Fredag den 11 augusti

Fem en fredag – Aktiviteter

Den här veckan ställer Elisamatilda de här fem frågorna till oss.

  1. Vad gör du när du känner dig aktiv?
  2. Vad gör du när du lär dig något?
  3. Vad gör du när du har tråkigt?
  4. Vad gör du när du gör något för dig själv?
  5. Vad för aktivitet vill du prova på?

Vad gör en pensionär, det är nog väldigt olika. Jag hjälper en kvinna som är 92 år med hennes iPhone och iPad. Hon är rätt aktiv, för ett par år sedan köpte hon en trehjulig elcykel. Den ger mig frihet, säger hon, utan den hade jag bara suttit här i min lägenhet.

Vad gör du när du känner dig aktiv?
Tror det är viktigt att hålla sig aktiv. Har nyligen kommit på att när jag tar hissen upp eller ner från 4:e våningen så hinner jag göra 10 knäböjningar, så det gör jag varje gång jag är ensam i hissen. Men framför allt är det nog när jag leder någon studiecirkel och när jag är kafévärd på mitt internetkafé och när jag är ute och cyklar min runda runt sjöarna i Växjö, 12 km.

Vad gör du när du lär dig något?
Jag tycker att jag lär mig saker nästan hela tiden. När jag leder studiecirklar så får jag frågor jag inte tänkt på eller är det någon som hittat någon sida eller app som jag inte sett tidigare. När jag pratar med och lyssnar på andra så är det alltid något jag lär mig. Nu i efterhand upptäcker jag ofta att varför frågade jag inte farmor eller morfar eller mamma om det medan de levde. Jag tycker det är givande att prata med äldre, när jag var ung så pratade jag rätt mycket med min mammas moster. Nu när jag hjälper min förra granne med mobilen eller surfplattan så blir det mycket snack om annat också. Men det är också nyttigt att lyssna och snacka med yngre, det händer så mycket och det går så fort.

Vad gör du när du har tråkigt?
Aina skrev att sitta i bilkö är tråkigt och det håller jag med om. Men jag tycker att när det regnar så mycket som det gjort den senaste tiden och jag inte vill ut och cykla eller köra Aprilian, då är det också tråkigt. Min lösning är ofta att titta på TV, något som jag tycker är underhållande. Eftersom jag har Discovery+ (jag slipper reklamen) så tittar jag ibland på ”Vägens hjältar”, det är för mig bra underhållning att se hur Assistanskåren löser problem. Men jag har ju också en massa filmer att välja på så jag behöver inte ha tråkigt.

Vad gör du när du gör något för dig själv?
När jag har egen-tid då blir det antingen att sitta vid datorn och surfa, kolla på några favoritgrupper på Facebook, kolla på YouTube. Lyssnar på musik, Spotify är nog det bästa som finns. För 109 kronor i månaden har jag tillgång till nästan all världens musik. Jag har skapat 179 egna spellistor och de kommer jag åt i datorn, i mobilen och i surfplattan, det är en av skillnaderna mot gratis-spotify där du har ditt Spotify i en av dina enheter. Så när jag ska sova då sätter jag på någon av mina lugna sov-listor, kanske André Rieu eller jazzig sovlista (pianomusik). Vill jag bli uppiggad så blir det ofta en spellista med soul eller kanske disco.

Vad för aktivitet vill du prova på?
Ballongflygning en vacker dag har jag funderat på sedan min 92-åriga väninna försökte med det, det gick inte eftersom man måste kunna stå hela tiden i korgen och det orkar hon inte. Tidigare tänkte jag på fallskärmshoppning, men idag tror jag inte jag klarar av landningen.

Ingen fotobeskrivning tillgänglig.Vi är ett gäng som hittat en rolig aktivitet de senaste veckorna, vi är tre par som förra veckan åkte till Härlövs Skafferi som ligger ute på landet ca 1 mil väster om Växjö. I en ombyggd lada kan man äta lunch eller bara fika. Vi åt lunch där och den var alldeles utmärkt. Igår åkte vi till Krogen på logen i Tolg, 3 mil norr om Växjö. Också en trevlig lunchrestaurang.
Får se vad det blir nästa vecka, för vi har bestämt oss för att äta lunch ute på någon liten restaurang utanför Växjö en gång i veckan ett tag framöver.
Just det, jag är ju ”lite” av en teknikfreak. Henrik Schyffert skev på sociala medier en gång om att det kan bli helt fel. Han skulle gå ut och tog upp sin iPhone för att se vad det var för väder. När han tog upp den undrade han förstås vad han höll på med. Det är ju bara att titta ut genom fönstret.
Han la ner sin iPhone i en låda i nattygsbordet. Men, efter några veckor kunde han inte längre vara utan den.

Igår skulle jag gå på bio, så jag undrade hur jag skulle ta mig dit. Tog upp min väderapp och kollade vad det var för väder nu och vad det var för väder när jag skulle köra hem. Uppehållsväder visade appen så det blev Aprilian. Jo, det var uppehållsväder men det var ju en del rätt mörka moln på himlen. Jag kom till Filmstaden men 5 minuter senare ösregnade det. När bion var slut vid 21-tiden så var det uppehållsväder men jag blev lite fuktig i ändan när jag körde hem. Hade jag tittat på himlen istället för i appen så hade jag tagit bussen istället. Man får inte fastna i apparnas värld, det gäller att öppna ögonen och använda huv’et också.

Ha en härlig helg!

Detta inlägg publicerades i Foto, IT-teknik, Kultur, Miljö, Musik, Resor, SeniorNet och märktes , , , , , , . Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Fredag den 11 augusti

  1. Du är verkligen aktiv! Härligt att läsa att du tar vara på tiden som du gör.

    • Janerik Sundh skriver:

      Nja, jag hade flera studiecirklar för några år sedan. Så lite har jag trappat ner. Men jag är ju i den lyckliga sitsen att jag har råd med tekniken och då är det lättare att sysselsätta sig.

  2. Hannele skriver:

    Trehjulig elcykel får det bli om balansen sviktar 🚴‍♂️

    • Janerik Sundh skriver:

      Maj-Britt, min 92 åriga tidigare granne är jag full av beundran för. Hon sålde bilen för några år sedan när hon märkte att synen på ena ögat var för dålig. Då cyklade hon fortfarande på en vanlig cykel utan el. För lite mer än ett år sedan köpte hon en trehjuling med el, hon kunde inte komma igång om vägen lutade det minsta uppför, därför var el ett bra alternativ.
      Men, det tog lång tid att lära sig cykla på en trehjuling, när man lutar sig åt vänster så svänger en 2-hjuling åt vänster. Lutar du dig åt vänster på 3-hjulingen så svänger den åt HÖGER. När du svänger med en 2-hjuling gör du det med att luta kroppen, med en 3-hjuling måste du använda styret mycket mer. Men nu är hon trygg med 3-hjuling och hon kör överallt i Växjö.

  3. Paula Merio skriver:

    Väderapparna litar jag inte ett dugg på. Det man läser på morgonen om dagens väder har ändrats tre timmar senare! Knäböjningarna var ett bra tips, kanske vore det ännu bättre om jag struntade i hissen och gick upp och ner….Dina äventyrlia aktiviteter som luftballong eller fallskärmshopp inkluderar att vara uppe i luften och jag får svindel redan när jag står på stegens tredje trapp här hemma o ska byta glödlampa.
    Ha en skön helg, blöt eller torr, vilket kul initiativ att åka ut och äta tillsammans med kompisar!

    • Janerik Sundh skriver:

      Väderapparna fungerar faktiskt riktigt bra, men de är inte alltid rätt men oftast är de det. Klart.se tycker jag fungerar bäst här nere i sö Sverige. På västkusten har jag hört att YR.no fungerar bäst. De uppdateras ofta under dagen så jag har rätt hög tilltro till dem. Men det händer då och då att de har helt fel.
      Jag är också höjdrädd, men jag kan klättra upp för en byggnadsställning utan problem, bara jag har något att hålla mig i.
      Ha en skön helg, du också!

  4. Du har ju jättemånga järn i elden! Ballongflygning kan jag rekommendera, det är riktigt häftigt att ”flyta” uppe i luften, nästan helt tyst. Sen är det en bra idé det där med att äta ute emellanåt, för en tid sedan sa jag och min man att vi gjort det alldeles för sällan, så nu håller vi på och bättrar på den statistiken!

    • Janerik Sundh skriver:

      Nja, jag tycker inte jag har så mycket för mig längre, men jag tror att det är viktigt att ha aktiviteter när man blir äldre. Jag lär mig rätt mycket av Maj-Britt, min fd. granne som jag hjälper med tekniken. Hon bor i en bostadsrätt för äldre, hon är 92 år. De har en simbassäng i bostadsrätten och hon går dit och badar varenda dag. Hon köpte en 3-hjulig elcykel när hon märkte att balansen inte fungerade längre. ”Den är min frihet, utan den hade jag ju blivit sittande här i min lägenhet” säger hon.
      Jag tycker att det här med att åka någonstans och äta lunch med goda vänner var en god idé. Så det rekommenderar jag.

  5. Susjos skriver:

    Så underbart med den 92-åriga aktiva vän! Sån vill jag också bli! Smart att titta på TV när man har tråkigt, min man är en riktig TV-nörd! Spotify är inte dumt, priset ska gå upp lite nu i september, jag och min man ska öppna ett ”parkonto” i stället för att vi båda har varsitt konto!
    Härligt med alla dina aktiviteter, och ja väderappen kan man inte alltid lita på!
    Ha en fin helg!

    • Janerik Sundh skriver:

      Hon är fantastisk Maj-Britt, hon är väldigt bestämd av sig och vägrar säga att hon inte kan förrän hon försökt. Heter din Spotify-profil susjos?
      Ha en skön helg!

      • Susjos skriver:

        Jo, visst är Susjos min profil på Spotify, är rädd för att mina listor mest är jympamusik och schlagers ;-). När vi har gäster så brukar vi, om nu vi ska ha musik på…för det gör det svårare för mig att höra samtalen då, men på låg volym ibland kör vi Spotifys egen lista ”dinners with friends” !
        Ha en fortsatt fin helg!

Lämna en kommentar