Fredag den 19 augusti nr 2

Äntligen – Elisamatilda och Fem en fredag v. 33

Jodå, Elisa höll ord men hon var lite senare än vanligt. Det gör ingenting för nu har jag fem frågor att fundera och klura kring. Vill du vara med så klicka här. Ämnet v.33 är Sommar 2022 och här är frågorna:

Vilken upptäckt har du gjort i sommar?
Vilket är ditt för i år hittills skönaste sommarminne?
Vilken är favoritsysslan på sommaren?
Hur spenderade du sommaren i år?
Hur kliver du in i hösten?

Vilken upptäckt har du gjort i sommar?
Säkert många, men en som rör ett av mina huvudintressen – film. Jag hittade en app i mina mobila enheter (iPhone och iPad) och dessutom finns appen i mina två TV-apparater, båda av märket Samsung och förstås uppkopplade mot min router så de har internet. Appen heter Apple TV. Jag prenumererar inte på Apple + utan jag köper filmer att streama här. Man kan om man vill hyra också men jag hyr aldrig, jag köper rätten att streama och om jag vill även ladda ner film. Det var en kul upptäckt för jag hittade omedelbart ett antal filmer som jag letat efter rätt länge och filmerna var också textade på svenska, vilket gör det lite bekvämare. Filmerna var To kill a Mockingbird (Skuggor över södern) från 1962 med Gregory Peck. The Man from Snowy River med Kirk Douglas, Tom Burlingson och Sigrid Thornton från 1982. Sedan hittade jag också flera avsnitt i serien Jesse Stone med Tom Selleck.

Den andra upptäckten jag gjort är att Facebook är en suverän annonsplattform. Jag skrev ett inlägg på vår (SeniorNet Växjö) facebooksida i onsdags kväll kl 19 att jag hade lediga platser i min kurs ”Bekvämare med mobil”, den handlar om bekväma appar. Klockan 21 fick jag första anmälan och på förmiddagen igår fick jag 3 anmälningar till. Idag fick jag den 5:e anmälan. Jag var på väg att ställa in kursen i onsdags då jag bestämde mig för att annonsera på Facebooksidan först. Nu är kursen fulltecknad.
Tidigare har vi annonserat på vår hemsida och även skickat e-post till alla medlemmar. Det gav mig 3 anmälningar! Inlägget på vår Facebooksida gav på 2 dagar 5 anmälningar.

Vilket är ditt för i år hittills skönaste sommarminne?
Det är nog utflykten till Skåne i slutet på maj. Vi bodde första natten på Sydkustens At Pillehill. Det var en upplevelse, en bit in i landet från Smygehuk, Sveriges sydligaste punk, på småvägar kom vi fram till Pillehill som låg för sig självt med åkrar runt omkring. De flesta rummen var 4-stjärniga. Jag har skrivit om det tidigare, klicka här så öppnas det inlägget i en ny flik. En parentes, hotellchefen de höll på att lära upp heter Hilton och är en ung Dalmatiner.

Vilken är favoritsysslan på sommaren?
IMG_6409_1920x1080Det är två saker som har en sak gemensamt, att fotografera.
Köra en sväng med min kamera på min Aprilia Scarabeo 100 som jag verkligen gillar skarpt. Den andra favoritsysslan är att göra samma sak men på cykeln istället för scootern.

Hur spenderade du sommaren i år?
Hemma på Kampen med många små utflykter, dagsutflykter och 3-dagarsutflykter väster och söderut.

Hur kliver du in i hösten?
När augusti är slut så startar verksamheten i SeniorNet Växjö. På måndagseftermiddagarna kör jag min kurs om bekvämlighet med en smart mobil, om smarta och även en del underhållande/roliga appar. Torsdagsförmiddagarna är jag värd och föreläsare på Internetkafé Tallgården i Arabyområdet i Växjö.

Detta inlägg publicerades i Foto, Resor, SeniorNet och märktes , , , , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Fredag den 19 augusti nr 2

  1. A ROOM OF MY OWN skriver:

    det låter som om du haft en fin sommar. synd att det är så långt till Växjö. jag hade gärna lärt mig mer om möjligheterna med en iPhone.

    • p169sun skriver:

      Finns inte någon SeniorNet-förening där du bor? Vi finns på 40 olika orter i Sverige och i många stadsdelar i Stockholm.
      Det finns många både bekväma, smarta och roliga appar till smarta mobiler och surfplattor. Det roliga är att de numera även finns i TV-apparater (Smart-TV).

  2. Gott om aktiviteter för din del, det är säkert bra både för dig och dina adepter! Att plåta är verkligen roligt, och numera så himla enkelt. En tur till Skåne skulle jag gärna göra ockå.

    • p169sun skriver:

      Vi brukar ta ett par utflykter varje år framförallt till Österlen. Men nu planerar vi en 2-dagarsutflykt till Kulla- och Bjärehalvön. Det finns ett speciellt ställe på Bjärehalvön, Killeröd där vi stannat flera gånger bara för att äta deras räkmacka. Den är sanslöst god tycker jag.

  3. Karoleen skriver:

    Facebook kan vara bra till mycket! Även om det finns mycket dumt där också. Jag driver en grupp för byn jag bor i och det är verkligen smidigt att få ut info och samla de bosatta. Ha en fin dag!

    • p169sun skriver:

      Det är mycket skit i sociala medier, lögner och hot och hat.
      MEN, det finns en del väldigt bra saker också. Precis som du har en grupp för byn så har vi en grupp för vår bostadsrättsförening. Jag är också med i en sluten och hemlig grupp för den närmaste släkten. Ha en skön helg!

  4. Helen skriver:

    Att annonsera på sociala medier är helt klart effektivt, så kul att du fick kursen full. Jag gillar också att fotografera men i sommar har jag tappat lite av suget, det är tungt att gå omkring och bära på systemkameran. Jag ska försöka bli bättre på att fota med mobilen och se om jag så småningom får lusten att fota mer med kameran igen.

    • p169sun skriver:

      Mobilkamerorna har blivit riktigt bra och den är ju alltid med, det är väl det bästa med den. Jag prenumererar på Moderskeppet och de har många bra kurser bl a hur man tar bättre foton med mobilkameran.

  5. Susjos skriver:

    Låter som en fin sommar, och din höst är fulltecknad med roliga saker förstår jag! Kul att du fick en sån respons på facebook, jag är så tacksam för de grupper jag är med i, inte minst gruppen för oss med ci-implantat, så mycket tips man kan ge varandra!
    Ha det fint!

    • p169sun skriver:

      Det är mycket ”skit” med sociala medier men det finns också riktigt bra saker också som gruppen du nämner där man kan få många tips. De grupper jag är mest aktiv i är ett par grupper med gamla bilder. Gamla Växjöbilder och Mariestad förr samt en grupp om Melodikrysset som jag ofta är inne i på lördagarna mellan 10 och 11 på förmiddagarna.

Lämna en kommentar