Fredag den 17 juni

Elisa levererar Fem en fredag v.24: Antingen eller

Varje fredag morgon besöker jag Elisamatilda.se för där finns 5 frågor till mig och alla andra som hittar hit. Sedan skriver jag mina svar här och länkar till min sida på Elisamatilda.se. Häng med, det är riktigt kul fredagsunderhållning både att klura på frågorna själv men ändå mer att se vad andra skrivit.
Här är veckans frågor:

  1. Äter du hellre pinnglass eller mjukglass?
  2. Väljer du en fysisk bok eller ljudbok?
  3. Vara för kall på vintern eller för varm på sommaren?
  4. Bada i pool eller hänga på strand?
  5. Vakna till solsken eller somna till regn?

Äter du hellre pinnglass eller mjukglass?
Glass_Cafiket_StrandbjörketMjukglass är det många år sedan jag åt. Oftast äter vi glass efter maten på söndagarna, jag gillar Texas Pecan så det blir det oftast. När vi är ute så köper vi oftast kulglass, Romrussin är min favorit. Klicka/tryck/zooma bilden. Så ska en glass se ut! Det är inte min bild så jag ”maskade” ansiktet på min kompis.
Hustrun är från Mariestad, där finns Klings glass som jag gillar skarpt.

Väljer du en fysisk bok eller ljudbok?

Rösvägen 14 inför försäljning

Rösvägen 14 inför försäljning

När vi flyttade från villan i Sandsbro till bostadsrätten på Kampen uppstod ett jobbigt problem för oss. Det fanns inte skuggan av en chans att få plats med alla våra böcker. Både hustrun och jag var med i bokklubbar så det hade fyllts på med böcker i bokhyllorna i en strid ström under många år. I flytten fick vi skänka bort många böcker och det var ett både tråkigt och svårt jobb att välja ut vilka böcker vi skulle lämna ifrån oss. Bilden är bokhyllorna i vardagsrummet, det fanns fler i suterrängvåningen.

I samband med detta bestämde vi att i fortsättningen bara köpa ljud- eller e-böcker. Det höll inte en månad ens för hustrun. Jag snöade in på Jan Mårtensons ”deckare” om antikhandlaren Johan Kristian Homan som jag lånade på bibblan som e-böcker och läste i min iPhone. Tyckte det fungerade utmärkt. Ljudböcker har jag bara provat ett par gånger, men jag somnar alltid efter ett tag så det fungerar inte för mig.

Vara för kall på vintern eller för varm på sommaren?
KosLättaste frågan någonsin, för mig! Kall är inget problem för mig, jag tror jag är varmblodig för jag fryser nästan aldrig och en del säger att jag har ett hett temperament också. På sommaren, som jag tycker är det bästa årstiden håller jag mig alltid i skuggan, där är det skönt. Trots den här inställningen åkte vi ganska ofta på solsemester tidigare, nu är det ganska länge sedan. Men jag åkte för kvällarnas skull, vi åkte oftast till någon grekisk ö. På dagarna satt jag under ett parasoll med t-shirt och bredbrättad hatt när jag inte badade. Så mitt svar på frågan måste bli: Kall på vintern är mycket bättre än varm på sommaren men bäst är sval på sommaren!

Bada i pool eller hänga på strand?
Jag gillar att bada i havet, det är njutbart. Det tycker jag inte om vare sig pool- eller insjö-bad. Kanske är det för att jag är värdelös på att simma, men i saltvatten är det mycket lättare eftersom man flyter mycket högre i vattnet i saltvatten.

Vakna till solsken eller somna till regn?
Det är ingen fråga för mig, jag gillar att somna till ett svalt sommarregn och jag älskar att vakna till solsken genom sovrumsfönstret. Som jag skrev tidigare, jag gillar inte när det är varmt men jag älskar verkligen solsken och en blå himmel men det måste finnas en skuggig plats jag kan vara på.

Detta inlägg publicerades i Foto, Kultur, Miljö, Resor och märktes , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

19 kommentarer till Fredag den 17 juni

  1. Monika skriver:

    Skugga är nog det bästa med solen 😁 Tycker det är mycket mer njutbart att sitta under ett parasoll än att rinna bort i solen. Ser ut som en god glass där på bilden. Och det ser nästan ut som päronglass, som är en av mina favoriter.

    • p169sun skriver:

      Visst är det så, skugga är så skönt tycker jag. Det kan nog vara päron och jag tror att glasskulan ovanför är min favorit romsussin.

  2. A ROOM OF MY OWN skriver:

    1 kula glass i våffla. havsbad bäst. inte pool eller badhus. om en fryser kan en ta på sig. somna till regn vakna till solsken bäst. jag måste gallra ut böcker vilket inte hindrar att jag gärna köper nya. men jag använder e – ljudböcker också

    • p169sun skriver:

      Vi stannade i Åhus på vägen hem från Österlen, på ett torg där fanns en stor glasskiosk. Köpte varsin glass med 2 kulor i en våffla. 2 kulor där var som den på min bild dvs 4 kulor. Jag gillar glass men den här orkade jag knappt med.
      Just nu har vi 839 böcker i bokhyllorna, det får kanske plats 5-6 böcker till, så vi får plocka ut en när vi ska sätt in en. Jo, jag har förstås alla böckerna i en excelfil med svenska och utländska författare för sig, sorterade i bokstavsordning.

  3. Karoleen skriver:

    Det är svårt att förminska bibliotek, jag håller på med det nu och det känns som att man har alldeles för mycket böcker och alla får inte plats. Det är både jobbigt och skönt att känna att jag har inte plats, så jag måste göra mig av med böckerna. Ha en fin helg!

    • p169sun skriver:

      Ja, det var jobbigt att göra sig av med böcker, men nöden har ingen lag. I en 3:a får det inte plats så många bokhyllor. Det är lättare med filmer än böcker! De nya filmerna jag köpt, de tar ingen plats alls, de finns på nätet och jag kan se dem när jag vill. DVD-filmerna tar inte heller så stor plats som VHS-filmerna tog.
      Ha en skön helg du också!

  4. Bokproblemet är vi många som brottas med, usch så svårt! Kvällar vid Medelhavet kan jag verkligen längta efter, det var gruvligt länge sen nu.

    • p169sun skriver:

      Vi älskade verkligen Greklandssemestrar i slutet på augusti och början på september. men nu det var länge sedan nu.

  5. Lottens Bokblogg skriver:

    Sval på sommaren är verkligen det bästa! Vi flyttade också från hus till lägenhet, och varenda vägg här i lägenheten är fylld med böcker. Vi försöker göra oss av med dem, men det går trögt. Problemet är att vi båda älskar fysiska böcker, och gärna införskaffar sådana 🙂

    • p169sun skriver:

      Förutom böcker har jag många dvd-filmer, men för dem har jag hittat ett smart sätt att förvara dem. Jag kastar förpackningen och sparar dem i pärmar med plastfickor. Så 600 dvd-filmer tar inte mer plats än 25 böcker i bokhyllan.
      De nya filmer jag köper numera de tar ingen plats alls, de finns på nätet och jag kan streama dem när jag vill.

  6. bokdamen skriver:

    Det blir både fysiska böcker och ljudböcker här, praktiskt med ljudböcker då jag gör saker samtidigt så somnar inte 😉 böcker har jag helt annat förhållande till sen jag började jobba med det, men har det som jag inte gjort mig av med.

    • p169sun skriver:

      Jag ska testa att ”läsa” en ljudbok om det fungerar när jag inte sätter mig så skönt utan lyssnar när jag är ute och går till exempel. Somna lär jag inte göra men det gäller att höra allt också.

  7. Geddfish skriver:

    Att läsa en bok, ja det har alltid varit en skön känsla med att prassla i bokbladen, men allt löste sig själv när det inte funkade. Så nu har jag anpassat mig till ljudböcker, det går att lära sig.

    • p169sun skriver:

      Ja, det är fantastiskt att den möjligheten finns. Har en kompis som är dyslektiker, för honom var det en sensation när han upptäckte ljudböckerna.

  8. Så intressant det är att läsa om hur folk ser på glass. Tänk att vi har så olika smaklökar ändå?

    • p169sun skriver:

      Visst är det tur att vi är olika, på alla sätt! Det vore ju inte roligt om vi alla tyckte lika om allting. Eller …

  9. Susjos skriver:

    E-böcker, just ja, tack för tipset! Gillar ju fysiska böcker, men som du säger, de tar tyvärr för mycket plats! Nu när jag tränar med mitt CI så är det ljudböcker med text, lite jobbigt, men jag måste ju koncentrera mej för att höra. I framtiden vill jag blanda e-böcker och ljudböcker .
    Sol ,regn och lagom varmt, det gillar vi !
    Ha en fin helg!

    • p169sun skriver:

      Jag har bestämt mig för att försöka med ljudböcker, det har inte fungerat hittills eftersom jag satt mig bekvämt för att lyssna. Men då somnar jag, nu ska jag röra mig eller sitta på en köksstol så kanske det fungerar bättre.
      Men e-böcker fungerade bra när jag lånade sådan på biblioteket.
      Ha en fin helg du också!

  10. Pingback: Fem en fredag v. 25: Glad midsommar - elisamatilda.se

Lämna en kommentar