Fredag den 18 augusti

Fem en fredag hos Elisamatilda om Fantasi

Den här veckan handlar det om fantasi när Elisamtilda ställer 5 frågor till oss som tittar in hos henne.

  1. Finns det någon fiktiv värld du gärna hade besökt?
  2. Är du bra på att komma på idéer?
  3. Är du en drömmare eller realist?
  4. Vad fantiserar du om?
  5. Om du fick önska, vad skulle finnas i världen som saknas idag?

Jag försöker väl svara på hennes frågor, fantasi det är nog lite mitt område, tror jag i alla fall.

Finns det någon fiktiv värld du gärna hade besökt?
Jag har väl sedan 10-års åldern och rätt lång upp i åren läst och tittat på film om Vilda Västern. I ungdomen läste jag pocketböcker om Ensamme vargen, en Texas Ranger som hette Jim Hatfield. Men det var en grym värld och mycket skjutande. Nej, det var en intressant värld men också en grym värld.
Med_flaggan_i_toppNågon gång på 60-talet läste jag en riktig inbunden bok som pappa hade i bokhyllan. Den hette Med flaggan i topp och var skriven av C.S. Forester och handlade om Napoleon-krigen i början på 1800-talet och handlade om Captain Horatio Hornblower. Det var stora segelfartyg och krig och kärlek. Oj, oj, oj var jag gillade den boken. Sedan läste jag flera böcker om Hornblower. Vilka härliga böcker – MEN den världen var grym och otäck så den världen hade jag inte velat besöka.
1977, då var jag 37 år, då kom Star Wars, A new hope. Wow, den filmen gillade jag. Men det var många otäcka varelser i den världen också.
Så jag landar i att jag lyckligtvis fått leva i den bästa av världar från mitten av 40-talet och framåt. Vilka häftiga årtionden jag fått uppleva. 50- och 60-talens stora sociala förändringar. Det största jag fått uppleva är utan tvekan internet och dess inverkan både på gott och ont. I min värld definitivt mest gott. Vilken nytta och vilken glädje jag har fått del av genom internet.

Är du bra på att komma på idéer?
Ja, det tror jag. Men ibland är det långt mellan idéerna. Jag har haft en riktigt stor och häftig idé. Det hände när vi i  bowlingklubben Växjö Kägelklubb, hade arrangerat en nationell tävling. Vi hade gått några 100 kronor plus och tävlingen hade genomförts under en helg. Växjö KK var förresten något på den tiden så ovanligt som en ungdomsklubb i bowling.
Efter den där tävligen var vi 5-6 grabbar som satt i ett rum i bowlinghallen i Växjö och firade att den här tävlingen hade genomförts på ett okej sätt. Då slängde jag ur mig att nästa år ska vi ordna en tävling för 8-mannalag, det hade aldrig gjorts tidigare. Första pris ska vara att det 8-mannalag som vinner får resa och anmälningsavgift till den största bowlingtävlingen som fanns då, US Open i USA. Av lyckliga omständigheter så var det en kille bland oss som råkade bli sjukskriven för ett elakt benbrott hela den sommaren. Han använde tiden till att ringa runt och skaffade sponsorer till den här tävlingen. I slutet på sommaren hade vi en helsidesannons i Expressen. Hela Sveriges bowlingelit kom till Växjö bowlinghall den hösten. Det blev Europas största bowlingtävling under ett antal år på 70-talet. Första året hade vi Arne Hegerfors som speaker under finalspelet veckan före jul.
Idén var min, men det hade inte blivit någonting om det inte funnits en genomförare när idén kastades fram. Det har hänt några fler gånger att jag fått bra idéer och ibland har det funnits någon genomförare.

Är du en drömmare eller realist?
Definitivt en drömmare, med åren har jag blivit lite mer realist och lite lite mindre drömmare. Men jag är fortfarande en drömmare som har lätt för att sväva lite bland molnen.

Vad fantiserar du om?
Först och främst att hela världen ska ta tag i miljöhotet. Det är otroligt att det finns politiker som inte inser vad det är som händer. Det borde göra dem omöjliga som politiker. Sedan att kriget i Ukraina ska ta slut. Att Putin ska ersättas med någon mer lik Gorbatjov. Att Trump ska försvinna från den politiska scenen för gott. Att etik och moral ska återvända till våra svenska politiker.

Om du fick önska, vad skulle finnas i världen som saknas idag?
Snällhet! Jag hör så många elaka framförallt politiker idag, det är fruktansvärt. Tidigare hade våra politiker åtminstone respekt för varandra. Petter Stordalen, han hotellkungen i Norge och Sverige, han var med i SVT’s program Min sanning. Han sa bl a ”är du rik måste du vara snäll, är du mycket rik måste du vara mycket snäll”.
Det är så mycket trevligare och roligare att umgås med snälla människor. Så jag röstar för att vi skall bli snällare!

Ha en trevlig helg!

Detta inlägg publicerades i Foto, Humanism, Idrott, IT-teknik, Kultur, Moral, Politik och märktes , , , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Fredag den 18 augusti

  1. såg också de tidiga Star Wars med min pojkvän, numera maken, tittar på boxen ibland fortfarande, hans syster skickade från USA.
    Synd att nån som Gorbatjov inte alls var populär…

    • Janerik Sundh skriver:

      Ja, jag tror att historieböckerna kommer att beskriva honom som en stor statsman med tiden.
      Jag tittar också på de gamla (episode IV, V och VI).

  2. Susjos skriver:

    Kul med din idé där, fantastiskt att det gick att genomföra!
    Jo, lite drömmare är vi ”vågar” allt, lufttecken och allt 😉
    …och håller med dig till fullo…mera snällhet behövs, fint sagt av Stordalen där!
    Ha en trevlig helg!

    • Janerik Sundh skriver:

      Är man mycket våg, jag är våg i solen, månen och ascendenten då måste man samarbeta med någon med fötterna på jorden som kan genomföra idéerna. Jag hade tur den där gången på 70-talet. Och några gånger senare då hustrun också står med fötterna på jorden när jag flyter omkring uppe bland molnen…
      Ha en skön helg du också!

  3. A ROOM OF MY OWN skriver:

    har aldrig sett Star Wars men ibland känner jag att det nästan hör till allmänbildningen. helt vanlig vänlighet är underskattat. etik och moral – absolut. vanlig hyfs och hänsyn. ut med Putin och måtte stollen i USA inte komma igen. slut på kriget i Ukraina. det finns en hel del att önska

    • Janerik Sundh skriver:

      Ja, Star Wars tycker jag du ska se. Sedan är vi helt överens om vad som behövs i världen. Det viktigaste tror jag är att vi visar respekt och vänlighet mot varandra, även då vi tycker helt olika.

  4. Svaren på frågorna 4 och 5 håller jag med om fastän jag inte tog fasta på dem själv.
    Miljöhotet måste tas på allvar. Och världen behöver mer snällhet, empati, tolerans, och fred.

Lämna en kommentar