Fredag den 21 juli

Elisamatilda saknas idag

Varje fredag ger oss Elisa – bloggen Elisamatilda.se – fem frågor i sin blogg och i förra veckan var vi 26 bloggare som försökte svara på hennes frågor. Men nu tar Elisa semester i två veckor.
Här är en länk till Elisamatildas frågor i början på sommaren – klicka här.
Jag längtar redan till Elisa kommer tillbaka från semestern och ger mig fem frågor igen, men jag får hia mig ett tag till. Hia, är det småländska eller ännu mer lokalt. Jag tycker det är ett bra ord i alla fall.

Indiana Jones – sista filmen

I tisdags var jag tillsammans med dottern och brorsan på bio. Vi såg den senaste filmen med Harrison Ford som Indiana Jones – Indiana Jones and the Dial of Destiny.
Att göra en film om en actionhjälte som i verkligheten är 80 år och filmen är riktigt bra! Det tror jag inte hade varit möjligt för 30 år sedan, det kräver säkert teknik som inte fanns då.
Vi var överens alla tre, en 77-åring, en 69-åring och en 50-åring, att filmen var bra. Kanske var den i längsta laget, den var två och halv timme lång.

Fredag, bästa da’n i veckan eller… Lite bankhistoria också

När jag började jobba efter skolan i Kronobergs läns Sparbank, då var det lörda’n som var bästa da’n i veckan. Ni ser hur gammal jag är va! Mina arbetstider var trots allt rätt bra då 1962. Måndag till fredag jobbade jag från 9:25 till 16:30 och lördagar jobbade jag 9:25 till 13:30. Alla dagar hade jag 29 minuters lunch i vår egen matsal, den tiden räknades som arbetstid, det innebar att jag kunde kallas till något och då fick jag avbryta lunchen. Hade vi haft 30 minuters lunch då hade den inte räknats som arbetstid. Bankens öppettider 1962 var vardagar 9:30 – 18:00 och lördagar 9:30 – 13:00.

Det var perfekt för en kvällsmänniska som jag att börja jobbet strax före halv tio på morgonen. Men det ändrades och egentligen vet jag inte om det var till det bättre.

Vi fick 5-dagars vecka dvs. vi slapp jobba på lördagarna. Öppettiderna ändrades till 9:30 till 15:00 utom torsdagar då vi hade öppet till 18:00. Mina arbetstider var från kl. 8:00 till kl. 16:00. I och med detta så blev freda’n förstås bästa da’n i veckan, för nu blev jag ledig från fredag kl. 16 till måndag kl. 8.

Revolutionen som förändrade världen

Sedan kom revolutionen – Internet, som förändrade inte minst banken från grunden. 1962 fick vi gå till banken för att utföra alla bankärenden. Småningom kom konton som inte hade någon bankbok, när jag började 1962 så fanns bara konton med bankbok, när de motbokslösa kontona kom fick du själv notera insättningar och uttag i ett noteringshäfte om du ville, jag gjorde det ett tag i början sedan slutade jag. Efter ytterligare några år kunde vi ta ut pengar i en automat, det kom också checkkonton så att vi kunde betala med en check när vi handlade.
Internet innebar efter ett tag att jag kunde utföra alla vardagsärenden precis när jag ville och var jag ville 24/7 (24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan). Idag har jag ytterst sällan några kontanter på mig. Mitt bankkort har jag i telefonen så när jag ska betala så blippar jag med telefonen istället för med bankkortet.
Det är väl ett tecken på att jag börjar bli åtminstone lite till åren när jag tänker så här…

Ha en skön helg!


Detta inlägg publicerades i IT-teknik, Kultur, Nostalgi och märktes , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Fredag den 21 juli

  1. Väntar också på att hon kommer tillbaka 🙂

Lämna en kommentar