Fredag den 9 december

Fredag betyder att jag besöker Elisamatilda.se, hon levererar alltid Fem frågor varje fredag. 

Här är Elisas frågor den här veckan:

  1. Vilken var den senaste fysiska bok du köpte?
  2. Vilken CD lyssnade du senast på?
  3. När tittade du senast på DVD?
  4. Hur längesen var det du pratade via fast telefoni?
  5. När använde du senast kontanter?

Vilken var den senaste fysiska bok du köpte?
Det är väldigt länge sedan, det var innan vi flyttade från vårt hus i Sandsbro till bostadsrätten på Kampen, alltså före 2017. När vi flyttade så tvingades vi skänka bort massor av böcker, det fanns ingen möjlighet att få plats med alla. Vi bestämde oss för att bara köpa e-böcker och ljudböcker i fortsättning. Hustrun klarade inte detta mer än ett par månader, sedan köpte och vanliga böcker igen. Jag lånade Jan Mårtensons böcker om antikhandlaren i Gamla stan som e-böcker och det fungerade utmärkt att läsa dem i min iPad. Däremot har jag ännu inte lärt mig hantera ljudböcker, jag somnar alltid.

Vilken CD lyssnade du senast på?
Det var nog före 2012, jag var sen att skaffa Spotify (2012 alltså) men det var nog det viktigaste jag gjort på senare tid. Har ingen aning om vem det kunde vara, gissningsvis Al Jarreau som jag gillar skarpt. Men nu finns ju hann och nästan all musik som givits ut på Spotify. 

När tittade du senast på DVD?
Det var nog den här veckan. Frankie and Johnny med Michelle Pfeiffer, Al Pacino och Hector Elizondo. Jag har 634 DVD-filmer så jag har köpt en DVD-spelare till TV’n, den kostade bara 500 spänn på Elgiganten och den fungerar utmärkt för att spela upp mina DVD-filmer på TV’n. Numera är det annars bara streaming, Netflix och Disney har jag, dessutom köper jag filmer att streama på Apple TV, YouTube (=Google TV) eller Windows Store. Jo, jag ser mycket på film.

Hur längesen var det du pratade via fast telefoni?
Det var väldigt länge sedan, före 2010 var det definitivt. Men jag tänker ibland på att det var mycket bättre ljudkvalitet i de gamla analoga telefonerna. Ett av de sista jobben jag hade i banken var att implementera ip-telefoni på alla våra kontor.
Men min nuvarande telefon (iPhone) är ju mer en dator än en telefon. 

När använde du senast kontanter?
Det är väldigt länge sedan, tror inte jag använt kontanter sedan jag pensionerades i december 2012, för 10 år sedan! Bankkortet i mobilen (Apple Pay), Länstrafikens app och ett par Parkeringsappar och så Swish förstås. 

Ha en skön helg!

Detta inlägg publicerades i IT-teknik, Kultur, Musik och märktes , , , , , , . Bokmärk permalänken.

19 kommentarer till Fredag den 9 december

  1. Oj du är verkligen välförsedd när det gäller bild och ljud! Härligt! Bara att välja och vraka …

    • p169sun skriver:

      Jag läste en gång för många år sedan att Martin Ljung gick på bio varenda eftermiddag. Om inte filmen var bra så kunde han uppskatta en skådespelarprestation, sa han.
      Ja, jag tittar nog på en film om da’n jag också. Gillar verkligen bra filmer, de behöver inte alltid vara bra det kan räcka ibland att de är underhållande.

  2. Susjos skriver:

    Kul att du ser på så mycket film, och på dvd dessutom! Ja, Spotify är inte dumt alls, vår yngsta son jobbar där som teknisk rekryterare, fast han har ju inget med musiken att göra, hihi!
    Visst är det otroligt att man numera inte har någon fast telefon eller använder kontanter, det kunde man inte tro för säg 20 år sedan!
    Ha en fin helg!

    • p169sun skriver:

      Jo, jag ser mycket på film. Men jag lyssnar på musik ännu mer. Ikväll skulle vi gått och lyssnat på Musica Vitae som spelade ur Årstiderna av Vivaldi, men det sprack jag har en envis torrhosta. Men det går fler tåg. Telefonen används inte så mycket som telefon heller, åtminstone använder jag den mer som dator. Jag ringer aldrig till dottern, jag videochattar med henne istället. Som gammal bankman så är det skönt att vi slipper kontanter, sedlar är bland det skitigaste som finns. Ha det skönt i helgen!

  3. bokdamen skriver:

    Du är om och kring dig med bild och ljud, kul! Musik lyssnar jag sällan på, ljudböcker blir det ofta. Böcker köper jag i stort sett aldrig sen jag började jobba med det. Kontanter hanterar vi faktiskt fortfarande på jobbet, både yngre och äldre använder det, men mest kort som används.Ha en skön fredagskväll och helg!

    • p169sun skriver:

      Musik är nyttigt för själen, åtminstone för min själ. Ikväll skulle vi gått och lyssnat på Musica Vitae när de spelade ur Årstiderna av Vivaldi. Tyvärr blev det inget med det. När jag var yngre hade jag nog inte uppskattat Musica Vitae, klassisk musik var inget för mig då. Ha en skön helg!

  4. A ROOM OF MY OWN skriver:

    det var en väldig massa DVD – filmer. jag har en del och tittar gärna på dem och lånar också på biblioteket. e-ljudböcker använder jag gärna om inläsaren är riktigt bra. maken har många CD – skivor så vi har även CD – spelare. och gammal gramofon för LP. fast telefon har vi inte haft på evigheter. kontanter använder jag ibland och tycker att det är bra att ha lite lösa pengar.

    • p169sun skriver:

      Ja, jag är väldigt förtjust i filmer och då är det förstås kul att ha tillgång till så många filmer. Ändå är nog musiken och Spotify det viktigaste för mig. Det var en gammal man Berthel Nordström 92 år som 2013 blev utsedd till Sveriges modernaste pensionär. Han blev intervjuad i SVT, han slutade intervjun med att säga att Spotify var det bästa av allt med tekniken. ”Jag har all världens musik i min iPhone idag!” Jag håller med honom.
      Det är många år sedan jag slutade ha kontanter på mig, och mitt ekonomiska liv har aldrig varit så bekvämt som det är idag och ändå jobbade jag på en bank!

  5. maken svettades en gång när hans mobil dog och inte kunde visa bussbiljett, och vid passkontroll i London i sommar när jag inte fick internetkontakt och skulle visa boardingkort på Heathrow.

    • p169sun skriver:

      Sån’t kan ju hända och då kan det bli stressigt, men jag har aldrig varit ute för det än, tack och lov.
      Hustrun är lite försiktigare än mig, ska vi gå på konsert så har hon ju biljetterna i mobilen, men hon skriver alltid ut dem för säkerhets skull.

  6. Paula Merio skriver:

    Jag gillar inte att prata i telefon. Lite komiskt då jag jobbade flera år på en utlandsavdelning på bank där vi satt och tog emot expressbetalningar till utlandet, på telefon…mobilerna gillar jag egentligen inte alls, men man klarar sig ju inte utan. Kontanter borde man ha i dessa osäkra tider när det görs it-attacker mot banker, det kan bli elavbrott osv. Då är vi rätt hjälplösa i tekniksamhället.
    Trevlig advent

    • p169sun skriver:

      Jag använder hellre videochatt när jag pratar med dottern, men det är inte alla som gillar det. Själv tycker jag att det blir bättre samtal eftersom jag ser hennes kroppsspråk också.
      Tror inte vi har så stor nytta av kontanter om nätet slås ut. Butikerna kan inte sälja eftersom de inte kan läsa av streckkoderna och alltså inte vet vad varorna kostar. Jag deltog i ett projekt för 10-12 år sedan med länsstyrelse, polis, militär, handlare och så bank, vi undersökte konsekvenserna av en isstorm som slog till och gjorde oss strömlösa i 14 dar. Det fick ett par av handlarna att dels sätt glasluckor och glasdörrar på kyl- och frysdiskarna och installera reservkraft – dieselkraftverk. Undrar hur många som har det idag.
      Trevlig helg!

  7. Paula Merio skriver:

    Ja visst har du rätt, utan modern teknik vet vi ingenting. Men jag tänker att man kanske ändå kan handla mat, basvaror, handlaren kan ju prissätta mjölken etc. Men det är skrämmande hur sårbara vi har blivit, och Putin tycker det är kul att krascha datasystem…

    • p169sun skriver:

      Ja, vi är sårbara idag. Det är den stora nackdelen och det som är allra värst tycker jag är att det idag är så enkelt att sprida vilka lögner som helst. Förr var man tvungen att få in en insändare i en tidning, idag skriver man vilka lögner som helst på sociala medier och så sprids det som en löpeld.

  8. Lottens Bokblogg skriver:

    Vi rensade mycket i flytten, men just böcker klarade vi inte i någon högre grad. så vårt boende domineras av böcker 😉 Vi kan också spela DVD och CD, bra eftersom vi har musik så. Det mesta finns på streaming, men har man en musiksmak som är lite annorlunda är det en hel del som inte finns. Jag antar att det är en kostnadsfråga för artisterna.

    • p169sun skriver:

      Ja, vi tyckte det var tungt att välja ut böcker att lämna till Kupan och Erikshjälpen, men vi hade inget val. Vi har bokhyllor i vardagsrummet och i arbetsrummet och så finns det bokstaplar på nattduksborden och på ett skåp i sovrummet också. Böcker är viktiga liksom musik. Jag är lite av en allätare när det gäller musik, soul var länge min favoritmusik, men jag hittar favoriter i jazz, tradjazz, klassisk musik, opera, disco, country i all musik faktiskt.
      På 70- och 80-talet hade jag en dyr musikanläggning, förstärkare, skivspelare, bandspelare, både kassett- och rullbandspelare, fina högtalare och så fick jag köpa EP- och LP-skivor. Idag är min iPhone förstärkare, skivspelare och bandspelare och så har jag köpt ett par riktigt bra högtalare. Spotify för en hundring i månaden så har jag nästan all världens musik. Jag lägger en bråkdel av vad jag la på musik på 70- och 80-talet.

  9. bpz3 skriver:

    Din fru och jag har då (minst) en sak gemensamt – vi föredrar pappersböcker. Vi vill ha bokkänslan med at vända papper kvar;-)

    Svar: Håller helt med dig om apotea.se. Receptbelagda läkemedel levereras fraktfritt till dörren dagen efter. Receptfria varor är betydligt billigare hos apotea än på ett vanligt apotek. Använder mig ganska ofta av apotea.

    • p169sun skriver:

      Jag klarade att läsa e-böcker, sådana som jag laddade ner från biblioteket till min iPad och så läste jag dem där. Nyligen provade jag ljudböcker alltså sådan där någon läst in boken och jag kan lyssna på uppläsningen. Det fungerar inte, jag somnar. Men, jag ska träna mer på det, jag kanske lär mig så småningom.

  10. Pingback: Fem en fredag v. 50: Röra - elisamatilda.se

Lämna en kommentar