Midsommarafton

Elisamatilda och fem en fredag

Här är midsommaraftonens 5 frågor från Elisamatilda.

1 Hur spenderar du midsommar i år?
2 Vad gör du helst på midsommarafton?
3 Har du någon gång plockat 7 sorters blommor och stoppat under kudden?
4 Vilken är din favoritsommarsång?
5 Vad har varit bäst under första halvåret av 2023?

Här är mina funderingar kring frågorna.

Hur spenderar du midsommar i år?
På samma sätt som de senaste 47 åren!
Vi åker till Södra Kärr som ligger i Småland, alldeles norr om gränsen till Blekinge ute vid kusten. Där bor våra grannar från de första åren vi bodde i Sandsbro, de flyttade till Karlskrona för länge sedan. Nu bor de där det tidigare fanns en sommarstuga, nu är där en villa. Strax före pensioneringen bosatte de sig där. I år var vi 8 personer som firade midsommar där.

Vad gör du helst på midsommarafton?
Numer handlar det precis som julen enbart om mat och umgänge. I år satte vi oss till bords, utomhus förstås, och med några korta avbrott satt vi där till klockan närmade sig midnatt. Det var mycket snack och skratt och mycket mat förstås.

Har du någon gång plockat 7 sorters blommor och stoppat under kudden?
Nej, det har jag aldrig gjort.

Vilken är din favoritsommarsång?
Idas sommarvisa tycker jag är vacker. Sommaren är kort är en riktig sommarlåt och Skål och höj ditt glas min vän är min bästa snapsvisa.

Vad har varit bäst under första halvåret av 2023?
För mig är det är ljuset kommer åter efter det mörka vinterhalvåret. Det är så skönt att kunna gå eller cykla en sväng klockan 18-19 på kvällen och det är fullt dagsljus. Det här blir viktigare och viktigare för varje år som går tycker jag.

Hoppas ni får en trevlig midsommarhelg!

Detta inlägg publicerades i Kultur, Nostalgi, Resor, Uncategorized och märktes , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Midsommarafton

  1. Susjos skriver:

    Vilket härligt firande! Å tänkt att ni träffats så många år. Vi firar på liknande sätt, med goda vänner-år blev det faktiskt med släkten istället, så massa god mat, sång och i år blev det femkamp också! Visst är det ljuset som man längtar till det första halvåret!
    Ha en fortsatt fin midsommarhelg!

    • p169sun skriver:

      Släkten är ju också roligt att umgås med, det gör vi vid julen, hustruns släkt.
      I augusti har vi kräftskiva och då är det min släkt.
      Ha en skön fortsatt midsommarhelg!

  2. för 47 år sedan var jag ung… minns att jag har tältat också nån gång, musik… minnena bleknar… och innan dess bodde jag i Finland, svaga minnen, vännerna också bytts några gånger

    • p169sun skriver:

      Tältade gjorde jag några gånger, men aldrig under midsommarhelgen. Nya vänner har vi förstås fått men de flesta gama vännerna är fortfarande vänner. De här är bland våra äldsta vänner.

  3. A ROOM OF MY OWN skriver:

    ljuset betyder mycket för oss nordbor. och det är nog som du säger att det blir allt viktigare med åren. vi firade lugnt och stillsamt och jag satt utomhus i det längsta.

    • p169sun skriver:

      När jag var yngre hade jag inget emot mörkret, jag t o m tyckte om att köra bil i mörker. Idag kör jag inte gärna när det är mörkt. Mörkerseendet försämras kraftig i takt med stigande ålder.
      Vi satt också ute hela kvällen igår, det var ljuvligt.

  4. Låter som ett väldigt trevligt midsommarhäng!

    • p169sun skriver:

      Ja det var det, precis som vanligt. Hustrun och jag samt ett par som bor i Karlskrona sov över medan det tredje paret körde hem, de bor i Skäppevik på sommaren, det är bara 5-6 km dit. Frun drack bara alkoholfritt. Apropå det så när jag tog fram den 3:e ölen till lunchen så drack jag glatt ur den. När jag av en slump tittade på burken så såg jag på etiketten Mariestad Akloholfri! Den smakade precis lika bra som starkölen.
      Vi stannade kvar till lunch på lördagen och så blev det kaffe och jordguppstårtan som blev över från midsommarafton. Vi var hemma före kl 18 i alla fall.

Lämna en kommentar