Tisdag den 16 april

Idag på förmiddagen hade vi ett riktigt bra möte med programgruppen i SeniorNet. Vi planerar för fullt hur höstterminen ska se ut och vilka kurser/cirklar, vilka IT-kafféer och vilka föreläsningar vi ska erbjuda våra medlemmar. Det kommer att bli en bra höst!

Klimakteriehäxans Selfie om Politik

1. Har du någonsin varit inne på att satsa på en karriär i politiken?
Har aldrig föresvävat mig, möjligen när jag var riktigt ung, politiken verkade både ärligare och roligare då. Idag tycker jag den är rå och respektlös.

2. Vilken aktuell fråga kan få in dig i en politisk diskussion?
Moral och rättvisa. Jag är rätt välbeställd efter ett långt arbetsliv som gav mig mycket, men jag hatar när man inte arbetar politisk för att förbättra för de som har det sämst. Det verkar idag som man låter de som har det sämst alltid är de som förlorar på politikernas beslut.

3. Har du lätt att bestämma vilket parti du ska rösta på när det blir val?
Ja, ganska lätt är det även om det finns två ibland tre partier att välja mellan.

4. Läser du tidningarnas ledarsidor?
Jag borde göra det, men det är ganska sällan men det händer dock aldrig mitt husorgans.

5. Kan du nämna en politiker, död eller levande, som du saknar i dagens debatt?
Det fanns en lokalpolitiker i Växjö som hette Lennart Värmby. Han var vänsterpartist men var ovanligt nog omtyckt av nästan alla andra politiker i Växjö även hans politiska motståndare. Vilken resning den mannen hade, han var alltid klädd i keps och läderväst när han rörde sig på stan och han pratade vänligt med alla.
Det finns en politiker till som jag måste nämna och jag saknar ofta Olof Palme. Hösten 1974 hade Svenska Dagbladet en artikelserie om Sverige och världen år 2000. Flera partiledare intervjuades och Olof Palme var tydlig: Förändrat klimat är största hotet.

6. Kommer du att rösta i valet till EU-parlamentet som hålls 9 juni? På parti eller person?
Jag kommer att rösta, det är självklart.

Detta inlägg publicerades i Humanism, Miljö, Politik och märktes , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Tisdag den 16 april

  1. Gillar svaren på ettan å tvåan, all politik verkar mest vara maktkamp å spel för galleriet å som du skriver är det alltid de som har det sämst som drabbas mest…..en skam!

  2. Paula Merio skriver:

    Olof Palme var inte min favorit, jag tyckte han var arrogant i sitt uttryck.Nu kom ju jag till Sverige som vuxen o hade inte följt svensk politik särskilt mycket, inte finsk heller för den delen. Men för mig var det lätt att rösta i Finland, var man finlandssvensk skulle man rösta på svenska folkpartiet annars skulle svenska språket försvinna! Så blev jag lärd och jag lydde snällt. Nu finns partiet fortfarande kvar men hänger på gärdsgården varje val o utan stödröster skulle nog partiet försvinna ur riksdagen. Jag kan ju säga att det var lättare att välja finsk president än till EUparlamentet för Sverige

    • Janerik Sundh skriver:

      Ja, han var arrogant. Han var bättre på att argumentera än någon annan svensk politiker på den tiden. Han var intelligent, ingen annan såg miljön som något stort hot 1974! Ingen annan politiker pratade om miljön.
      Han var långt före sin tid!

  3. Kul att läsa dina svar! Och vilken bra vänsterpartist du hade koll på – låter som ett föredömligt exempel för andra lokalpolitiker att efterleva. Men det är inte helt enkelt att vara aktiv lokalt, det har jag fattat: tar mycket tid, lönar sig dåligt och kan medföra en hel del otrevligheter också.

    Till Paula: jag hade också lättare att välja presidentkandidat i Finland än vad jag har här hemma i Sverige … fast det ör förstås här jag har rösträtt …

    • Janerik Sundh skriver:

      Lennart hade kontakt med Sverigedemokrat på Facebook, han argumenterade förestås mot honom, men aldrig ett ont ord! Han var en enastående människa och när han slutade så fick han massor av lovord från nästan alla andra.

Lämna en kommentar