Söndag 15/10 och Elisamatildas fem en fredag

Jäktig vecka

IMG_1721_1920x1080Det här var en jäktig vecka, sista träffen med studiecirkeln om nödvändiga, bekväma och underhållande appar. Det blev en stressig förberedelse för den träffen eftersom jag samtidigt skulle göra ett mejlutskick till alla våra medlemmar om en direktsänd föreläsning – Digitalidag – vi skulle visa på Domkyrkocentrum i Växjö.

MailChimp, som jag använder för massutskick strulade, rättare sagt jag behärskar inte MailChimp tillräckligt bra. Det tog sin tid men det blev rätt bra till sist i alla fall. Sedan hade jag problem med att hitta några bra ämnen att ta upp på Internetkaféet på Tallgården. Ibland känns det helt tomt i huv’et och ibland har jag hur många idéer som helst. Så kom fredagen, som normalt sett alltid börjar med att jag kollar elisamatilda.se och börjar fundera på hennes frågor. Inte den här fredagen eftersom vi tillsammans med biblioteket bjudit in till den föreläsning som Internetstiftelsen och SeniorNet Sweden sände ut via YouTube. Så halv nio på morgonen var jag i Domkyrkocentrums största lokal Sigfridssalen och kopplade upp min laptop mot internet och deras projektor i taket. Det gick förstås som en dans, teknikerna de har på Domkyrkocentrum är suveräna, de har verkligen koll på tekniken. Både ljud och bild fungerade perfekt.

Synd bara att det inte kom så mycket folk. Men det fungerade bra och de som kom var mycket nöjda.

Elisamatilda – Fem en fredag v. 41 om Finanser

  1. Vad anser du är ditt senaste stora köp?
    Det var när vi glasade in balkongen när vi flyttat till vår bostadsrätt för 6 år sedan. Absolut en bra investering.
  2. Vad hoppas du spendera pengar på inom närmaste tiden?
    I första hand är det att göra om köket, vi hade byggt om köket några år innan vi sålde vår kåk i Sandsbro. Det enda vi saknade efter flytten var just köket, men nu är det dags att fixa det.
    En annan sak jag ser framför mig är nog en laddhybrid, en ny bil alltså. Bostadsrättsföreningen vi bor i har efter ett långt och gediget projektarbete beslutat att installera elbilsladdare i samtliga 47 garage. Vi har garage som ingår i månadsavgiften och vi betalar ingen månadsavgift för de här laddarna om vi inte använder dem. Bra avtal. Vi betalar bara för den el vi laddar ner.
  3. När avstod du senast från att köpa något?
    Det var igår, när jag på TV’n i appen Apple TV avstod att köpa filmen En skön historia, originaltiteln är The Philadelphia Story. Det är en sv/v film från 1950 med Cary Grant, Katharine Hepburn, James Stewart m fl. Den kostar 99 kr att köpa, sedan kan jag streama den på TV’n hur många gånger som helst. Nja, jag väntar en vecka till får se om inte priset sjunker lite till. Löjligt va! Sedan spelade jag 100 spänn på hästar V75, vad fick jag för det? Inte ens lite spänning, jag var ju borta efter 3 lopp.
  4. När ångrade du senast ett köp?
    Det kan jag inte minnas något, har förmodligen förskjutet det för jag har säkert lagt pengar på något dumt. Nu kom jag på något i alla fall. När jag 1967 i Mariestad köpte en ny Mazda 929, den bilen rostade upp på 3 år. Därefter köpta jag under många år bara SAAB.
  5. Vad sparar du till?
    Det är till utflykter. Till våren vill vi åka till Stockholm. Vi har länge sagt att vi borde åka dit något år när körsbärsträden i Kungsträdgården blommar, det ser så mäktigt ut på bilderna därifrån. Det är skönt att leva lite lyxliv på hotell i 2-3 dagar. Sedan brukar vi ta några 3-dagarsutflykter till Österlen också. Och så måste jag ju till slut spendera en 100-lapp på The Philadelpia Story för det är en riktigt bra film.
Detta inlägg publicerades i Österlen, Foto, IT-teknik, Kultur, Resor, SeniorNet, Trafik och märktes , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Söndag 15/10 och Elisamatildas fem en fredag

  1. Har också inglasad balkong, nöjd! Om bara någon ville putsa glasrutorna ……
    Undrar nyfiket om du köpte den lysande bokhögen? (länken fanns ju i min text)

    • Janerik Sundh skriver:

      Du får köpa en så’n där fönsterputsmaskin som jag har, Kärcher heter den och jag gillar den skarpt. Det går fort och enkelt, åtminstone när man har sådan smala fönster som man kan skjuta ihop så det är lätt att komma åt på båda sidorna.

  2. körsbärsträden blommar även i Göteborg 🙂

    • Janerik Sundh skriver:

      Har ni? Jo, vi har det i Växjö också. Men jag har varit i Kungsträdgården många gånger men jag skulle vilja vara där när de här träden blommar. Har sett massor med bilder på det men jag vill vara där när det händer.

  3. Hannele skriver:

    vaffö har ni inte filmkvällar på era möten, titta på The Philadelpia Story…??

  4. Visst är det skönt med inglasad balkong, vi glasade in våran också när vi flyttade in i vår lägenhet för några år sedan, inte minst för vår katt Maja, som vi hade då. Och ja, fönsterputsmaskinen från Kärcher är ju toppen!
    Visst är det ljuvligt att vara i Kungsträdgården vid körsbärsblomningen! Missade den tyvärr i år!
    Ha en fin start på veckan!

    • Janerik Sundh skriver:

      Jag gillade inte att putsa fönster men med Kärcher tycker jag det går som en dans.
      Hoppas det fungerar med Kungsträdgården nästa år.
      Idag är det ljuvligt med solsken och klarblå himmel även om det är kallt. Sådana höstdagar gillar jag.
      Ha det skönt!

Lämna en kommentar