Fredag den 30 december 2022

Elisamatilda´s Fem en fredag v. 52: Gott slut 2022

Varje fredag ställer Elisa fem frågor på sin blogg och vi brukar vara runt 20 andra bloggare som svarar på frågorna. Häng gärna på, det är ett roligt fredagsnöje tycker jag, både att svara på frågorna och att läsa vad de andra svarar. Här är veckans fem frågor:

  1. Vad var det bästa med det här året?
  2. Vad ser du fram emot med ett nytt år?
  3. Gjorde du vad du tänkt under året?
  4. Hur avslutar du året 2022?
  5. Vad tar du med dig från 2022 in i 2023?

Vad var det bästa med det här året?
Hjortsberga kyrkaLinda Pettersson Bratt, jazzsångerska uppväxt i Sundsvall och nu bosatt utanför Växjö, firade 25 år som artist och 50 år som människa på Växjö Teater. Det gjorde hon tillsammans med South of Sweden Exclusive Jazz Orchestra, det var förstås fullsatt och det var bland det bästa jag upplevt i musikväg. Hon visslar också fantastiskt bra och hon har uppträtt tillsammans med Toots Thielemans.
Bilden är från första gången jag hörde Linda Pettersson, en konsert 2013 i Hjortsberga kyrka som arrangerades av Cancerstiftelsen i Kronobergs län.

Den 30 november träffade jag min mentor och vän Nils-Gunnar. Vi jobbade tillsammans på Sparbanken Kronan under ett intensivt 80-tal.

Men det allra bästa är förstås att familjen fått vara frisk under hela året bortsett från små förkylningar och lite solskador som fått behandlas med framgång.

Vad ser du fram emot med ett nytt år?
Jag hoppas och önskar att vi får några nya ledare i Sverige och i världen med positiva visioner, istället för de eländiga populister som vi har gott om idag och som predikar hur eländigt allt är och att det var bättre förr.

Jag längtar redan efter en långsam och härlig vår och sedan en sommar med lagom blandning av regn och lagom värme. Har märkt en förändring hos mig, idag ropar jag hurra när jag märker att det blåser rejält – elproduktionen! Ni kollar väl Svenska Kraftnät, kontrollrummet?

Gjorde du vad du tänkt under året?
Jag hade planerat att under året behandla lite solskador som jag hade i pannan, min hudläkare Maria tyckte att vi kunde vänta till september oktober. Det var bra på många sätt, den medicin (kräm) som fanns tidigare var dels dyr, dels var den väldigt aggresiv. När jag skulle börja hade patentet gått ut och nu fanns det både bättre och snällare medicin.

Jag hade också tänkt cykla mer under året och det har jag gjort, men 2023 ska jag försöka cykla ännu mer. Träning till exempel cykling och kanske framförallt knäböjningar är viktig när man blir äldre. Jag började med knäböjningar var- eller åtminstone varannan dag för en månad sedan och det är mycket som blivit lättare efter den förändringen.

Hur avslutar du året 2022?
”Same procedure as last year…”. Det är säkert 40 år vi firat nyår tillsammans med våra tidigare, 70-talet, grannar i Sandsbro. Nu sedan ganska många år bor de vid havet strax norr om gränsen mellan Småland och Blekinge. Det var tidigare en sommarstuga, numera en modern villa. Vi har varit lite färre under pandemin, men i år blir det full uppsättning och då är vi fem par. Det blir riktigt roligt.

Vad tar du med dig från 2022 in i 2023?
Att inte stressa för att det händer hemska saker, försök se helheten, lyssna på vetenskapen och hoppas att allt löser sig till slut. Har det inte löst sig så är det inte slut än!

Så avslutar jag med att önska alla bloggvänner här ett Gott Nytt År!

Detta inlägg publicerades i Foto, Humanism, Kultur, Moral, Motion, Musik, Politik, Sjukvård, Uncategorized och märktes , , , , , , . Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Fredag den 30 december 2022

  1. Susjos skriver:

    Låter som du haft ett fint år, och visst vill vi ha lagom värme och regn på det nya året också. Fint med ett trevligt nyårsfirande i morgon, njut och ha en trevlig kväll!
    Gott Slut och Gott Nytt År!

    • p169sun skriver:

      Jo, vi har nog bägge haft ett fint år. Du får väl fira nyår när du får en ledig natt! Ha ett gott och härligt 2023!

  2. Karoleen skriver:

    Just ” Har det inte löst sig så är det inte slut än!” är extremt viktigt att förstå och inse. Det är då svårt att bara lugna sig och ta drt dom det kommer, men ack då viktigt det är! Hs en härlig helg med ex-grannarna, kul med traditioner!

  3. Gott Nytt! Hoppas alla dina önskningar uppfylls

  4. BP skriver:

    Önskar dig också ett Gott Nytt År.
    Tänkvärt svar till sista frågan. Så rätt som det är sagt.
    Så bra med ”fördröjningen” av behandlingen av solskadorna. Ibland är uppskjutna behandlingar till fördel som i ditt fall.
    Ert nyårsfirande är verkligen en riktigt tradition. Har man hållit på i så många år, då är man ett sammansvetsat gäng. Hur kul som helst:-)

  5. Paula Merio skriver:

    Du låter precis som den du är, Sundh! Jag har inte ont i knäna men är otroligt stel. Artros överallt i kroppen, men gör det jag kan, promenader och simning. I övrigt håller jag med om dina önskningar inför det nya året. Gott nytt År

  6. A ROOM OF MY OWN skriver:

    låter som ett trevligt nyårsfirande. särskilt som skaran inte varit fulltalig på ett par år. jag borde också cykla mera. och promenera. visst längtar en efter vår och sommar och lagom med värme, sol och regn. Gott nytt år!

Lämna en kommentar