Långfredag och långhelg

Fem en fredag v. 14: Om påsk

Fredag även när det är långfredag så levererar Elisamatilda fem frågor till oss. Häng på, det är kul. Här är den här veckans frågor som naturligtvis handlar om påsken.

  1. I din barndom brukade barnen på påsken, vadå?
  2. Ett fint påskpynt är?
  3. Kommer grannbarnen förbi för godis?
  4. Vad är något du tänker göra i påsk?
  5. Vad betyder påsken för dig?

Det ska bli spännande att läsa svaren från andra, jag tror att vår ålder har rätt stort inverkan på svaren.

I din barndom brukade barnen på påsken, vaddå?
Vi hade så tråkigt så det kan ni yngre nog inte föreställa er. Jag hörde precis Knut Knutsson (Antikrundan) i P4 Kronoberg, han svarade på frågan hur långfredagen var i hans ungdom. ”Det var årets tråkigaste dag, man fick inte ens gå ut och leka med sina kompisar”.
Långfredagen var ALLT, och jag menar allt, stängt. Inga affärer var öppna, inte ens dåtidens mängder av kiosker fick hålla öppet. Det tidens kvällsnöje – bio – var inte öppet. På radion spelades klassisk musik, på den tiden tyckte jag att det var pyton. Man skulle sitta hemma och tänka på Jesus. Några år senare lättade det i alla fall lite för då fick man i alla fall gå hem till sina kompisar, vad jag minns så var vi fyra grabbar som spelade Monopol hela långfredagen under några år i början på 50-talet.

Ett fint påskpynt är?
PåskrondellVäxjö kommun är suveräna på att pynta våra rondeller, vi har massor med rondeller i Växjö. Den vid Linnéparken är speciell. 

En jul för några år sedan pyntades den här rondellen med bland annat två granris-harar, dagen efter hade någon gjort 4 små granris-harar som de också hade satt dit.

Kommer grannbarnen förbi för godis?
För några år sedan gjorde de det, men förra året kom ingen. Det bor inte så många barn i vår bostadsrätt. Det är 47 lägenheter men små barn finns nog bara i 4-5 av dem, några är för små för att gå runt och tigga godis och de andra har blivit för stora. Så jag får äta mycket godis själv!

Vad är något du tänker göra i påsk?
Kosta_konstglas_2023-04-07Idag – långfredagen är allt öppet numera – åker vi på en liten utflykt, först till Sjölyckorna, det är en liten gårdsförsäljning ett par mil sydost om Växjö. Lite blommor och lite grönsaker blir det nog inhandlat där, sedan åker vi till Kosta glasbruk och outlet. Klicka/tryck gärna på bilden. Här köpte jag inget även om jag beundrade både Kjell Engmans och Bertil Valliens glaskonst, men priser upp mot 70 000 är lite för dyrt för mig. Men det är vackert.
I år blir det påskafton hemma på Kampen, dottern kommer på besök och sover över hos oss också.

Vad betyder påsken för dig?
Inget annat än att det är en härlig långhelg och att det betyder att våren är på väg.
Jag tycker om många präster för många av dem är humanister och kan uttrycka sig bra.
Kent Wisti, präst, satiriker och konstnär är en av dem. En bild han gjorde hade texten: Människan består till 70% av vatten. Vi är i princip bara gurkor med ångest.

Glad påsk!

Detta inlägg publicerades i Foto, Humanism, Kultur, Nostalgi och märktes , , , , . Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Långfredag och långhelg

  1. tant Hannele skriver:

    Inte var det bättre förr, och nu är bara gamlingar som bloggar, yngre häckar på andra plattformar, men är ingen gurka med ångest, ganska glad, god fortsättning 🐣🐓🐇

    • p169sun skriver:

      Nej, det var verkligen inte bättre förr. Att blogga är nog för tidskrävande för många ungdomar, det går snabbare att lägga ut en videosnutt med lite snack till på TikTok eller något annat socialt media.

  2. Verkligen suveränt pyntat i Växjö! Snyggt!
    Och ja, de som är unga i dag vet nog inte hur tråkigt vi hade om långfredagarna 😂

    • p169sun skriver:

      Jag läste för länge sedan någon som skrev: ”man måste ha tråkigt ibland för att glädjas åt det roliga som händer sedan”.
      Har man alltid roligt så blir det tråkigt så småningom…

  3. Paula Merio skriver:

    Visst är vi gurkor med ångest! Vet du, jag är född -54 och minns 60-talets hemska långfredagar med bara jesu lidande och korsfästelse på teve och förbud att göra nånting som kunde uppfattas som tidsfördriv eller underhållning. Mormor tillät inte ens kortspel som annars hade fått den evighetslånga dagen att gå lite fortare. Återstod bara läsning…
    God fortsättning

    • p169sun skriver:

      De som är födda på 60-talet har nog svårt att förstå att ALLT kunde vara stängt, och att även vanliga veckodagar så stängde ICA och Konsum klockan 6, lördag klockan 1 och på söndagar var det stängt. På kvällar och helger hade vi förstås mängder av kiosker där det åtminstone fanns en del att köpa.
      God fortsättning!

  4. BP skriver:

    Älskar Wisti – han har en humor eller vad man kan kalla det som passar mig utmärkt.
    Dessvärre har jag ungefär samma erfarenheter som du av långfredagarna när jag var liten. Allt var absolut inte bättre förr…
    Sedan är nog alla kommuner bättre än Täby vad gäller pynt. Har inte sett någon hare/påskris eller liknande på någon gatan. Men självklart har jag inte åkt runt och letat heller;-)
    Glaskonst är vacker… att titta på på muséer eller utställningar, men jag skulle inte vilka ha glasföremål en masse här hemma…

    • p169sun skriver:

      Ja, Wisti passar mig också och att Svenska kyrkan också gillar/accepterar honom gillar jag också. Nej, det var inte mycket som var bättre förr. Jag kan också fastna och bara stå och titta i utställningen i Kosta, om jag vinner riktigt mycket pengar på V75 i em så skulle jag nog köpa en av Bertil Valliens glasbåtar. Möjligheten att det ska inträffa…

  5. Ingrid skriver:

    Jag minns en påsk när jag var barn och vi var i Stockholm över helgen. Vi bodde på ett pensionat på Upplandsgatan och morgonkaffe ingick (choklad för oss barn) ingick, men annars åt vi ute på restauranger. På långfredagen var allting stängt. Vi letade och letade och till slut hittade pappa ett taxifik där vi kunde få oss en smörgås.
    Det är andra tider nu, som tur är.
    Ha en fin fortsättning på helgen!
    /Ingrid

    • p169sun skriver:

      Ja, det är bra med sådana berättelser som du skrev. Det gör att förändringen vi varit med om blir så tydlig. Tack, och ha en fin fortsättning på helgen du också!

  6. Susjos skriver:

    Trots att jag är lite yngre så minns jag också att det bara spelades klassisk musik på radion dessa långfredagar, eller har jag bara fått det berättat för mej av mamma och pappa? Minns i alla fall att långfredagarna upplevdes väldigt lååånga!
    Vilken trevlig påsk ni har , med utflykter och dottern på besök.
    Jag är lyrisk efter en fantastisk överraskning på Grand Hotel i Saltsjöbaden, en påskafton jag sent ska minnas!
    Ha det fortsatt gott!

    • p169sun skriver:

      Jag förstår att du är lyrisk efter den överraskningen. Oxkind har jag hört ska vara den godaste delen. Men jag har ännu inte smakat den så det har jag framför mig.

      Nu har vi två utflykter framför oss i närtid. Helsingbor-Helsingör en weekend med brorsan och hans fru och sedan Köpenhamn med dottern. I Köpenhamn ser jag framförallt fram emot en härlig frokost på Café Sorgenfri, sedan blir det säkert någon fin-krog på kvällen. Ha en fin vecka!

Lämna en kommentar