Fredagen den 21 oktober

Fredag då får vi Fem frågor en fredag från Elisa!

Elisamatilda.se ger oss idag Fem en fredag v. 42: Autogenererat. Frågorna är framtagna av en slumptalsgenerator. Här är veckans frågor och mina kommentarer:

  1. Vad är den bästa konsert eller teater du varit på?
  2. Vilken är din favoritaffär?
  3. Vilken är din favoritårstid?
  4. Har du något husdjur?
  5. Vilken film såg du senast på bio?

Vad är den bästa konsert eller teater du varit på?
Den allra bästa är svårt att ange men jag var på en konsert för några veckor sedan på Växjö Teater. Det var Linda Pettersson som firade 30 år som artist och 50 år som människa, suverän jazzsångerska och ett härligt band hon spelade med.
En teaterföreställning som fastnat i mitt minne är när vi för några år sedan åkte till Stockholm och så Shirley Valentine på Maximteatern. Maria Lundqvist ensam på scen i ett par timmar och den var så bra.

Vilken är din favoritaffär?
Det är nog Kjell & Co IRL, URL så är det just nu Apple TV, där jag köper filmer. Idag finns en riktig klassiker ”To kill a mockingbird” den svenska titeln ”Skuggor över södern” från 1963 med Gregory Peck. En fattig stad i amerikanska södern under depressionen. En vit kvinna beskyller en svart man för våldtäkt. Även om hans oskuld är uppebar har både juryn och domaren så förutfattade meningar att ingen advokat vill ställa upp och försvara honom – utom Atticus Finch (Gregory Peck). 8,3 av 10 på IMDb. Den kostar 49 kr att köpa, då kan du streama den så länge du lever, du kan också ladda ned den om du vill. Det är halva priset av en tjock grillad med mos, lingon och gurka och en Cola.

Vilken är din favoritårstid?
Det är inte en utan två, jag gillar vackra vårdagar när solen skiner och allt i naturen börjar spira. Men jag gillar också höstens vackra färger.

Har du något husdjur?
Nej, inte nu längre. Vi hade en Springer Spaniel på 80 och 90-talet. Han hette Rossi, men betedde sig alltid som om han var Cassius Clay dvs störst bäst och vackrast. Tyvärr upptäckte jag att jag var allergisk mot kvalster när vi skaffat honom. Jag stod ut med allergin och efter att jag fastat för första gången i mitt liv så upptäckte jag att allergin backade till symptomen som uppträdde allra först. Rossi var hos oss tills han gick bort 13 år gammal.

Vilken film såg du senast på bio?
Doctor Strange in the multiverse of madness, hette filmen och jag minns att vi var 4 personer på biografen. Men den var rätt bra. På måndag ska jag gå på en film som heter Black Adam med dottern. Hustrun går inte med på den typen av filmer som är sci-fi och rätt mycket våld, men det är inte realistiskt våld så jag ser det mer som underhållning.
Nästa vecka kan det nog bli filmen Där kräftorna sjunger och då går hustrun med.

Vill du se hur jag försökt fånga hösten i Växjö på bild så klicka här.

Ha en skön helg!

Detta inlägg publicerades i Foto, Kultur, Musik och märktes , , , , , , . Bokmärk permalänken.

20 kommentarer till Fredagen den 21 oktober

  1. To kill a mockingbird med Gregory Peck såg jag för något år sedan i svtPlay, mycket bra filmer där, om man har bibliotekskort så kan man se massa bra filmer på Cineasterna: https://www.cineasterna.com/sv/

    • p169sun skriver:

      Jag köpte den och tittade på den ikväll. Det finns en del gamla filmer från 50- och 60-talet som jag minns var bra då. En del är fortfarande bra men många av dem har inte åldrats med behag. Skuggor över södern (To kill a mockingbird) tillhör definitivt dem som åldrats väl. Den är minst lika viktig att se idag som den var 1962. En annan sådan film visades på SVT i somras då de visade 3 filmer med Sidney Poitier – I nattens hetta (In the heat of the night), den är en av mina 10-poängs filmer.

    • och jag ser massa bra filmer gratis 😀

      • p169sun skriver:

        Det är inte fel. Jag läste alla Jan Mårtensons böcker om antikhandlaren i Gamla stan, lånade dem på Biblioteket och läste dem i min iPad. Det fungerade, däremot har jag försökt lyssna på böcker, det fungerar inte för mig.

  2. Shirley V har jag sett som film – jättebra story! Kräftfilmen såg jag nyss, bra (men boken är bättre …)

    • p169sun skriver:

      Ja, boken fastnade jag verkligen i. Det är sällan filmatiseringar lyckas, men jag har hört många som tycker filmen är lika bra som boken. Vi får väl se, det ska bli spännande att se den i alla fall.

  3. A ROOM OF MY OWN skriver:

    måste kolla upp AppleTV. Skuggor över Södern har jag sett och jag minns fortfarande stämningen i filmen. Gregory Peck glömmer en ju inte gärna. håller helt med om vår och höst som favoritårstider.

    • p169sun skriver:

      Jag har länge tänkt att jag måste se filmen. Ikväll köpte jag den och den var riktigt bra. Viktigt innehåll också, inte minst idag.

  4. bokdamen skriver:

    Shirley V tyckte jag om när jag såg den för länge sedan. Var nog som film. Gregory Peck väcker nostalgi. Ha en skön helg.

    • p169sun skriver:

      Det är inte många filmer från 50- och 60-talet som överlevt tiden fram till nu, men det finns en del. Den här har definitivt gjort det. Gregory Peck är en favorit, jag har en hel del filmer med honom. Ha en skön helg du också!

  5. Helen skriver:

    Jag skulle gärna se När kräftorna sjunger men jag tror inte det blir av, får hoppas att den dyker upp på någon lämplig streamingstjänst. Boken är fantastisk men det är svårt att veta om det fått till filmen men den är nog sevärd.

    • p169sun skriver:

      Den kommer säkert snart så man kan hyra eller köpa den på Apple+ i mobila enheter eller iTunes i datorn. Så småningom kommer den säkert på Netflix också. Det låter på de jag känner som sett filmen att den är väldigt bra.

  6. Geddfish skriver:

    Jag tror faktiskt att jag varit på Växjö Teater för några år sedan. Har släktingar i Växjö just. En fin stad.

    • p169sun skriver:

      Jag är speciellt glad för att vi har vårt Konserthus och Musica Vitae och musikscenen på Nygatan 6. Men det är roligt att gå på Växjö Teater också, det är en gammal fin teaterbyggnad med rätt go känsla i.

  7. Paula Merio skriver:

    Där kräftorna sjunger läste jag med stor njutning, undrar om filmen kan leva upp till boken! Jag är urkass på att utnyttja kulturutbudet, men några utställningar kan jag gärna gå o kika på. Viktigt att jag kan gå därifrån när jag vill o inte när filmen/teaterpjäsen är slut. Inte hört talas om dina favoritaffärer, förutom gubbdagiset Kjell&Co, haha. Ha en fin helg!

    • p169sun skriver:

      Jag har bara hört goda recensioner av filmen från mina bekanta som sett filmen. Så jag har rätt stora förväntningar, det brukar ju inte vara bra att ha det. Vi får se. Boken är i alla fall suverän, så jag får väl läsa om den om jag inte gillar filmen. Ha en fin helg du också!

  8. Susjos skriver:

    Jag tyckte faktiskt att filmen var väldigt sevärd, även om jag läst boken först! Så hoppas ni får trevliga timmar i biosalongen.
    Mysigt med hund, vi hade en basset hound när jag växte upp!
    Ha en fin helg!

    • p169sun skriver:

      Se där, ännu en som gillar filmen! Jag tror jag kommer att göra det, jag också. Jo, det var kul med hund. Dessutom fick jag bra med motion också, oavsett väder.
      Ha en skön helg, du också!

  9. BP skriver:

    Kjell & Co – där håller jag helt och hållet med dig. Där finns allt jag villhöver;-)
    ”To kill a amockingbird” – är det inte Harper Lees klassiska bok från 1960. Läste boken för många decennier sedan. Dags att läsa den igen. Undrar om den ”håller” än idag, både som bok och som film. Men jag tror dig;-)

    • p169sun skriver:

      Jo, det är det. Boken har jag inte läst. Men filmen gillade jag, filmer som går långsamt framåt gillar jag ofta. Undrar om dagens ungdomar orkar med sådana filmer. Lite motsatsen till Marvel-filmer.

Lämna en kommentar