod rinnande från mungipan, flaxande cape (dottern duktig på teatersmink), spårvagn hem 🙂

  6. Hannas krypin skriver:

    Ja GPSs:en kan verkligen lura ut en på konstiga vägar. Vi åkte genom ett litet samhälle, sen ville gps:en ha ut oss på en liten grusväg men det blev faktiskt en genväg. Men vi undrade såklart var vi egentligen hamnat. Jag tror att vi med att göra oss så beroende av tekniken gör oss väldigt sårbara. Ingenting funkar ju utan internet…..

    • p169sun skriver:

      Ja, vi är sårbara men det är samtidigt många saker som blivit oerhört mycket både billigare och enklare. Ett exempel är mitt gamla arbete, på 60-talet fick du gå in på banken när du ville ta ut din lön eller en del av din lön. Ville du sätta undan lite pengar för någon framtida investering så fick du ta med bankboken och gå till banken igen för att ta ut pengar från ditt lönekonto och sätta in dem på ditt sparkonto.
      Tänk hur vi sköter alla våra bankärenden idag, när vi vill dygnet runt alla dagar i veckan. Jag betalar genom att ”blippa” med min telefon, eller swishar jag. Konsekvens? Det är många banktjänstemän som fått byta jobb. Min tro är att apotekspersonalen går samma öde till mötes eftersom många idag gör alla apoteksinköp på nätet eftersom det är så enkelt och dessutom billigare.
      Det gäller att elen fungerar hela tiden och samma sak med internetuppkopplingen! Men jäkla vad bekvämt det är!

  7. Pingback: Fem en fredag v. 22: Upprepning II - elisamatilda.se

  8. Jag klär i regel aldrig ut mig, men förstår verkligen att folk kan tycka att saken är kul 😀

Lämna en kommentar