Fredag den 15 juli

Fem en fredag så klart!

Elisa ställer förstås 5 frågor när det är fredag, den här veckan handlar de om Hemmastadd. Du svarar på din egen blogg på frågorna och så länkar du till den på Elisamatilda.se. Här är veckans frågor:

  1. Vad är hemma för dig, förutom där du faktiskt bor?
  2. Vad kan en gäst alltid lita på att du har hemma?
  3. Vad är ett kännetecken för ditt hem?
  4. Vad är något som fått följa med från tidigare boenden?
  5. Hur hamnade du där du bor?

Vad är hemma för dig, förutom där du faktiskt bor?
IMG_5839_1920x1080Hustruns föräldrahem i Mariestad, ägs och bebos av hennes bror, så det besöker vi åtminstone ett par tre gånger varje år. Jag känner mig hemma när jag är där.
Mitt eget hem när jag var liten och upp till jag slutade skolan, var en stort hus i centrum av Växjö som ägdes av min mammas moster. Det är förstås rivet idag och nu är hela kvarteret en galleria.

Vad kan en gäst alltid lita på att du har hemma?
Stabilt bredband förstås, det känns ganska viktigt för mig. Cola har jag alltid, dessutom har jag förstås Melleruds utmärkta pilsner (mellanöl).

Vad är ett kännetecken för ditt hem?
Det är nog oftast ganska stökigt, jag har nästan alltid en massa papper på skrivbordet, vid datorn. När jag sedan varannan var tredje vecka städar skrivbordet så undrar jag alltid varför de flesta pappren inte kastades med en gång. Å andra sidan är det precis tvärtom i min dator, allt är på plats väldigt organiserat. Kvitton och andra viktiga papper skannar jag alltid och jag har aldrig problem att hitta dem. Gott om tidningar och böcker ligger alltid framme.

Vad är något som fått följa med från tidigare boenden?
Två rejäla bokhyllor är nog det största som hängt med hela tiden. När vi flyttade till en lägenhet för fem år sedan så fick vi skänka bort en sektion av den största bokhyllan, den fick inte plats.

Hur hamnade du där du bor?
IMG_5100B_1920x1080Det var nog åldern? Hustrun sa en dag ”Vi kanske ska flytta medan vi orkar?” och jag var inte svårövertalad. Vi hade bott 45 år i vår villa i Sandsbro och nu var vi pensionärer, åtminstone nästan. Idag känns det som ett av våra bättre beslut för det var rätt besvärligt att röja upp efter 45 år i samma hus, vinden var full med ”bra att ha grejer” precis som garaget.

IMG_5013_1920x1080Ha en skön helg!

Detta inlägg publicerades i Foto, IT-teknik, Nostalgi och märktes , , , , . Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till Fredag den 15 juli

  1. ninnisbooks skriver:

    Det kan vara skönt att bo lite mindre när inte man har barn som bor hemma.

  2. Lottens Bokblogg skriver:

    Melleruds är gott! Jag är också nöjd med att vi flyttade från huset, och rensade rätt rejält, istället för att lämna allt det till barnen. Efter att ha gått igenom äldre släktingars samlingar i husen de bott i hela livet så vet man hur jobbigt det är. Och det var otroligt mycket vi samlat på oss. Det enda var nu att en del hade varit bra att ha kvar så barnen kunde fått det när de flyttade hemifrån 😉

    • p169sun skriver:

      Det jag hade på vinden och i garaget, t ex två jättestora högtalare och en gammal förstärkare som bara fungerade hjälpligt! Varför hade jag sparat detta. Det fanns många liknande exempel.

  3. har bara ett hem, längtar ingenstans, har en gammal ekbokhylla, den har inga rötter, maken skulle vilja byta den till ikeas. Mellerud är fint, har paddlat där och tältat på liten ö, och besökt Tomtemuséet.

    • p169sun skriver:

      På tal om IKEA, jag hade en duktig snickare när vi byggde om köket i Sandsbro. Han gjorde klart för oss att det var ingen som helst kvalitetsskillnad på IKEA’s och de andras kök. Prisskillnaden var att hans lön skulle läggas på IKEA’s pris.
      Men, det var omöjligt att sälja IKEA’s möbler när vi försökte vid flytten. Det gick inte ens att lämna till Erikshjälpen, det är för mycket jobb att skruva ihop.
      Akvedukten i Håverud har jag besökt, Mellerud har jag ännu inte besökt men det är en mycket god pilsner som har fått namnet. Dessutom tycker jag i princip att mellanöl är godare än starköl.

  4. Helen skriver:

    Det låter som ett klokt beslut att flytta medans man fortfarande orkar. Jag trivs bra i lägenhet fast jag har drygt 10 till pension så tycker jag det är skönt att slippa allt jobb med hus och tomt.

    • p169sun skriver:

      Det var nog trädgårdsarbetet som var den avgörande orsaken till flytten. Vi hade en rätt stor tomt och jag är totalt ointresserad av trädgårdsarbete. Dessutom är det onödigt med så stora utrymmen när man bara är två.

  5. A ROOM OF MY OWN skriver:

    det är många som är förnuftiga och flyttar i go tid medan de orkar. kan inte säga att vi hör till dem. den lilla trädgården som inte kräver så mycket arbete och den mossiga gräsmattan betyder alltför mycket. ännu så länge. en viss oreda tyder på att någon lever i lägenheten/huset. papper blir det oundvikligen i massor. men jag brukar veta vad som döljer sig i högarna. och visst, jag städar ibland

    • p169sun skriver:

      En liten trädgård är förståss skönt att ha, men vår var rätt stor.
      Nä, någon pedant när det gäller städning det är inte jag heller.

  6. bpz3 skriver:

    Både min man och jag är uppväxt i villa med stor trädgård. Å båda två var vi överens från början att ett hus och trädgård var ingenting för oss. Så vi köpte en bostadsrätt direkt. Å där har vi bott sedan 2021. Å den har ett väldigt stabilt bredband. Eller rättare sagt hade tills HSB bytte till ett företag som vi inte var anslutna till från början. Dumt nog bytte vi eftersom ”gratis är gott”, men det är det inte…

    • p169sun skriver:

      Jag valde inte ComHem som var det bredband som gällde i bostadsrätten eftersom de vid den tidpunkten då vi flyttade in hade rätt dåligt rykte. Men jag är väldigt beroende av internet, jag tittar mycket på streamad TV, SVT Play, Discovery+ (fotboll), Netflix, Disney+ och en del andra.

  7. Susjos skriver:

    Smart att flytta medans man orkar, 45 år, det var en lång tid, kändes det inte jobbigt att flytta därifrån? Eller jag förstår, man samlar ju på sig så mycket genom åren, så då känns det ibland skönt att få rensa en gång för alla! Melleruds öl är gott!
    Ha en fin lördag!

    • p169sun skriver:

      Jo, 45 år är länge och det har varit perfekt med grannar, dagis och skola. Men det var rätt tid att slippa trädgård framförallt. Det var inte alls jobbigt att flytta mentalt, däremot fysiskt. Det blev många turer till återvinningen och till Kupan (Röda korset).
      Melleruds utmärkta pilsner – flaska och mellanölstyp – är min stora favorit bland ölen.
      Ha det skönt i helgen!

  8. Ingrid skriver:

    Du har så rätt, man ska flytta medan man orkar och kan och inte vänta tills någon annan måste ta de besluten. På 45 år i villa hinner man samla på sig en hel del, så jag kan tänka mig att det var en del att ta hand om.

    • p169sun skriver:

      Ja, det var alldeles för lätt att slänga upp grejer som man ersatt på vinden. När jag sedan kommer till den punkten då jag skulle rensa förstod jag inte varför där låg en inte helt fungerande stereoanläggning med enorma högtalare där. Ett båtkapell fast båte såldes för 10 år se’n! Det blev mycket jobb, en del såldes på Blocket men mycket skänktes.
      Idag känns det så skönt, men så hittade vi också ett perfekt boende, det gäller att ha tur också.

  9. Pingback: Fem en fredag v. 33: Sommar 2022 - elisamatilda.se

Lämna en kommentar