Fredag den 5 maj

Köpenhamn om en vecka – kommer vi dit den här gången?

Cafe_Sorgenfri_platte_BEn sak lärde jag mig när vi bokade tåg och hotell i januari, att jag ska boka Öresundståg ombokningsbart. Nu har jag bokat dotterns födelsedagsfirande om lite mindre än 2 veckor. När jag bokat så får jag höra att det riskeras en tågstrejk och det är Öresundståg och Stockholms tunnelbana som kommer att tas ut i strejk först. Hoppas de får till ett avtal, inte bara för vår skull.
Jag hade förresten nytta av ombokningsbart tåg redan dagen efter jag beställt resan, vi bokade om resan till Köpenhamn till en tidigare avgång. Det gick lätt och bekvämt. Men de nya biljetterna hittade jag först när jag kollade spammappen. Bilden är från Café Sorgenfri i Köpenhamn för 8 år sedan, det var då jag var där senast. Nu har jag bokat bord där igen.

Kortkommandon i Google

Jag använder Google rätt mycket. Google Kalender, Google forms, jag gör formulär (inbjudningar, anmälningar, enkäter), Google Meet videochattar jag med. YouTube använder jag varje dag. I veckan hittade jag en lista med kortkommandon i Google, den gillade jag skarpt.

Elisamatilda och fem en fredag

Fredagsmorgonens nöje för mig. Det är alltid roligt att surfa till Elisamatilda.se när jag startat datorn på fredagar. Här är frågorna vecka 18.

  1. Vad är den största nyhetsrubriken du sett idag?
  2. När blev du senast upprörd över nyheterna?
  3. Vilken var den första nyhetshändelsen som påverkade dig?
  4. Vad får för mycket uppmärksamhet i media på sistone?
  5. Hur tar du in nyheter?

Vad är den största nyhetsrubriken du sett idag?
Jag tar mig friheten att ta en nyhet från igår först. Väljarbarometer, maj 2023 från SVT/Novus gillade jag skarpt. Någon analys från mig får du inte, men det är nog inte så svårt att gissa vad som gladde mig mest. Idag var det nyheten om massmordet i Serbien.

När blev du senast upprörd över nyheterna?
Nyhetsflödet – det är ju enormt idag, vi får inte bara de riktigt stora nyheterna från världens alla hörn, vi får en del ganska små nyheter från andra kontinenter. I samband med en masskjutning i Serbien skrevs om en skolskjutning i onsdags också då åtta barn och en säkerhetsvakt sköts ihjäl av en elev i sjunde klass. Vad är det för fel på samhället när barn skjuter ihjäl skolkamrater? En stor skillnad idag mot när jag växte upp är att jag upplevde inte speciellt många hot. Barn och ungdomar idag har ju massor med hot. Får jag något jobb när jag pluggat färdigt? Kommer klimatförändringen att göra vår jord obeboelig? När kommer nästa pandemi? Har vi snart ingen antibiotika som bakterier inte är resistenta mot? Har vi snart inga hantverkare kvar, ingen eller i alla fall väldigt få verkar intresserade av den typen av arbete

Vilken var den första nyhetshändelsen som påverkade dig?
Kennedy_JFK_limousine_DallasDet var nog mordet på John F Kennedy den 22 november 1963, det gick nog en chockvåg över nästan hela världen då. Nästa mord på en statsman påverkade mig ännu mer, den 28 februari 1986. Det trodde åtminstone inte jag att det kunde hända i Sverige.
Bilden tagen några minuter före mordet på John F Kennedy.
Foto: Walt Cisco, Dallas Morning News, Public domain, via Wikimedia Commons

Klicka/tryck på bilden så blir den större.

Vad får för mycket uppmärksamhet i media på sistone?
Även ganska små händelser, som triggar våra känslor framförallt rädsla, ilska, oro, de får stort utrymme i media. Små händelser som triggar varma positiva känslor får inte alls lika stort utrymme. Det är synd. En 92-årig dam som jag hjälper med tekniken (iPhone och iPad) hon sa för ett tag sedan ”Jag orkar inte höra nyheter mer än en gång om dagen, jag blir så ledsen av alla hemska nyheter”. Det är nog många som blir det, även yngre.

Hur tar du in nyheter?
Nyhetsmorgon är alltid på när vi äter frukost, resten får jag genom lokaltidningen och DN digitalt. En del oftast oseriös ”nyhetsförmedling” via sociala medier. Twitter är okej ända tills man läser kommentarerna, där spårar det alltid ut med otidigheter, lögner, hat och hot. Men om man låter bli att läsa kommentarerna till tweeten, det gör jag med viss framgång, då är det okej. Men jag lutar ändå till att lämna Twitter, men det har jag tänkt göra i flera år nu utan att ha gjort det.

För övrigt är det soligt med en klarblå himmel i Växjö. Det blev en tur med Aprilian och kameran efter lunchen men det är fortfarande lite kallt.

Detta inlägg publicerades i Foto, IT-teknik, Kultur, Resor och märktes , , , , , . Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Fredag den 5 maj

  1. jo, spamkorgen får man kolla regelbundet… Minns när min mormor grät 1963 när president John F. Kennedy blev skjuten, hade inte riktigt koll på världshistoria då.

    • p169sun skriver:

      Ja, det var många i västvärlden som sörjde honom då 1963.
      John F Kennedy är också ett bevis på skillnaden mellan då och nu. En president som levt som han hade inte blivit sedd som världens hopp och det goda personifierat.
      Ha en skön helg!

  2. Paula Merio skriver:

    Jag började med twitter när Ukrainakriget startade. Och sedan har det varit intressant med Natodebatten, speciellt för mig som finländare. Kommentarer läser jag aldrig. Men sen läser jag också allt som Agnes Wold skriver, hon är min husgud(inna). Trevlig helg

    • p169sun skriver:

      När hon började bli känd och uttala sig i media tyckte jag hon var för tvärsäker. Med tiden har börjat gilla henne mer och mer.
      Jo, twitter fungerar om man bara inte läser kommentarerna. Det är många journalister som skriver och en del författare också, jag gillar Theodor Kallifatides och Jan Guillou. Ha en skön helg, du också!

  3. BP skriver:

    FB och Twitter liksom Instagram, TikTok och Snapchat har jag aldrig använt mig av. Är bog en av få som vågat vägra bland annat FB;-)
    Precis som du skrev jag också om Kennedys mord. Minns att min mamma utbrast i tårar.
    Den 92 åriga damen har rätt. Jag brukar aldrig titta på nyheter förrän på kvällen. Vill ju inte förstöra hela dagen med alla dåliga nyheter…

    Hoppas i alla fall att ni den här gången kommer iväg till fina Köpenhamn. Håller tummarna:-)

    • p169sun skriver:

      Tack, jag hoppas också, å andra sidan har jag skyddat mig så jag kan få tågbiljetterna återbetalda. Vi kan ju åka när och om en eventuell strejk är över.
      Jag var rätt aktiv på sociala medier för några år sedan, men har efter hand upptäckt alla avarter. Nu håller jag mig till några få Facebook-grupper en heter Gamla Växjöbilder och det är roligt att se foton som visar hur Växjö såg ut när jag var barn. Sedan har brorsan och jag och våra familjer en ”hemlig Facebook-grupp” ingen kan se den mer än vi som är med i den.
      Men både Facebook och kanske framförallt Twitter översvämmas av lögner, hat och hot. Du gör helt rätt i att hålla dem ifrån dig. Ha en skön helg!

  4. Susjos skriver:

    Jag var lite för ung för att minnas mordet på JFK, men jag skrev också precis som du , att Palmemordet var en chock som jag sent ska glömma. Ja, nyheterna nuförtiden är tuffa att läsa om, håller med den gamla damen!
    Ha en fin helg!

    • p169sun skriver:

      Det fanns säker en massa eländiga nyheter förr också, men vi fick aldrig höra om det. Idag sprids nyheter lika fort över hela världen som de förr spreds i en liten småstad på landet. Idag får vi höra om olyckor på andra sidan atlanten som vi inte fick höra om om de skett i ett annat landskap på 60-talet. Svag överdrift kanske men det ligger ganska nära sanningen.
      Ha en skön helg, du också!

  5. Visst har vi upplevt många ”svarta dagar” som sitter kvar i minnet! Twitter är en knepig nisch, jag har ett konto men har raderat samtliga inlägg jag gjort (de var inte många) och kommer nog inte att twittra igen.

    • p169sun skriver:

      Jag är på väg dit jag också. Men så finns Theodor Kallifatides och Jan Guillou där plus några till som jag gillar att läsa. Men, det kunde vara så bra om bara de där lögnarna och hatarna försvann därifrån.
      Ha en skön helg!

  6. it_is/Anette skriver:

    Jätte intressanta svar att läsa. Många tänkvärda saker du tar upp.
    Det här med att ta den där lilla extra kostnaden för att ha en ombokningsbar biljett är värd varenda krona o känns tryggare.
    Ha en fin söndag

    • p169sun skriver:

      Tack, jag hoppas verkligen att det inte blir någon tågstrejk nästa vecka. Men hur som helst så drabbar det mig inte ekonomiskt och det är ju alltid något.
      Ha en skön vecka!

Lämna en kommentar