Fredag den 8 september

Fredag betyder ”fem frågor en fredag” från Elisamatilda

Här är veckans fem frågor som jag tänker klura kring idag:

Vad dagdrömmer du om?
Har du något smeknamn?

Om du kunde byta plats med någon under en vecka, vem skulle det vara?
Tror du på spöken?
Vilken fråga ställer folk till dig som du ogillar?

Nu ska vi se vad jag får för associationer av de här frågorna.

Vad dagdrömmer du om?
Kan inte minnas att jag dagdrömmer.

Har du något smeknamn?
Under hela skoltiden kallade alla mig för Sunne, men aldrig efter jag slutade skolan. Samma gäller för mina kompisar som jag har kvar efter skoltiden. Ulf kallades för Mac, men inte efter skolan. Christer kallades Pydde men bara när vi gick i skolan. Samma sak för Lunkan och alla andra.

I gruppen Gamla Växjöbilder skrivs det ganska ofta om Gamla läroverket, rivet sedan länge. Men nästan alla lärarna hade smek- eller kanske snarare öknamn. Halta Lotta, Rikefisen, Fattigfisen, Muhammed, Greven, Kaparn, Svängis, Figge och andra. Men så är det inte nu längre?

Om du kunde byta plats med någon under en vecka, vem skulle det vara?
Skulle vara en grek på någon av de grekiska öarna. Kan bara inte bestämma vem, Kos? Skiathos? Samos? Santorini? Zakynthos? Karpathos?
Bilden är från Kos. Ser du hur väl jag skyddar mig mot solen?

Tror du på spöken?
Nej, det gör jag inte.

Vilken fråga ställer folk till dig som du ogillar?
Varför blir du så arg? Jag ser tydligen arg ut när jag blir engagerad. De jag hade lättast att argumentera med på jobbet var en kille från Chile och en annan från Montenegro. De var likadana som jag, de blev ofta engagerade och lite högljudda. Jag har kanske något sydländskt påbrå långt bak i tiden som gör sig påmint när jag blir engagerad.

Ha en skön helg!

Detta inlägg publicerades i Foto, Humanism, Miljö, Nostalgi och märktes , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Fredag den 8 september

  1. Paula Merio skriver:

    Haha, det var någon mer än du som också såg arg ut tydligen! Men där under solparasollet ser du absolut inte arg ut, snarare letargisk..Arga leken kan ju vara kul förresten, har du testat? Trevlig helg

  2. Är inte heller nåt för att steka mig, inte heller min gubbe, men tidigare när jag var ute i trädgården hela dagarna så fick man ju färg på sig ändå. Bada älskade vi att göra, men har aldrig legat och solbadat nån gång utan så fort man var torr åkte vi ifrån badplatsen.
    Mitt smeknamn har blivit mitt vedertagna så när man t.ex. är hos VC och dom ropar upp Susann så reagerar jag ofta inte. Ett tag var jag inne på att byta namn, men det verkade lite jobbigt…
    KRAM-Susie

    • Janerik Sundh skriver:

      Det sköna med att sola är att hitta en skön skuggig plats och så en god bok, sedan ut i havet och svalka sig med jämna mellanrum. Ha det bra!

  3. vi utlänningar låter ofta arga, som om vi grälade… det gör inte norrmän 🙂

    • Janerik Sundh skriver:

      Det är nog så att vi här uppe i norden inte är så hetlevrade av oss normalt sett. Det gäller förstås inte alla, jag liksom min far var, vi tillhör nog undantagen. Så många gånger blir vi missförstådda när vi blir engagerade.

  4. Susjos skriver:

    Underbara smeknamn du och dina kompisar hade, för att inte tala om lärarna!!! Wow!
    Du är som min man när vi kommer till medelhavet, in i skuggan med kläder på, jag vet, ni gör helt rätt!
    Nej, spöken tror inte jag på heller.
    Ha en fin fortsättning på helgen!

    • Janerik Sundh skriver:

      Jag har förstått att det är en förståndig man du har. Solsken och blå himmel är underbart, men jag är allra helst i skuggan.
      Ha det skönt i helgen du också!

Lämna en kommentar