Fredag den 4 augusti

Elisamatilda ställer 5 frågor en fredag igen

Idag ställer Elisamatilda 5 frågor igen efter 2 veckors semester. Tacksamt tar jag emot frågorna som den här veckan är.

1. Kan du nå ner till tårna om du böjer dig framåt?
2. Vad är något du gör långsamt?
3. Vad kommer du snart börja med igen?
4. Hur behåller du sommarkänslan?
5. Har du något planerat för hösten?

Ska bli kul att läsa andras svar på de här frågorna, först måste jag förstås ta mig an dem själv.

Kan du nå ner till tårna om du böjer dig framåt?
Med raka ben har jag aldrig, ens i ungdomen klarat det, men jag testade nu och med lätt böjda knän kom jag ner så jag kunde röra tårna. Måste bero på att jag krympt…

Vad är något du gör långsamt?
ALLT går mycket långsammare idag, men det mesta går ju att göra och numera som pensionär har jag ju hela dagen på mig. När jag jobbade så fick man göra saker och ting på kvällar eller helger och då var det ju så bråttom. Förstår inte hur jag hann med och jobba, gammalt men så sant uttryck.
Det finns en sak som irriterar mig och det är att jag tänker mycket långsammare idag och ibland tar det också för lång tid att minnas vissa saker.

Vad kommer du snart att börja med igen?
Den 4 september startar jag den första studiecirkeln för höstterminen ”Smarta, bekväma och underhållande appar”, sedan startar jag en cirkel om MS Excel den 6:e och den 7:e startar Internetkafé Tallgården. Så härligt det ska bli.
Tallgården

Bilden visar Internetkafé Tallgården förra hösten.

Hur behåller du sommarkänslan?
Den brukar sitta i till en bit in i september i alla fall, men det hänger förstås på vädret. Eftersom jag inte är så jätteförtjust i brännande solsken och värme över 25⁰ så gillar jag augusti och september.

Har du något planerat för hösten?
Jag har en resa till Köpenhamn som jag egentligen skulle gjort i mitten på januari men som blev inställd eftersom både jag och hustrun blev förkylda. Sedan skulle vi åkt när det hotades med strejk i våras, då kom svågern på besök och blev ofrivilligt fast i Växjö eftersom hans bil pajade. Vi kunde ju inte lämna honom i sticket så då fick jag avboka tågresa, hotell och bordsbokning på Café Sorgenfri. MEN NU ska det bli av!

Ha en skön helg och var snäll!


Detta inlägg publicerades i Foto, IT-teknik, Resor, SeniorNet och märktes , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Fredag den 4 augusti

  1. Skönt att ha rörligheten kvar, måste ju klara av att vara med barnbarn 🙂

  2. Susjos skriver:

    Jag kan med nöd och näppe nå mina tår med raka ben, men är stel som sjutton, min man som är mycket längre än mej, och inte tränar som jag gör, han når ner till tårna utan problem-med raka ben, lustigt!
    Märker också av att det går långsammare med mycket idag, inte lika snabb i tanken heller ,suck! Men njuter av att äta långsamt 😉
    Härligt att komma igång med studiecirkeln igen förstår jag, tänk så bra för seniorer att få lite info om allt det digitala nu!
    Hoppas att augusti kommer att bli lite trevligare med vädret, men det ser illa ut…så mycket regn och så svalt ute….september blir istället väldigt fin hoppas vi!
    Kul med Köpenhamn, vi ska ju också dit i september!
    Ha en fin helg!

    • Janerik Sundh skriver:

      Även om jag nästan når ner till tårna med raka ben så är jag definitivt stelare idag, min fru kan lägga handflatorna i golvet, det är nog för att hon är mycket kortare än jag…
      Håller med dig, en sak är bra med att man blivit långsam. Att äta långsamt och njuta, det har jag lärt mig.
      Får se om vi ses i Köpenhamn i september.
      Ha det skönt i helgen!

  3. Ingrid skriver:

    Jag har haft besvär med osteoporos, så nu kan jag inte nå tårna längre även fast ja krympt 12 cm.
    Ska du gå på studiecirklarna som lärare eller som elev? Vilket det nu är, så är det bra att vi äldre har möjligheten att lära oss mer om den här nya tekniken.
    Ha en fin helg!
    /Ingrid

    • Janerik Sundh skriver:

      Jag har jobbat på Sparbanken i många år, de sista 30 åren jobbade jag bara med tekniken, så jag hade tur som fick lära mig en massa om datorer, surfplattor och smarta mobiler i jobbet. Så nu är jag lärare på studiecirklar för seniorer.
      Ha en skön helg, du också!

  4. Paula Merio skriver:

    Hoppas verkligen att er resa blir av, tredje gången gillt! Borde kolla lite vilket utbud Falun erbjuder vad gäller kursverksamhet i höst. Skulle gärna klämma in något lite matnyttigt på teknikfronten. Hänger inte med mer än just och just.
    Ha en fin vecka

    • Janerik Sundh skriver:

      Nu kommer den att bli av! SeniorNet har funnits i Falun tidigare men det verkar som den föreningen är nedlagd. Kolla SPF Seniorerna, PRO, Studiefrämjandet m fl. Ju mer man kan ju roligare blir det.
      Ha det bra!

Lämna en kommentar