Fredag den 29 december

Fredag betyder Elisa’s fem frågor

fireworks-1953253_1280

Här hittar du Elisamatilda och kan se hur andra har svarat på hennes frågor den här veckan.

Här är Elisa’s frågor v. 52 på temat Gott slut 2023.

  1. Vad var det bästa med 2023?
  2. Vad ser du fram emot med ett nytt år?
  3. Gjorde du vad du tänkt göra under året?
  4. Vad har varit din största framgång i år?
  5. Hur avslutar du det här året?

Nu ska jag försöka besvara hennes frågor.

Vad var det bästa med 2023?
Det är ingen lätt fråga att besvara, slutet på 2023 är riktigt skit, jag har haft problem med luftrören i 5-6 veckor nu. Det är bättre nu än det var i början då jag hade en eländig torrhosta. Men vad har varit bra?
Jo, nu minns jag. Vi är ett gäng 9 personer med anknytning till Sparbanken, vi är 5 av oss 9 som jobbat i Sparbanken. Sedan 45-50 år har vi träffats en gång varje år och ätit räkor, druckit vin, umgåtts och skrattat väldigt mycket. Så var det även i mars 2023, vi hade väldigt trevligt. En annan höjdare var att jag träffade och umgicks med min chef och mentor under många år i Sparbanken. Han bor i Visby idag, han är gotlänning från början. Två gånger det här året gjorde han en turné, först Stockholm och en dotter, därefter Uppsala och vänner som han jobbade tillsammans med när han jobbade inom kyrkan där. Sedan tåg till Kalmar och vänner där och så tåget till Växjö. Jag mötte på Stationen kl 10 sedan umgicks vi hela dagen fram till strax efter 16 då han åkte vidare till sonen i Lund.
I år träffades vi första gången i april och sedan i oktober. Det är märkligt, vi jobbade tillsammans från 1983 till 1992 och när vi träffas nu så har vi ingen startsträcka alls vi bara fortsätter och snackar som om vi hade träffats igår. Vi var verkligen ett team som stortrivdes med vårt jobb.

Vad ser du fram emot med ett nytt år?
Det är lite lättare. Min förhoppning är att egoismen som rått under ett antal år återgår till solidaritet då vi tillsammans gör livet roligare.
Jag gillar Bodil Jönsson, ni minns Tio tankar om tid. Här är hon gäst i podden Forskning för livet. Den här podden är 35 minuter lång. Men gör mig en tjänst, spola fram till 29:50 och lyssna i en och en halv minut. Det är både intressant och roligt.

Gjorde du vad du tänkt göra under året?
Ja, åtminstone till viss del. Jag har kört min studiecirkel där jag försöker förklara varför jag tycker att jag har bättre koll och har lättare att hantera min ekonomi idag än någonsin tidigare. Dessutom försöker jag visa hur du kan göra detta på ett säkert sätt. Förutom ekonomiavsnittet, som jag tycker är det viktigaste, går jag igenom de här områdena också.
– TV som för mig idag är 90% streaming. Förändring från tablå-TV till webb-TV alltså.
– Parkering har för mig blivit mycket bekvämare mha P-apparna. Nu har jag P-automaten i fickan och kan förlänga min parkering om jag tagit till för lite tid alternativt förkorta p-tiden (avsluta parkeringen) om jag tog till för mycket.
– Transporter. Lokaltrafiken, stadsbuss, Öresundståg, Krösatåg, SJ och Snälltåget. Taxi.
– Evenemangsbiljetter idag, så mycket bekvämare. Bio, konserter, idrottsevenemang.
– Musik, film och underhållning är billigare än någonsin. Spotify, YouTube, Netflix m fl, filmkanaler.

Vad har varit din största framgång i år?
Det är nog att jag kunnat hjälpa Maj-Britt (93), min förra granne så att hon fortfarande kan hantera både sin iPhone och sin iPad. Hon har koll och sköter sin ekonomi enkelt och bra med framförallt sin iPad. Dessutom har jag hjälpt en annan äldre familj med det elektroniska, mannen (95) som varit ett ess på elektroniken, både dator och smart mobil har tyvärr blivit dement och han säger till mig ”jag minns ingenting längre”. Det värsta är att han har skött all ekonomi helt själv så nu hjälper jag hustrun (89) att ta över, det går riktigt bra.

Hur avslutar du det här året?
Det blir lite annorlunda det här årsskiftet. Vi har under mer än 45 år med något undantag firat nyår i Södra Kärr som ligger vid ostkusten söder om Kalmar, strax innan Bröms. Men i år blir det firande på Kampen, hemma alltså, beroende på influensor och andra sjukdomar.

Gott Nytt År!

Detta inlägg publicerades i Foto, Humanism, IT-teknik, Kultur, Moral, Politik, SeniorNet och märktes , , , , , . Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Fredag den 29 december

  1. boklysten skriver:

    Så roligt att ha kontinuerlig kontakt med gamla arbetskamrater!

  2. bpz3 skriver:

    Så kul att du kan blicka tillbaka på ett roligt arbetsliv och ett toppen samarbete med din chef och mentor. Fantastiskt att ni hållit kontakten så lång tid efter pensioneringen. Jag har iofs också fortfarande kontakt med två av mina chefer, men mest via mejl och telefon.
    Det är många gånger jag undrar hur min granne (77 år) kommer att klara sig när/om hennes man (82 år) går bort först. Han är lite som du = en fena på datorer. Hon kan i princip ingenting, förutom sms:a och använda ett otal eländiga emojis. Hon har ingen lust alls att lära sig. Så bortskämd dina ”kunder” är som har dig.
    Inget fel att vara hemma på Nyårsafton. Bara man har tillgång till god mat ock dryck så…;-)

    • Janerik Sundh skriver:

      Min livskamrat är rätt duktig på att hantera tekniken, dessutom är hon duktig på juridik och ekonomi. Som väl är är jag nog bättre på tekniken, men det är nog det enda. Jag är nog född under en lycklig stjärna.
      Vi får säkert god mat och god dryck på nyårsafton, jag är inte ett dugg orolig för det. Gott Nytt År!

  3. Du är en ängel, en it-ängel! Suveränt att du hjälper folk med deras datorer. Gudarna ska veta att man behöver inte ha fyllt 90 för att gå vilse i den digitala djungeln.

    • Janerik Sundh skriver:

      Det är roligt att hjälpa när man kan, man får mycket tillbaka och så kan man ju hoppas att någon är lika snäll mot mig när jag blir gammal och glömsk.

      Idag kan jag inte kommentera på din sida igen. Kom på nu varför, förra veckan fick jag upp en fråga om att godkänna cookies när jag svarade okej på att godkänna dem då kunde jag kommentera.
      Idag fick jag inte upp den frågan och då går det inte att kommentera. Undrar om inte du kan ställa in så att man alltid får frågan om cookies?

      Så jag kommenterar här. Seger i en pingismatch, det är roligt.
      Vi hade pingisbord i en liten motionshall på banken och vi spelade ofta på kvällarna. Men jag var nog en medelmåtta, men roligt var det.
      Sedan hoppas jag precis som du på en semesterresa nästa år.

  4. Susanne (Susjos) skriver:

    Fantastiskt att du kan hjälpa äldre med dagens teknik! Guld värt ju!
    Härligt att träffa gamla kollegor ibland.
    Svar: Grekland var ljuvligt, men ack så varmt i augusti, vi visste ju det, men vad gör man när man har semester i augusti och vädret inte var tipp topp hemma!
    Gott slut och Gott nytt år önskar jag Dig!

    • Janerik Sundh skriver:

      Det är roligt att hjälpa andra när man kan, man får mycket tillbaka när man är snäll.

      Vi har semestrat många gånger på grekiska öar, oftast i september, då är det inte lika varmt.
      Ha ett gott slut och ett gott nytt år Susanne!

  5. A Room of my own skriver:

    jag instämmer till fullo med Klimakteriehäxan! jag frågar mina barn men vad det gäller it talar vi inte samma språk. du verkar ha haft det ganska trevligt under större delen av 2023. det är en välsignelse att det finns någon som har lust och tålamod att hjälpa äldre med teknikens mysterier. hoppas att din hosta försvinner för gott till nyår. Gott Nytt 2024!

    • Janerik Sundh skriver:

      SeniorNet skapades just för att många har barn som nästan är uppfödda med den nya tekniken. Därför skulle äldre lära äldre som inte kunde, de har samma språk och de tar det lite långsammare.
      Det är ingen uppoffring för mig att dela med mig av det jag kan om tekniken, det är rena nöjet för mig.
      Gott Nytt År!

  6. Gott nytt it-år!

  7. Paula Merio skriver:

    Du har mycket att stå i som vanligt! Jag har under flera år blivit inbjuden till återträff med mina gamla kollegor på Nordea där jag jobbade 1978-86 men pga avståndet till Stockholm har jag aldrig hängt på. Nu fick jag frågan igen, i god tid, till våren ska de träffas. Jag fick lite foton från förra träffen, å herregud, jag kände igen två av de gamla kollegorna, de andra hade jag ingen aning om vilka de var! Inte sjutton kan jag gå på någon träff och fråga alla vad de heter, haha!
    Det blir nog ett fint nyårsfirande även hemmavid, Gott nytt år!

    • Janerik Sundh skriver:

      Fram till för 6-7 år sedan blev pensionärerna i Swedbank i Växjö och de närmaste kontoren bjudna på julmiddag varje år. Det var mycket uppskattat och det var alltid mycket snack vid borden. Sedan hade de tydligen inte råd längre. Paula, jag tycker du ska åka och träffa de gamla kamraterna.
      Gott nytt år!

Lämna en kommentar