Dan före dan före dopparedan

Fredag och Elisamatilda med Fem en fredag v. 51: God Jul 2023

Här hittar du Elisamatilda och hennes frågor den här veckan. Häng med, det är roligt att fundera lite kring frågorna och sedan läsa vad andra har svarat.

  1. Känner du dig klar inför julens dagar?
  2. Hur kommer du fira (eller inte fira) i år?
  3. Har du någonsin kört julklappsleken?
  4. Vad är något du alltid gör under julen?
  5. Vad är ett julminne du alltid kommer minnas?

Det här är veckans frågor, vill du se hur andra svarat så får du trycka/klicka på länken till Elisamatilda högst upp. Här följer mina tankar kring frågorna.

Känner du dig klar inför julens dagar?
Inte riktigt ännu, idag ska vi ”sätta ihop” julgranen och klä den. Sedan ska jag kolla bilen så den är okej inför resan till Mariestad imorgon.

Hur kommer du fira (eller inte fira) i år?
MariestadPå samma sätt som de senaste 25 åren. Vi kör till hustruns föräldrahem, som nu ägs och bebos av hennes yngste bror. Där firar vi jul med hennes bägge bröder med familjer samt ett par kusiner som är ensamma.

Har du någonsin kört julklappsleken
Jag har förstås hört talas om den, min bror som firar jul i Växjö kör den. Jag har aldrig kört den, jag vet inte ens hur den fungerar.
För många år sedan, när barnen blivit vuxna, då slutade vi med julklappar. Nu köper alla lika många Trisslotter som vi är på julafton, i år är vi 10 så det blir 100 lotter att skrapa efter Kalle Anka.

Vad är något du alltid gör under julen
Äter alldeles för mycket julmat, men det är ju så gott. Diskar, torkar disk om vartannat. Somnar när det är Kalle Anka.
På TV är höjdpunkten tveklöst Karl-Bertil Jonssons julafton, då är jag vaken! Vad jag önskar att Tage Danielsson funnits idag. Tänk vilka härliga texter han kunde skrivit om dagens makthavare. Här är några meningar han sagt.
“Kunskapsnivån i landet är så otroligt hög att ingen längre tycker det är nån idé att höra på när nån annan pratar.”
”Samhällsmoralen ska växa ur gräsrötterna. Gör den inte det, beror det på att den gödslats med för mycket skit från ovan.”

Vad är ett julminne du alltid kommer att minnas?
1973, min pappa dog hastigt i början på december i en hjärnblödning, endast 51 år gammal. Den julen var annorlunda och även minnesvärd.

Ha en riktigt god jul!

Detta inlägg publicerades i Foto, Kultur, Miljö, Resor, Trafik och märktes , , , , , . Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Dan före dan före dopparedan

  1. nej, nån dopp blir det inte här… men sonen doppade sig i isvak förra veckan, kallt att klä på sig torrt när det är minus 16°C sa han. Lavinkunskap veckan innan.

    Nej, för mycket äter jag inte, delar rätterna på flera dagar 🙂
    Men visst är det mysigt med jul! Utom när en ung pappa får hjärnblödning.
    Hoppas denna jul blir som du önskar!

    • Janerik Sundh skriver:

      På tal om dopp, i mitt barndomshem doppade vi alltid i grytan. Det fanns inte i Mariestad i hustruns familj. Nu doppas det där också, men jag vet inte om det är mer än jag som uppskattar det.
      Jo, julen är mysig med umgänge med släkten, det tycker jag nog är det allra roligaste. Ha en mysig jul du också!

  2. Susanne (Susjos) skriver:

    Visst är det gott med julmat, allra helst alla sillsorter och lax!
    Japp, höjdpunkten är absolut ”Karl-Bertil”, är så glad att jag hinner se den innan jag ska åka till jobbet.
    Perfekt med trisslotter i julklapp. Tragiskt med din pappa ❤
    GOD JUL!

    • Janerik Sundh skriver:

      Många sorters sill ska det vara och så gillar jag nog gravad lax bäst. Skinka och dopp i grytan är ju också gott med söt och stark senap på skinkan. Sent på julafton äter vi risgrynsgröt, så gör jag en grop i mitten och häller i sirap och så kanel förstås och så kall mjölk. Jisses vad gott det är.
      Ja, Karl-Bertil Jonssons julafton, är en riktig höjdare. ”Ska lukta på glöggen pojk” och ”jag har närt en kommunist vid min barm”. Vilka fantastiska repliker.
      Hoppas du får det skönt på jobbet Susanne!
      God Jul!

  3. bpz3 skriver:

    Nu firar jag inte jul, men julmat gillar jag. Och istället för godis blir det en massa olika röror som jag älskar, typ gubbröra, och olika laxsorter
    Skoj med en så rotad jultradition i din familj. Trisslotter är en perfekt julklapp, inte minst ekonomiskt om man är många som ni är.
    Så ledsamt att förlora sin pappa när han var så ung…

    God Jul till dig!

    • Janerik Sundh skriver:

      Jo, det är ju maten som är höjdpunkten vid jul.
      Jag är lite tudelad när det gäller julklappar. Det är ju roligt att få julklappar men samtidigt är det ju jobbigt. Vad ska jag köpa till … och till … och Trisslotter är ju enkelt och rätt vad det är händer det kanske.
      God Jul!

  4. A ROOM OF MY OWN skriver:

    lutfisk gillar jag som enda person i familjen så det blir det ingen. farmor hade stark senapssås till. det stack i näsan och ögonen tårades. man rullade senapen med kula i lerfat. vi har minskat ner en del på den traditionella julmaten eftersom barnen ät vegetarianer. julskinka bakar jag i stekpåse i ugn så att det blir dopp i grytan. sedan griljerar en som vanligt. jag propsar på julskinkan. maken äter den till brunkål. God jul!

    • Janerik Sundh skriver:

      Lutfisk har jag ingen lust att smaka men julskinka skulle jag inte vilja vara utan och gärna brunkål till. Men höjdpunkten på mitt julbord är utan tvekan sillen.
      God Jul!

  5. feetupheaddown skriver:

    Låter som en lugn fin jul du har framför dig. Hoppas att den blir riktigt fin.

  6. Paula Merio skriver:

    Det var ett dystert julminne du bär på. Min mamma gick samma öde till mötes, hon var 48 år, men det var på hösten, hon hade tagit hand om min lilla dotter på 5 år medan jag o fästmannen bilade i USA i några veckor. Jag hann knappt hem med dottern så tog mammas liv slut. Nu hoppas jag ni får en lika trevlig jul som ni brukar ha, med lite träningsvärk i armen av allt skrapande

    • Janerik Sundh skriver:

      Ja, det är tragiskt när anhöriga går bort ”för tidigt”, det är tur man inte vet något i förväg. Det enda vi vet är att vi alla ska dö någon gång.
      Någon sa ”en dag ska vi alla dö”, hans kamrat sa ”men alla andra dar ska vi leva”. Det tycker jag är bra sagt.
      God Jul!

  7. boklysten skriver:

    Visst är julmaten god, men efter att ha tillagat allt så är i alla fall jag redan delvis mätt på den innan man ens sätter sig till bords. Snarare sr jag fram emot pyttipannan på resterna.

    • Janerik Sundh skriver:

      Jag kan förstå det.
      Idag har vi traditionsenligt ätit kalkon, det var förstås väldigt gott det också. Kvällsmaten ikväll var ju också alldeles extra eftersom det fanns mycket rester från julbordet. För mig blev det en skinkmacka och en ägghalva med kaviar. Ett litet kex med en bit Brie ost, ikväll drack jag julmust eftersom jag ska köra bil imorgon.

Lämna en kommentar