Fredag den 14 april

Fredag – Elisamatildas Fem en fredag förstås

Här är veckans frågor från Elisa ämnet den här veckan är: Antingen eller.

  1. En röra under sängen eller i garderoben?
  2. Bo i varmt klimat eller ett med alla årstider?
  3. Vinna på lotto eller få ditt drömjobb?
  4. Böcker eller tidningar?
  5. Vara ärlig eller tänka på den andres känslor?

En röra under sängen eller i garderoben?
Under sängen får inget plats (mer än damm förstås), jag har en sån där säng där jag kan höja och sänka delar av sängen, attans bekvämt när man gärna ligger och läser i sängen. Så jag kommer inte åt under sängen alls för där finns maskinerna som lyfter och sänker sängen. Garderoberna är knökfulla men det är inte speciellt rörigt. Tänk om jag kunde få ändan ur vagnen och skänka bort skjortor jag inte använder längre. Jag har säkert några skjortor som hänger där och som jag inte använt på flera år.

Bo i varmt klimat eller ett med alla årstider?
Jag har några kompisar som flyttat till Spanien och bosatt sig där, jag vill inte byta med dem! Jag gillar nog våren allra bäst och sedan kommer hösten. Sommaren är skön när det inte är för varmt eller för torrt. Jag har märkt att jag saknar ljuset på vinterhalvåret, det har jag aldrig tidigare tänkt på. Så just nu så njuter jag i fulla drag. Nästa vecka blir det förstås ännu bättre, åtminstone om man ska tro på Klart.se.

Vinna på Lotto eller få ditt drömjobb?
Jag fick mitt drömjobb sommaren 1962, men det visste jag förstås inte då. Ett jobb som lät mig utvecklas, en arbetsgivare som delade ut ansvar och lät den som fått ansvaret jobba med det utan att lägga sig i, i onödan. 50 år med samma arbetsgivare men med väldigt många olika arbetsuppgifter. Just nu, som pensionär, har jag också ett drömjobb. Hjälpa andra seniorer att utnyttja dagens teknik både till nytta och till nöje. Så Lottovinsten får vara, jag har varit med och vunnit en gång på en Trisslott, vi var sex gubbar som skrapade fram 3 stycken 10 000, wow tyckte. Då var det en som tyckte vi skulle se vad som stod under det där 10:e skrapet, x10 stod det. Det är 15 år se’n nu, men kul och överraskande var det.

Böcker eller tidningar?
Jag läste mycket böcker tidigare, men senaste åren har det inte blivit så många böcker. Läser däremot lokalblaskan (för det har blivit en blaska tycker jag) men det står i alla fall lite om vad som händer lokalt. Sedan läser jag DN också, vi har helgprenumeration fredag till söndag, men det innebär att vi har tidningen varje dag digitalt. Jag gillar att läsa tidningar i min iPad.

Vara ärlig eller tänka på den andres känslor?
Absolut både ock. Det är en balansgång som Elisa skriver. Att alltid tänka på den andres känslor kan innebära att man gör mer ont än gott.

IMG_1331_1920s1080Visst är våren på väg! Ha en skön helg!

Tryck/klicka gärna på bilden så blir den större.

Detta inlägg publicerades i Foto, Humanism, IT-teknik, Kultur, Uncategorized och märktes , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Fredag den 14 april

  1. BP skriver:

    Att ha en röra under sängen bär mig emot. Dammråttor okej, men inte prylar/lådor med mera. Det slipper du ju att tänka på som tur är;-)
    Skulle gärna vilja bo på en varmare ort. Egentligen är det ju bara GÖRA, eller hur…
    Plötsligt händer det, och det gjorde det ju verkligen med den TRISS-lotten. WOW, vilken känsla det måste ha varit.
    Har inte läst en dagstidning i pappersformat på decennier. Nu läser jag tidningarna på nätet. Men böcker slukar jag. Ser verkligen fram balkonghäng med en deckare i handen:-)

    • p169sun skriver:

      Ja, det var 6 tappade hakor när vi såg 10 000 x 10. De följande 5-6 månaderna, vi spelar en gång i månaden, satt vi på samma plats och en del hade samma kläder på sig också. Men vi har inte vunnit sedan dess, annat än nya lotter. 30 och 60 kr alltså.

  2. A ROOM OF MY OWN skriver:

    svårt att klara sig utan lokalblaskan. men den prasslar ju i alla fall. och har en sudoku. SvD och DN läser jag på nätet. jag vill också ha årstider men jag slipper gärna snö och kyla. jag har med åren lärt mig att en får vara lite försiktig med hur en serverar sanningar. det beror på vem en har att göra med och vad saken gäller

    • p169sun skriver:

      Ja, men jag läser lokalblaskan också i surfplattan, jag tycker det är bekvämt. Och sudokun är ju smartare i iPaden, då kan jag rätta direkt när jag känner mig osäker.
      Jag tycker också man ska vara försiktig men man får inte vara för försiktig då kan man göra mer skada än nytta.

  3. Hannas krypin skriver:

    Jag håller med om våren, älskar våren för att allt det vackra fortfarande ligger framför oss. Prenumererar på dagstidningen men glömmer bort att läsa den. Saknar dock alltid tidningen när vi inte har den. Konstigt det där eftersom jag glömmer bort att läsa.

    • p169sun skriver:

      Tittade på min väderapp (Klart.se) alldeles nyss och jag blev så upprymd, det är nog rätt ord, lycklig är ett annat ord men det är nog lite för starkt.
      Från kl 12 idag SOL, SOL, SOL och 13⁰ varmt! Detta är höjden av lycka efter allt grått och blött.
      Jag läser både Smålandsposten och DN i iPad’en och det blir mer och mer DN. Det står så lite som är intressant för mig i Smålandsposten, jag tycker också att den blir tunnare och tunnare för varje år.

  4. Susjos skriver:

    Så himla kul med den där Lottovinsten! Jag spelar ju inte på Lotto, men skrapar en del trisslotter. Just ja, du är ju också en diplomatisk våg, vi väger väl våra ord på guldvåg 😉
    Nu måste jag vidare mot jobbet…. ha en fortsatt fin helg!

    • p169sun skriver:

      Det var inte Lotto, utan en Trisslott. Den som är värd när vi spelar poker köper 2 Trisslotter vinner vi 30 eller 60 kr så får nästa värd köpa 2 + den vinsten. Rätt vad det är så händer det!
      Ha en behaglig natt och en skön söndag!

Lämna en kommentar