Fredag den 30 september

Elisamatilda så klart, det är ju fredag

Fem en fredag v. 39 handlar om Ekonomi.
Det är väl min hemmabana efter 50 i Sparbank/FöreningsSparbank/Swedbank? Nja, de sista 27 åren var det helt och hållet IT-frågor som sysselsatte mig. Så ekonomi är jag ingen fena på. Här är i alla fall Elisa’s fem frågor den här veckan.

  1. Vad var det senaste köpet du ångrade?
  2. Vad kostar mest i din hushållskassa?
  3. Vad sparar du till?
  4. Vad köper du mer sällan än du borde?
  5. Håller du dig till en budget?

Vad var det senaste köpet du ångrade?
Jag köpte filmen Wrath of Man med Jason Statham på Google Play, den fick rätt högt betyg på IMDb, det brukar betyda att jag gillar filmen. Men inte den här gången. Men jag köpte också filmen ”Alla talar om Grace” originaltitel Something To Talk About, med Julia Roberts, Dennis Quid och Kyra Sedgwick. Regisserad av Lasse Hallström. Det ångrar jag inte.

Vad kostar mest i din hushållskassa?
Maten betalar hustrun de mesta av så det har jag inte riktigt grepp på. Men boendet, hyran och lånet, står säkert för den största utgiften för oss, sedan kommer nog maten skulle jag tro. Men blommor kostar mycket, hustrun har gröna fingrar och vi har mycket blommor i lägenheten och på balkongen.

Vad sparar du till?
Det blir väl till det där extra i livet.

Vad köper du mer sällan än du borde?
Skulle vilja säga konserter, men det är nog inte sant för vi går ganska ofta på konserter. Igår lyssnade vi på vår världspianist Per Tengstrand, han har en ”Tengstrandfestival” på hösten varje år i Växjö. Stående gäster brukar vara Marinens Musikkår, ofta vid första konserten, den var igår och vi var där förstås. Ofta, men tyvärr inte i år, blir det också ett framträdande med vännen Ola Salo och det har vi aldrig missat.
Förra veckan lyssnade vi på Bo Kaspers Orkester och det var förstås en riktig höjdare.

Håller du dig till en budget?
Nej, jag har ingen budget. Men jag har väldigt bra koll på vart mina pengar går till. Det är så lätt med dagens teknik. Kopiera transaktionerna i internetbanken till excel och så en pivottabell, minimalt med arbete och så har du grepp på vart slantarna har gått till.

IMG_6685_1920x1080I tisdags kväll ställde jag upp stativet på balkongen, det var länge sedan jag fotograferade under Blå timmen, timmen efter solnedgången. Det blir bättre om det är klarblå himmel, men även när det är helt mulet som ikväll blir det blått.

Idag tog jag en sväng med Aprilian och kameran för att fånga lite höstbilder. Här till höger är en bild jag tog på vägen hem på Växjösjön, Vattentornet och så ser man Växjö’s nya kommun och IMG_6717_1920x1080stationshus. I förgrunden järnvägen från/till Karlskrona, Kalmar.

Klicka/tryck/zooma bilderna så blir de bättre.

Härligt! Det är fredag och vi har en härlig weekend framför oss!

Detta inlägg publicerades i Foto, IT-teknik, Kultur och märktes , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Fredag den 30 september

  1. bokdamen skriver:

    Vackra foton. Trevligt med konserter, länge sedan jag var på någon nu. Spara till lite extra i livet är inte dumt. Ha en skön helg!

    • p169sun skriver:

      Musik är viktigt för mitt välmående, jag spelar mycket musik numera sedan jag skaffade Spotify. Att ha tillräckligt så att man kan spara till det lilla extra i livet är en ynnest som jag är tacksam för.

  2. A ROOM OF MY OWN skriver:

    Per Tengstrand har jag lyssnat på ett par gånger. du nämner blommorna på balkong och i lägenhet näst efter maten så då måste ni verkligen ha jättemånga blommor. härligt. önskar mig verkligen gröna fingrar. fina bilder!

  3. BP skriver:

    Vilka underbara bilder du lyckades ta. Med dom framför ögonen gillar till och med jag hösten;-)
    Har aldrig levt efter en budget. Mina föräldrars förmaning att man inte kan spendera pengar som man inte har, har etsat sig fast i min lilla hjärna, så…
    Det där med Excel nämnde jag också i mitt svar. Problemet där är bara att jag efter minst 10 Excel-kurser fortfarande inte har lärt mig hur programmet fungerar. Har noll talang för sådana program, men måste medge att jag var aningen duktigare på diagramfunktionen;-)

    • p169sun skriver:

      Jag är ju med och jobbar i SeniorNet, alla som fyllt 55 kan vara med där. Är man medlem där så kan man gå en kurs i Office, den är gratis, det är videokurser från Aktiv.se och jag trodde jag kunde rätt mycket om Excel, men jag har lärt mig mycket nytt.
      Fotokurs har jag gått hos SeniorNet, och jag tycker det är så roligt att fotografera inte minst hösten med alla färger.

  4. Fina bilder! Jag är helt enig med din fru: man måste ha blommor omkring sig, och de är sällan gratis.

    • p169sun skriver:

      Ja, ibland tycker jag hon köper för mycket. Men – det blir fint så jag ska inte lägga mig i det där med blommor och växter, det sköter hon mycket bättre själv.

  5. Paula Merio skriver:

    Min dotter visade mig förra veckan smarta appar där man lägger upp olika ”konton” för olika ändamål och appen är sedan kopplad till bankkontot. Det blir som en kassabok och även ett sparkonto. Himla fiffigt. Man kan t.ex runda av olika inköp och örena går in på sparkonto, lite men ofta ger en hel del i plånboken. Jag satsar ingenting på blommor, men är en ivrig plockare på ängarna sommartid.

    • p169sun skriver:

      Det finns massor av roliga och även nyttiga appar till vår smarta telefoner. För att hitta dem måste man träffa människor, det finns alltid någon på mina kurser som tipsar om någon app jag aldrig hört talas om innan. Eller ibland ställer någon fråga som gör att man hittar en smart app.
      Umgås med människor, det är viktigt. Tycker jag!

  6. Susjos skriver:

    Jättefina bilder, inte minst på den blå timmen. Bo Kaspers orkester är ju sååå bra! Såg den på Rival här i Stockholm för några år sedan, fantastiskt! När jag hade min lilla Opel Corsa och körde till jobbet på kvällarna så lyssnade jag gärna på just Bo Kaspers orkester. Ha en fortsatt fin helg, jag jobbar vidare denna helg!

    • p169sun skriver:

      Det är kul att fotografera, men det tar mycket tid. Häromdagen körde jag en sväng med kameran. Kom hem med 78 foton. In med dem i datorn och sedan upp med dem i redigeringsprogrammet, beskär, förbättra ljuset och skärpan lite. Timmarna försvinner. Många av bilderna blir skit men så är det alltid några som blir rätt bra och då är det kul.
      Hoppas jobbet flyter på bra i helgen och att du får en trevlig helg!

  7. Helen skriver:

    Väldigt vackra bilder! Jag får nog försöka komma ut med kameran jag också för att fånga höstfärgerna innan de ramlar av träden och buskarna. Det låter härligt att gå på konsert, livemusik är underbart men något jag sällan lyssnar på. Finns inte så många konserter att gå på och så är det lite dyrt och trist att gå ensam.

    • p169sun skriver:

      Gör det, det är roligt när det fungerar och man lyckas fånga färgerna, särskilt nu på hösten tycker jag.
      Livemusik är fint och ibland, ganska ofta, träffar man bekanta och får en pratstund, före eller i pausen. Men dyrt är det, det håller jag med dig om. Ha en skön helg!

  8. Pingback: Fem en fredag v. 40: Gång - elisamatilda.se

Lämna en kommentar