Fredag den 15 december

Fredag betyder förstås Fem en fredag hos Elisamatilda

Här är dagens frågor, som har temat ”Sen” den här veckan.

  1. Har du någonsin missat något inbokat?
  2. Vad är vanligtvis anledningen till att du är sen?
  3. Vad har du nyligen blivit klar med innan utsatt tid?
  4. Vad har du för strategi för att inte vara stressad?
  5. Vad väntar du på?

Det verkar vara ett ganska lätt ämne för mig att besvara, så här ser jag på frågorna idag.

Har du någonsin missat något inbokat?
Ja, det har jag förstås gjort. Men om jag bortser från missat pga sjukdom, då är svaret att det har jag aldrig gjort! Tvärtom brukar jag alltid vara i mycket god tid, alldeles för god tid enligt de allra flesta i min omgivning. Särskilt om jag ska åka med tåg eller flyg så vill jag vara på plats i väldigt god tid. När det gäller möten så är jag alltid i tid. Men en gång var det nära och det glömmer jag aldrig.
Det var någon gång i mitten på 80-talet, som chef för dataverksamheten i Sparbanken Kronan var  jag, för första gången, inbjuden till en punkt på ett styrelsemöte i Sparbankernas Datacentral AB, som handlade om byte till en ny uttagsautomat. Det betydde att jag skulle åka med ”fakiren”, flyget som gick från Växjö till Stockholm klockan sex på morgonen. Jag försov mig så det blev 3 minuter i duschen, blixtsnabb tandborstning. Det är väl 6-7 km från Sandsbro där jag bodde då till flygplatsen. Det gick fort och jag körde mot rött i en korsning, hastighetsbegränsningar överskreds så om polisen varit på plats hade jag blivit av med körkortet.
De sista var på väg in i planet när jag kom fram, men de väntade på mig. Så jag kom i tid men det hängde på en skör tråd den gången.

Vad är vanligtvis anledningen till att du är sen?
Jag är aldrig sen, bortsett från ovanstående.

Vad har du nyligen blivit klar med innan utsatt tid?
Förra torsdagen arrangerade SeniorNet Växjö Jullunch för medlemmarna. Jag hade åtagit mig att fixa julmusik 11:30 och 12:00. När jag kom till Öjaby församlingshem blev jag upplyst om att de inte hade något internet! Va i *!X? musiken finns ju på Spotify och Spotify finns ju på nätet.
Tack vare att jag var ute i god tid så hann jag lugna ned mig och tänka lite och var klar i god tid för utsatt tid. Kopplade upp min dator mot min iPhone så jag kunde dela mitt Telenor-abonnemang med datorn. Jag har bara tillgång till 4 GB surf i månaden men det räckte gott och väl, jag gjorde av med en halv gigabyte när jag spelade musiken.

Vad har du för strategi för att inte vara stressad?
Jag har ingen fungerande strategi, jag blir rätt ofta stressad. Det är så onödigt, när jag klarar av att ta det lugnt och stilla så går det oftast fortare. Jag vet, men ibland räcker det inte att veta.

Vad vänta du på?
Just nu väntar jag på att bli av med hostan. Jag har nu hostat i 4 veckor. Det är inte alls lika mycket eller jobbigt som det var de första 2 veckorna. Känner mig inte ett dugg sjuk men ändå hostar jag (torrhosta) rätt mycket framförallt på kvällarna. Men det försvinner nog snart.

Imorgon kväll ordnar vi Lille-Jul, mesta jobbet gör förstås hustrun. Det är broderns och min familj som ska äta julmat, vi blir 11 pers. Han, jag, min hustru och dotter åt Dansk Julefrokost på PM & Vänner i söndags. Det började bra, jag känner ju personalen rätt bra. När vi blev placerade vid vårt bord tittade servitören på brorsan och mig, ”jag höll på att ta fel” sa han till mig, ”tyckte först att det var du som satt där i soffan. Är ni tvillingar?” sa han. Visst sa jag blixtsnabbt, brorsan är 8 år yngre än mig.
Det är andra gången någon tar oss för tvillingar och det är klart att det är roligt för mig eftersom brorsan är 8 år yngre än jag är. Ska försöka avhålla mig från att ta upp det här imorgon.

Ha en härlig helg!

Detta inlägg publicerades i Humanism, IT-teknik, Musik, Resor, SeniorNet, Sjukvård, Uncategorized och märktes , , , , , , . Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Fredag den 15 december

  1. A Room of my own skriver:

    jag vill också alltid vara i god tid. och jag har vant mig vid omgivningens spott och spe. jag vill ha ställtid. hoppas att du slipper din hosta. det är så tröttsamt att hosta. trevlig helg!

    • Janerik Sundh skriver:

      Tänker på Bodil Jönsson, boken 10 tankar om tid. Hon skrev om ställtid. Jag har köpt det begreppet fullt ut. Vissa jobb kräver ställtid och ibland är det lång för mig.
      Trevlig helg!

  2. Hannas krypin skriver:

    Oj vilken försovning. Vilken tur att du hann i tid. Jag är inte heller sen, vill vara ute i god tid.

    http://hannaskrypin.se

  3. slutat stressa för några decennier sedan

  4. Man blir ganska svettig av att stressa och köra så fort… onödigt att duscha…

    Att vara ”tvilling” med sin bror ganska ok, men förra veckan frågade min bekant när vi fikade, om min make är min son??

    • (jo, maken är ett antal år yngre)

    • Janerik Sundh skriver:

      På den tiden körde jag ganska ofta fort, numera är jag bättre medveten om egna brister och kör mycket lugnare och försiktigare. Jag gissar att din man gillade frågan. Tror att de flesta män är ganska fåfänga, det är inte så ovanligt bland kvinnor heller.
      Ha en skön helg!

  5. Paula Merio skriver:

    Vilken rolig tomtebild! Jag är äldst i systerskaran men har aldrig fått höra att jag ser yngst ut…hmmmm
    Trevlig adventshelg, den verkar bli smakrik

    • Janerik Sundh skriver:

      Ja det blir ett riktigt kalas ikväll.
      Jag upptäckte när min farbror dog för ett år sedan att jag är äldst i släkten. Blev nästan chockad av den upptäckten, jag som är så ung…
      Ha en skön helg!

  6. bpz3 skriver:

    Skrattade gott åt ditt svar på fråga 1. Har också en ”upplevelse” med ett flygplan, men det slutade inte alls lika lyckligt som ditt äventyr;-)
    Stress och även planering har aldrig varit min grej. Stress leder till ingenting och planering misslyckas för det mesta. Men struktur hjälper i sammanhanget;-)

    Kul att bli misstagen för tvillingar när brorsan är åtta år yngre – hahaha:-) Det kan du leva på länge;-)

    • Janerik Sundh skriver:

      Nej, stress är sällan bra oftast förstora det bara problemet. Planering har jag blivit bättre på med åren och jag gillar att ha koll om vi arrangerar en föreläsning eller en jullunch som vi gjorde förra veckan.
      Jag får försöka hålla mig från att berätta det här om tvillingar ikväll. Tycker lite synd om brorsan. Men, som du säger, det lever jag på länge!
      Ha en skön helg!

  7. Susanne (Susjos) skriver:

    Underbar tomte bild, haha!!! Ack ja, vi har också varit nära att missa flyg, fast vi har varit på flygplatsen, oops!
    Hoppas din hosta ger med sig, och ha en fin Lille-Jul i morgon!

    • Janerik Sundh skriver:

      Min syn på facebook har förändrats, det finns några bra möjligheter, men det finns massor med skit också.
      Vi är nog väldigt olika trots att vi är vågar båda två. Det finns inte på kartan, normalt sett, att jag missar att vara bland de första på gaten när den öppnat.
      Hostan är nästan helt borta idag och jag ser fram emot Lille-Julen i kväll.
      Ha en skön helg!

Lämna en kommentar