Långfredagen den 29 mars

Elisamatilda och fem en fredag – Situationer

Elisamatilda levererar alltid fem frågor på fredagarna. Idag handlar det om Situationer och här är de fem frågorna. Här hittar du elisamatildas sida den här dagen.

  1. En vän är i närheten och vill komma förbi. Hur lång tid behöver du innan du skulle kunna öppna dörren?
  2. Du hittar något på marken som ser tappat ut, vad gör du?
  3. Du vaknar plötsligt av att du står på en scen, med publik som väntar. Vad gör du?
  4. Ute på stan ser du en bit bort hur några försäljare vill sälja in något till förbipasserande. Vad gör du?
  5. På middag blir du serverad något du absolut inte tycker om. Hur reagerar du?

Får se hur jag tänker på dagens frågor.
En vän är i närheten och vill komma förbi. Hur lång tid behöver du innan du skulle kunna öppna dörren?
Nja, jag behöver väl fem minuter. Sängarna är sällan bäddade förrän vi ska gå och lägga oss, men kommer någon på besök vill jag helst bädda dem innan jag öppnar dörren.

Du hittar något på marken som ser tappat ut, vad gör du?
Är det pengar lämnar jag in det på polisen, vid snaraste tillfälle. Är det ett bankkort, legitimation, mobil, samma sak, lämnar in på polisen. Är det ett par handskar eller liknande då försöker jag de ligga så de syns tydligt.

Du vaknar plötsligt av att du står på en scen, med publik som väntar. Vad gör du?
Whaoo! Så kul jag skulle säkert köra en kort eller lång föreläsning om hur man sköter sin ekonomi digitalt idag. Det finns massor med fördelar och en del detaljer som rör säkerhet som det är nödvändigt att känna till.

Ute på stan ser du en bit bort hur några försäljare vill sälja något till förbipasserande. Vad gör du?
Senast det hände mig var på Storgatan i Växjö och några ungdomar vill att jag skulle byte mobilabonnemang! Det var väldigt ihärdiga och hade massor med argument. När han sa ”Du tjänar faktiskt 50 spänn i månaden om du byter och du får mer surf per månad”.
Jag sa ”Du, jag är så jävla rik så 50 spänn i månaden det är som en piss i Atlanten, så jag avstår.” Det var ju inte sant men han hade inget svar på det, vilket var mitt syfte med svaret.

På middag blir du serverad något du absolut inte tycker om. Hur reagerar du?
Jag äter så lite jag kan och så ursäktar jag mig med att jag var så mätt så jag orkade inte mer.

Glad Påsk! Bild på en av Växjös många rondeller, den här vid Linnéparken, Domkyrkan. Bilden är från 2011.

Påskrondell

Rondell vid domkyrkan pyntad inför påsken

Detta inlägg publicerades i Foto, Humanism, Moral och märktes , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Långfredagen den 29 mars

  1. bpz3 skriver:

    Jaså, du visar upp sovrummet för dina gäster. Det gör inte jag. Jag bäddar inte heller, då jag anser att det är ohygienisk, men jag stänger absolut sovrumsdörren… och några dörrar till inför besök;-)

    Klart du skulle älska att stå på scen om prata om allt som rör IT. Jag menar du är ju van och skulle inte ha problem med det alls.

    Duktigt av dig att ge dig ”i clinch” med ungdomar/försäljare. Det gör jag aldrig. Det är iofs väldigt sällan att jag träffar på försäljare irl, men telefonförsäljarna får aldrig en chans att ens börja argumentera för sina grejer…

    • Janerik Sundh skriver:

      Normalt sett går jag bara förbi ungdomar som försöker sälja genom att säga nej tack, men den här killen var så påstridig att jag var tvungen att säga något skarpt för att bli av med honom.
      Jag tror att jag kan hjälpa många att få det enklare och bekvämare om de bara accepterar tekniken. Men en del vill inte av någon outgrundlig anledning.

  2. madelenas1 skriver:

    Envisa försäljare alltså 🙂 Vi har familjabbonemang så jag kan skylla på min man där 🙂

  3. jag försöker vara snäll mot ungdomar som kanske har sitt första jobb ☎️ Inte briljera

Lämna en kommentar