Fredag den 26 maj

Elisamatilda, fem en fredag nästan som vanligt

Idag var där inga fem frågor när jag startade datorn, det är egentligen härligt när mönster bryts. Varenda fredagsmorgon klockan sju så brukar det finnas fem frågor till mig. Men inte idag, Elisa missade att det var torsdag igår. Så idag fick vi vänta några timmar. Men frågorna kom förstås, bara lite senare än vanligt. Här är den här veckans frågor, som handlar om positivitet.

  1. Vad är en bra sak med den här veckan?
  2. Hur har du vänt något negativt till positivt i veckan?
  3. Vad har gjort dig glad idag?
  4. Vad är något du kommer göra för din egen skull i helgen?
  5. Ser du glaset som halvfullt eller halvtomt?

Jag började rätt sent på fredagskvällen och nu är det lördag förmiddag. Igår såg jag på TV när Öster vann över Landskrona i Superettan. Det var ju skönt, fyra första matcherna i årets serie vann Öster alla ganska lätt. De fyra senaste har det varit tre förluster och en oavgjord. Så det var skönt att de vann idag.

Men nu till Elisas frågor:

Vad är en bra sak med den här veckan?
Det har varit ”lagom” vackert väder, ganska mycket sol men inte alltför varmt. Det har varit skönt att vara ute och cykla och givetvis att köra med Aprilian. Självklart med kameran på magen. De två korten med rosa blommor här nedan är en Prydnadsapel. Vi har fem sådana Prydnadsapel Rudolph på vår gård, de är sanslöst vackra under en kort tid när de blommar. Det andra kortet är ett konstverk placerat i Växjösjön, en discokula som snurrar sakta hela tiden. På den har en skrattmås byggt sig ett bo. Tryck/klicka på bilderna.

Hur har du vänt något negativt till positivt i veckan?
Jag kan inte påminna mig något negativt den här veckan, har bara haft trevliga aktiviteter. Kortspel med gubbarna i onsdags. Jo, jag cyklade dit och så glömde jag låsa cykeln men den stod kvar orörd när vi kom ut vid halv elva tiden. Det var väl positivt. Det händer ganska ofta numera, kan ju inte bero på åldern! Men cykeln står alltid kvar.
Nu kom jag på, att Tre Kronor förlorade mot Lettland var förstås negativt. Håller man inte fanatiskt på Tre Kronor kan man ju vända det till något positivt för letterna… Jag håller nog fanatiskt på Tre Kronor för jag har svårt att vända den förlusten till något positivt, men det fixar nog Sam Hallam.

Vad har gjort dig glad idag?
Hälsade på Bengt, han är tvåa från vänster i främsta raden och jag står längst till höger i främsta raden. Bengt är en kompis från 60-70 talet, vi spelade då bowling tillsammans i Växjö Kägelklubb. I juni ska vi ha en återträff och jag har lovat visa upp de kort jag har. Idag ringde Bengt och sa att han hade några kort från vårt 20-års jubileum 1980 på Stadshotellet i Växjö. Så jag åkte hem till honom och så fick jag låna bilderna för att skanna dem. Men framförallt fick vi ett härligt snack. Här är ett kort på Växjö Kägelklubb troligen från slutet på 60- eller början på 70-talet.

Växjö KK

Växjö Kägelklubb

Vad är något du något du kommer göra för din egen skull i helgen?
På lördagarna är det oftast två saker som är för min skull. Brorsan och jag badar bastu före kvällen, det är så skönt både för kroppen och förmodligen ännu mer för själen. På lördagskvällen blir det oftast en riktigt god köttbit, pommes, varma tomater och till det öl och en eller ibland två små Ålborgs Jubileum. Ikväll blir det kalventrecote.

Ser du glaset som halvfullt eller halvtomt?
Är det något jag inte tycker om så är det garanterat halvfullt och tvärtom om det är något gott.  Men generellt är jag nog väldigt positiv så som talesätt är mitt glas alltid halvfullt.

Ha en skön helg!

Detta inlägg publicerades i Foto, Idrott, Nostalgi och märktes , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Fredag den 26 maj

  1. A ROOM OF MY OWN skriver:

    trevligt när vänner från förr fortfarande finns med. håller med om att lagom värme är
    bäst. lagom för att sitta ute och äta frukost. om glaset är halvfullt eller halvtomt avgörs av vad saken gäller och dagsformen. trevlig helg!

    • p169sun skriver:

      Jo, jag uppskattar att ha ett gäng gamla vänner att fortfarande umgås med. Nästa vecka ska vi träffa våra tidigare grannar från Sandsbro. Vi instiftade ett speciellt födelsedagsfirande. Inga presenter men vi gick till den som fyllde år med en korg med öl och en flaska Gammeldansk, sedan snackade och skrattade vi hela kvällen.
      Vi håller fast traditionen fast vi flyttat in till stan och bor i olika stadsdelar.

  2. BP skriver:

    Vilken positiv vecka för din del, förutom förlusten i ishockey. Det verkar inte spela någon roll ven Tre Kronor har som tränare, laget torskar i alla fall i kvartsfinalen. En tröst kanske att Finland gick samma väg, och det som regerande mästare och på hemmaplan dessutom.
    Grattis till Östersegern:-) Växjö har ju till och med ett damlag i högsta serien. Så fotboll finns det gott om i din stad:-)

    • p169sun skriver:

      Jag är som du mer intresserad av fotboll än ishockey. Jag tror Öster är på väg åt rätt håll nu, hoppas gör jag i alla fall. Det är kul med damerna, det började illa i serien i år, men det har gått bättre på sista tiden.
      Jag tycker Öster ska snacka med Lakers, vilken organisation den föreningen har och vilken ekonomi.

  3. Härligt ställe att bygga bo på, liknar vatten…? Måsen vill inte gömma sig 🙂

  4. Hannas krypin skriver:

    Så skönt att du har haft en sådan bra vecka. Härligt när det inte händer några negativa grejer. Härligt det låter med bastu. Jag ser också glaset som halvfullt.

    • p169sun skriver:

      Ja men det är lite som du själv skriver, vi väljer själva hur vi tar emot andras synpunkter. Det hjälper en att vara positiv om man är öppen för andras åsikter och synpunkter. Men det är inte alltid det fungerar…
      Bastu är en lisa för själen, det finns inget bättre sätt att slappna av.

  5. Susjos skriver:

    Min man tittar också på VM i ishockey och blev lika bedrövad som du!
    Ute är det dock snart sommar, och visst är det ljuvligt med alla rosa blommor och värmen som kommer!
    Precis som du är jag en positiv person, vågar som vi är, så glaset är väl ofta halvfullt!
    Ha en fortsatt fin helg!

    • p169sun skriver:

      Det var nog inte så dåligt att förlora mot Lettland, idag ledde de länge mot Kanada. Det är nog ett rätt bra lag de har i år.
      Jag är egentligen inte ett dugg intresserad av blommor, det är hustruns avdelning. Men jag tycker om att fotografera nlommor, buskar och träd.

      Visst blir det mycket roligare när man ser positivt på livet.
      Ha en skön söndag!

Lämna en kommentar