Fredag den 1 september

Fredag betyder Elisamatildas fem frågor

Har du inte besökt bloggen Elisamatilda.se så gör gärna det. Varje fredag får vi fem frågor av Elisa att fundera och försöka besvara och det är riktigt kul, minst lika kul är att läsa andras svar på frågorna.

Den här veckan får vi de här frågorna av Elisa:

  1. Vad börjar bra men slutar dåligt/sämre?
  2. Vad är spännande i början och slutet men tråkigt i mitten?
  3. Vad är gott men egentligen inte?
  4. Vad känns jobbigt i början men bra när du är färdig?
  5. Vad var du snabb på tidigare men som nu går långsammare?

Här är mina spontana funderingar kring frågorna, besvarar jag dem imorgon blir det troligen helt annorlunda. Kanske jag skulle testa…

Vad börjar bra men slutar dåligt/sämre?
Det mesta är tvärtom, det börjar dåligt och slutar riktigt bra. Men det var ju inte frågan! Spontant blir det när jag bestämt mig för att röja i skjortskåpet. Det verkar så enkelt när jag ska till men det slutar alltid med att jag inte kan bestämma mig för vilka skjortor jag ska skänka bort. Da’n efter när jag ska ta ut en skjorta så undrar jag alltid – varför hänger den här, jag har ju inte haft den på mig på flera år.
Det måste vara en defekt i min personlighet för det kan väl inte vara svårt att skänka bort skjortor man inte använder.

Vad är spännande i början och slutet men tråkigt i mitten?
En dålig film eller bok är mitt spontana svar. Det kan också vara en lång bilresa, vi var fyra grabbar som varje vinter åkte en vecka till Tänndalen i Härjedalen för utförsåkning. Det var härligt att se fram emot den veckan och det var fantastiskt roligt när vi kommit fram, men 10 – 11 timmar i bil var inte speciellt kul.
Det var samma sak med flygresorna till Grekland som vi (familjen) gjorde. Åtminstone tyckte jag att två och en halv timme i ett trångt säte inte var kul för en långbent person som mig. Men det var kul att välja resmål och det var härligt när man väl kommit fram.

Det finns ett transportsätt som jag tycker är helt okej, det är tågresor. Jag tycker det är rätt trevligt att åka tåg till Stockholm eller Köpenhamn.

Vad är gott men egentligen inte?
Jag är en riktig gottegris, favoritgodiset är Polly. När jag väl börjat äta det så har jag så svårt för att sluta. Oftast mår jag rätt dåligt när jag en kväll ätit upp en hel påse med Polly.
Men, jag har äntligen efter många år lärt mig att äta lite lagom och sedan lägga undan påsen.

Vad känns jobbigt i början men bra när du är färdig?
IMG_7576_1920x1080IMG_7577_1920x1080Det är ganska många aktiviteter. När jag varit ute och fotograferat, jag har tagit 35-40 bilder, vilket inte är ovanligt. Senast var det på Lions Evedalsrallyt då en massa veteranbilar stod uppställda och jag gick runt och fotade dem och kom hem med 56 RAW-foton. Sedan satt jag vid datorn med Adobe Photoshop Elements och beskar och förbättrade varenda bild. Att bearbeta några bilder i datorn är kul. Men efter ett tag blir det tråkigt, men attan vad kul det är när alla är färdiga. Vill du ser fler veteranbilar så finns de i inlägg tidigare den här veckan.

Vad var du snabb på tidigare men som nu går långsammare?
Det var en lätt fråga för en som är glad på måndagsmorgnar, en pensionär alltså.
Det är tiden från uppstigning på morgonen tills man har ätit frukost. Det gick som ett skott när jag jobbade. Idag brukar jag säga att det bästa med att vara pensionär det är morgnarna. Att sitta och äta frukost i lugn och ro och läsa morgontidningen, inte skumma igenom den.
Men det är mycket annat, det mesta går i en mer rogivande takt numera, det finns förstås några saker som idag går sakta men man önskar man kunde göra lite snabbare.

Trevlig helg!

Detta inlägg publicerades i Foto, IT-teknik, Kultur och märktes , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Fredag den 1 september

  1. Svärdotter hjälpte mig att sortera kläder, sonen har hjälpt maken, men aldrig klart… Lägger inte så mycket tid på Photoshop, först om jag använder bilderna, beskärning räcker oftast, ofta behövs inte ens det 🙂

    • Janerik Sundh skriver:

      Jag beskär alla bilder och samtidigt med det gör jag bilden i samma upplösning/storlek som en TV eller en bildskärm med HD-kvalitet, 1920×1080 pixlar. Sedan fortsätter jag med nivåer och ljus och kontrast och slutligen lite mer finlir.
      Men du har rätt, jag behöver ju bara göra det på bilderna jag ska använda.

  2. Paula Merio skriver:

    Jag flyttar så ofta så jag brukar gå igenom garderoben ordentligt då, med 1-2 års mellanrum, köper inte mycket heller. Skulle inte orka fota i rawformat, vet att det krävs mycket efterarbete. Men det är en rolig hobby förstås. Men då ska man också ha en bra systemkamera, något jag inte har då jag inte är tekniskt lagd alls. Sikta och knäppa är min melodi. Att sitta på flygplan är pest och pina, även för en kortis som jag. Trevlig helg

    • Janerik Sundh skriver:

      Jag har lyckats rädda några foton tack vare rawformatet, men bilderna tar ju 25 gånger så stor plats. Ja man får väl vara lite intresserad av både teknik och foto för att göra det här.

  3. bpz3 skriver:

    När du skriver om dina skjortor tänker jag spontant på min man. Han ägde två skjortor, resten var t-shirts. Så han/jag/vi slapp lämna skjortorna till Myrorna. Själv har jag som ”princip” att ge bort kläder som jag inte använt under två år. Chansen/risken att jag sätter på mig plaggen efter två år är obefintlig.

    Visst går det mesta långsammare när man är pensionär. Håller helt med dig om att det faktiskt är en njutning att göra saker i en långsammare takt. Oavsett vad det är faktiskt.

    Å vad gäller långa bilkörningar. Det var alltid jag som frivilligt anmälde mig att vara chaffis när vi skulle köra 50-60 mil. Älskade vara förare, för då slapp jag ha tråkigt.

    Jag har ”vanliga” Photoshop, då jag var van vid programmet från mitt jobb. Använder kanske en tiondel av alla funktioner, så 100 kronor/månad gånger 12 är mera än vad Photoshop Elements kostar, men… Använder vissa funktioner på alla bilder, och precis som du beskär jag nästan alla foton jag tar.

    • Janerik Sundh skriver:

      Jag hade också Photoshop tidigare, se’n när jag skulle köpa nytt för många år sedan då förstod jag att Elements hade det jag behövde, beskär, nivåer, ljus o kontrast och oskarp mask. Dessa använder jag nog på alla foton jag tar.
      Bilkörning har ändrats med stigande ålder, förr älskade jag att köra i mörker. Det undviker jag nu, mörkerseendet är inte vad det varit.

Lämna en kommentar