Lördag den 7 oktober

Födelsedag igår

I förgår var det Internetkafé Tallgården. Jag har kört det i ganska många år nu, gissningsvis startade jag 2015 plus minus något år. Första året var det väl 4 – 5 gubbar som kom på torsdagsförmiddagen, andra kanske någon mer. Sedan växte det rejält, en peak blev det det året Microsoft släppte Windows 10 eller rättare sagt året efter. På vårterminen körde jag Windows 10-kafé på Tallgården. Vi körde nog 4 torsdagar i följd och det var ”knökafullt”, det är nog småländska och betyder att det är mer än fullt i lokalen. Vi var över 30 pers då. Men efter det så var vi nog 12 – 14 gäster varje torsdag hela året. Nu 2023 är vi mellan 15 – 20 gäster varje gång.
Igår fyllde jag år, kändes skönt att det verkade gå obemärkt förbi. Vi snackade och kollade en massa appar och sajter mellan halv tio och halv elva, sedan bröt vi för fika. När alla hade satt sig till bords i fiket med sitt kaffe så reste de sig upp och så fick jag present och sedan sjöng de ”ja må han leva”. Jag blir alltid  lite generad när sån’t här händer. Men efteråt är det förstås kul att ha blivit uppmärksammad.

På kvällen gick Kerstin, Ia och jag till vår kvarterskrog Venezia och åt pizza. Jag firade lite extra och tog en Irish Coffee innan vi tog bussen hem.

Igår blev Elisamatilda lite försenad med Fem en fredag men det kom så småningom

Ämnet den här veckan är Planer och här är frågorna:

  1. När planerade du senast något av typ fest eller event?
  2. Är du den som gärna organiserar aktiviteter?
  3. När har du nyligen upplevt plötsligt ändrade planer?
  4. När planerade du något som sen fick dig att känna ”aldrig igen”?
  5. Vad har du för planer i oktober?

Här är mina funderingar på frågorna.
När planerade du senast något av typ fest eller event?
Jag och några till håller just nu på att planera för den 13/10, då genomförs Digitalidag, det är en föreläsning som sänds på YouTube kl. 10:30 – 12:30. Vi kommer att visa den på storbild via projektor i Domkyrkocentrum. Samtidigt kommer ett 10-tal företag och organisationer att ha utställningar på bottenvåningen, det kommer vi också.

Är du den som gärna organiserar aktiviteter?
Nja, ibland gör jag gärna det, när det är något som intresserar mig.

När har du nyligen uppevt plötsligt ändrade planer?
Det är Digitalidag-aktiviteten den 13 oktober, som jag skrev om här ovan. Vi i SeniorNet trodde att vi var ensamma på banan, så plötsligt får jag mejl från Biblioteket som undrar om vi vill vara med. Så nu är vi Växjö kommun, framförallt Biblioteket som är med och organiserar. Det här blev positivt, andra gånger har det varit negativt när planerna fått ändras i sista minuten.

När planerade du något som sen fick dig att känna ”aldrig igen”?
Har jag tack och lov aldrig varit utsatt för vad jag kan påminna mig om. Jo förresten, det har hänt under tiden jag jobbat med planeringen att jag tänkt så. Men sedan när evenemanget blivit genomfört då har aldrig den känslan funnits kvar.

Vad har du för planer i oktober?
Jag hade lite planer för den 5:e förstås, då jag fyllde år. Sedan planerar vi för att åka på en konstrunda den här helgen. Flera konstnärer i Växjö och dess närhet ställer ut nu.

För en liten stund sedan tog jag en tur med Aprilian och kameran, det är en riktigt härlig höstdag idag med blå himmel, solsken och riktigt högt i tak! Piladiket är ett favoritmotiv, liksom den nya vägen Bäckaslövsesplanaden.

Ha en skön helg!
IMG_7666_1920x1080IMG_7675_1920x1080

Detta inlägg publicerades i Foto, Kultur, Miljö, Nostalgi och märktes , , , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Lördag den 7 oktober

  1. bpz3 skriver:

    Vilka läckra bilder! Då hade du lika fint väder som vi här i nollåttaland. I Täby och Vallentuna är det också konstrunda den här helgen. Har inte bestämt mig om jag ska åka till några konstnärer…

    Å du – stort GRATTIS i efterskott:-)

  2. Kina Hellquist skriver:

    Grattis i efterskott! Så kul att överraskningsfiras!
    Vilka fina bilder du lagt ut. Hösten är vacker men vemodig tycker jag.

    • Janerik Sundh skriver:

      Tack! Jo det är roligt.
      Förr gillade jag hösten, det var bästa årstiden. Med tiden har jag hamnat i samma stämning som du, det är lite vemodigt att sommaren är slut, för idag är våren och sommaren nummer ett! Men vackrast, det är hösten.

  3. Säga vad man vill om hösten, men vackert är det ute när solen skiner på alla dessa färger, trevligt att fylla år då. i november är ju grenarna kala!
    Grattis i efterskott, jag fyllde den 3dje oktober, så vi fyller tätt- och i vågens tecken! 😉
    Hoppas helgen varit fin!
    Jag laddar för ännu en natt på jobbet…..

    • Janerik Sundh skriver:

      Jag kom ihåg din födelsedag eftersom det var två dagar före min, sedan var det några års skillnad också…
      Tidigare var hösten min månad nr 1, jag hade många roliga aktiviteter på hösten och vintern. Numera tycker jag det är så långt till våren för våren och sommaren är mina favoritårstider nu.

      Det har varit en fin helg, när solen skiner är hösten riktigt härlig och så har det varit den här helgen.
      Ha en skön natt!

  4. Grattis i efterskott!

Lämna en kommentar