Sista dagen i juni

Fredag betyder alltid Elisamatilda och fem en fredag

Den här fredagen den sista dagen i juni är temat på Elisamatildas frågor ”Till ända”.

  1. Vad var sist på din senaste inköpslista?
  2. Vad sa du senast att du aldrig kommer göra igen?
  3. Vilken tv-serie eller film såg du senast klart?
  4. Vad tog senast slut hos dig?
  5. Hur avslutar du ett samtal?

Så här tänker jag kring veckans frågor. Vill du vara med så gå in på Elisamatilda.se, där kan du också se vad andra har svarat på veckans frågor.

Vad var sist på din senaste inköpslista?
Det var mjölk till hustruns frukostkaffe.
På tal om kaffe, jag såg/hörde/läste, jag minns alltså inte men jag tror det var i radion. Det var i alla fall en man som var kunnig om kaffe och ett av hans tips för att få godare kaffe var att köpa hela bönor och mala kaffet själv. Min svåger, i Mariestad, som vi besökt den här veckan hade också hört detta och nu serverades vi kaffe där han malt hela kaffebönor själv. Han hade en gammal handdriven kaffekvarn. Jag säger bara prova detta!

Vad sa du senast att du aldrig kommer göra igen?
Det är nog ganska sällan jag har sagt det, men jag minns ett tillfälle. Det var när jag hade legat på AVA på lasarettet i två nätter för ett brustet blodkärl högt upp i näsan. När jag lämnade lasarettet tänkte jag att nu har jag inte rökt på nästan 3 dygn, bättre läge att sluta finns knappt. Det var i november 2009 som jag bestämde mig för att aldrig mer röka, och det har jag inte gjort. Innan dess rökte jag två paket om dagen. Detta är, för mig, ett bevis för att det är lätt att sluta röka (det var lätt för mig) om du bara är tillräckligt motiverad. Jag kopplade ihop det brustna blodkärlet och det enorma blodflödet ur min näsa med rökningen och det ville jag aldrig vara med om igen. Det fick jag göra, tre år i följd drabbades jag av detta men sedan dess har jag sluppit det.

Vilken TV-serie eller film såg du senast?
IMG_1522 1TV-serier är jag inte förtjust i så vida det inte är miniserier. Men jag såg en för någon vecka sedan, jag blev inspirerad av brorsan som just då åkte en bussresa som bland annat tog dem till Normandie. TV-serien är från 1982 We’ll Meet Again med Susannah York, Michael Shannon. 7,1 är betyget på IMDB.com.
En av de senaste filmerna jag sett var The Noel Diary (2022) som finns på Netflix, det är en romcom film,  romantisk komedi alltså. Jag gillar känslan i filmen. En annan film jag sett den här veckan är En officer och en gentleman (1982) som jag såg om.

Vad tog senast slut hos dig?
Det var nog Melleruds utmärkta pilsner, den heter så och den är en mellanöls-typ alltså 3,6 viktprocent, idag när vi mäter volymprocent är det 4,5. Hustrun tycker jag är tråkig för jag köper bara den, vill inte prova några andra. Varför ska jag göra det, den är ju suverän. Innan det blev den var det Slatopramen som jag höll envist fast vid i ganska många år.

Hur avslutar du ett samtal?
Beror förstås vem jag pratat med. Vanligtvis avslutar jag samtal med Hej! eller Vi hörs!
Mitt senaste samtal var till 11414, jag beställde tid för nationellt id-kort åt min svåger. Han fick tid för detta dagen efter kl 9. Då avslutade jag med Tack för hjälpen.
Själv ska hustrun och jag skaffa nationellt id-kort på måndag.
Undrar du varför så beror det på att jag läste det här på min banks hemsida: För ett starkare skydd mot bedrägerier kan du behöva bekräfta din identitet med ett pass eller nationellt ID-kort när du beställer ett nytt Bank-id med säkerhetsdosa.
Dessutom vill jag ha ett digitalt id-kort i min mobil och för att skaffa det måste jag identifiera mig med ett fysiskt pass eller nationellt id-kort. Körkort accepteras inte.

Här är två foton brorsan tog på Fallskärmsmuseet i Caen.

Detta inlägg publicerades i Foto, Kultur, Resor och märktes , , , , , . Bokmärk permalänken.

25 kommentarer till Sista dagen i juni

  1. Hannas krypin skriver:

    Bra jobbat med rökningen. 🙂

  2. själv hade jag aldrig råd att börja röka

    • har rostat och malt kaffe själv, och har ingen lyxig kaffemaskin.

      • p169sun skriver:

        Idag köpte jag hela kaffebönor och nu ska jag skaffa en kaffekvarn så jag kan mala bönorna och en Bodum fransk press kaffebryggare. Tror jag kan hitta en så’n på Kupan eller Erikshjälpen. Min svåger hade en sådan och det kaffet var sanslöst gott.

  3. Så bra på sitt eget lilla vis att du hamnade på AVA den gången och slutade röka! Jag har rökt men slutade 1993 och är väldigt glad över att jag lyckats hålla mig ifrån det.

  4. Paula Merio skriver:

    Att dricka egenmalet kaffe måste ju vara godast. Men att komma till skott när man är sugen på en kopp, njae, tror inte det…
    Jag åkte på en tia år 2010 som sedan visade sig bero på en förträngning i halspulsådern. Jag tog samma beslut som du, hade varit storrökare i över 40 år och läkaren sa att det inte fanns någon bättre medicin än rökstopp. Jag såg det som en andra chans, har mina begränsningar men klarat mig skapligt bra ändå, även om hjärnkontoret inte alltid lyder mig då halva hjärnan har dåligt blodflöde. Ha nu en fin sommarhelg

    • p169sun skriver:

      När jag jobbade då hade jag aldrig hunnit med att mala kaffebönor men som pensionär går det alldeles utmärkt. Jag läste en bok av Lars-Eric Uneståhl som handlade om idrottspsykologi. Den lärde mig ganska mycket om hur vi med hjälpa av muskulär avslappning och vidare till mental avslappning kan hjälpa oss bland annat att sluta röka.
      Ha en skön helg du också!

  5. bpz3 skriver:

    Så du har också varit rökare. Det var jag med. Slutade i oktober 2020 också på grund av sjukdom. Tyckte heller inte att det var svårt. Men den här sommaren har jag faktiskt fått ett återfall. tre till fem cigg varje kväll unnar jag mig.
    Vad gäller öl (i mitt fall även vin) så håller jag mig också till de öl jag gillar. Under sommaren är det Corona/Sol men en limeskiva, under vintern Brooklyn East IPA.
    Min mamma hade också en kaffekvarn. Hon köpte endast bönor och malde kaffet själv. Minns den goda doften – mmmmhhhhh:-)

    • p169sun skriver:

      Jag vet inte om det varit rädsla för att drabbas igen eller den mentala träning jag sysslade med under några år som hjälpte mig sluta. Jag har aldrig någon gång känt något sug efter att röka.
      Smaka du Mellerud utmärkta pilsner så ska jag prova Corona/Sol med limeskiva!

  6. Susjos skriver:

    Kan tänka mej att kaffe på nymalda bönor är något speciellt! Min man vill ha Zoegas skånerost, och det kan jag inte dricka. Jag brukar dricka Gevalias mellanrost, men priset har gått upp så pass , så nu har jag gått över till Arvid Nordquists mellanrost, billigare och 50 gram mer i paketet, smakar bra också.
    Bra gjort att sluta röka, jag slutade röka när jag blev gravid för 33 år sedan, tyckte inte heller det var svårt, men jag var ingen storrökare, imponerande att du rökte 2 paket om dagen, och sen bara slutade tvärt, men visst är det så att har man bestämt sig så är det inte svårt!
    Min favvoöl är den belgiska ölen Leffe Blonde, den är dock ganska stark 6,6 %, men ack så god! Men just nu dricks en corona med en limeskiva i.
    Ha en fin helg!

    • p169sun skriver:

      Arvid Nordqvist Solid hela kaffebönor har jag köpt. Zoega köpte jag ofta tidigare men det kaffe svågern serverade var något helt annat och han använde Arvid Nordqvist Solid.
      Ja, det var en bra lärdom att det var så lätt att gå från 40 cig om da’n till NOLL så lätt. Om man på allvar bestämmer sig för att göra något så gör man det. Men man ska inte bara säga sig själv att göra det, man ska VILJA gör det.
      En fördel med Melleruds utmärkta pilsner är att den bara är 4,5 %, då kan jag dricka fler, men jag ska prova en Corona med limeskiva. Prova en Mellerud du också.
      Ha en skön helg!

  7. Om kaffet: ja men ORKA … nyvaken och grumlig ska man stå där och mala … nej det blir det inte tal om! Kallar mig surgumma, det tål jag! 😀
    Suveränt att du blev rökfri direkt, även om det var obehagligt sammanhang.
    Tack för filmtipset, låter som något som kan passa mig (och Maken).

    • p169sun skriver:

      Det finns ju elektriska kaffemalare, det går på 2 sek. Min filmsmak har förändrats med åldern, jag har rätt många actionfilmer men idag gillar jag framförallt romcom-filmer. Ha en skön helg!

  8. Anna i Portugal skriver:

    Vi har också elektrisk kaffekvarn, blir så himla gott och doften som fyller huset gör ju kaffet ännu mer njutbart. The Noel Diary såg vi i julas, tyckte den var helt okej. Julfilmer är ofta helt värdelösa egentligen, men denna kunde vi se utan att håna den efteråt i alla fall 🙂

    • p169sun skriver:

      The Noel Diary får hyfsat betyg på IMDb 6,1 men när jag såg den så fungerade den perfekt. Ibland blir det så så egentligen ska man nog inte bry sig om kritikerna.

  9. Mia Eggimann skriver:

    Jag slutade röka för 20 år sedan men ibland blir man sugen

    • p169sun skriver:

      Jag har aldrig varit sugen på att röka sedan den dagen jag slutade. Det tycker jag är konstigt när jag rökt i så många år och så mycket. Men det känns jätteskönt att det är så.

  10. A ROOM OF MY OWN skriver:

    öl är inte min starka sida, men jag dricker det till sill och med snaps. inte vill jag börja mala kaffebönor när jag vacklar upp på morgonen och bara längtar efter kaffe. så fort som möjligt. vi hade kaffekvarn under någon tid i barndomshemmet

    • p169sun skriver:

      Tre frukostar den här veckan, när vi var på besök hos min svåger, fick vi kaffe på nymalda kaffebönor (Arvid Nordquist Solid). Det var mycket godare än något kaffe jag druckit tidigare. Så jag ska i alla fall testa, jag kanske tröttnar men jag måste testa.

  11. Tufft och bra beslut att sluta röka.
    Roligt att läsa andras svar i Fem en fredag. Mest varierande svar finns nog bland tv-serierna.
    Sedan säger väl de flesta av oss ”hej vi hörs” 🙂

    • p169sun skriver:

      När man verkligen innerst inne vill, då kan man. Jag ville verkligen sluta röka då.
      Håller med dig, det är verkligen underhållande att läsa alla andras svar på frågorna. Så ett stort tack till Elisamatilda som ger oss roliga frågor varje fredag.

Lämna en kommentar